کشف اجزای دو راس قوچ وحشی در سرخس/ سرخس ۶ منطقه حفاظت شده دارد
کشف اجزای دو راس قوچ وحشی در سرخس/ سرخس ۶ منطقه حفاظت شده دارد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس از کشف اجزای دو راس قوچ وحشی در منزل یک شکارچی حرفه ای و متخلف در این شهرستان خبر داد.

موسی غلام زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اعلام این خبر اظهار کرد: طبق گزارش های دریافتی از همیاران و دوستداران محیط زیست مبنی بر شکار غیرمجاز دو راس قوچ وحشی توسط شکارچیان حرفه ای، ماموران یگان حفاظت محیط زیست به بررسی موضوع پرداختند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس افزود: گزارش دریافتی گواه از بروز تخلف در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه داشت و ماموران یگان حفاظت محیط زیست پس از اطمینان از اینکه متخلف شکار و صید، لاشه وحوش را در منزل و مخفیگاه خود نگهداری می کند، با همراهی پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان و پس از دریافت نیابت قضایی از دادستان شهرستان به محل مراجعه کردند.

وی با اشاره به اینکه پس از تفهیم حکم قضایی به صاحب منزل و با رعایت حقوق شهروندی، ورود به منزل صورت گرفته است، تصریح کرد: در حین بازرسی یک عدد کوله پشتی حاوی اجزای قوچ وحشی در منزل این متخلف کشف شد.

غلام زاده عنوان کرد: طبق گزارش دریافتی بخشی از لاشه وحوش شکار شده از محل پشت بام منزل به سمت حیاط مجاور پرتاب شده بود که این موضوع نیز با حضور ماموران یگان محیط زیست و پلیس اطلاعات و امنیت در حیاط مجاور اثبات و اجزای متعلق به لاشه قوچ شکار شده  جمع آوری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس اضافه کرد: ماموران در پایان ماموریت و بعد از کشف آثار جرم از قبیل اجزای متعلق به دو راس قوچ شامل سر، دست، ران و ستون فقرات قصد هدایت متخلف به اداره پلیس اطلاعات و امنیت برای سیر مراحل قانونی را داشتند که متاسفانه تعدادی از افراد ناشناس در محل با فحاشی و توهین به ماموران قصد متواری کردن متهم را داشتند، با ماموران پلیس اطلاعات و امنیت درگیر و گلاویز شدند.

 

وی بیان داشت: شهرستان سرخس با ۶ منطقه حفاظت شده و یک اثر طبیعی ملی با وسعتی بیش ۱۶۰هزار هکتار از تنوع زیستی بالایی برخوردار است که علاوه بر انواع پرندگان وحشی و شکاری و خزندگان، گونه های جانوری آهو، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، گرگ، خوک و گربه وحشی از پستانداران شاخص موجود در این مناطق هستند.

 

غلام زاده ادامه داد: حفظ و حراست این سرمایه ملی شهرستان تنها توسط ۹ نفر محیط بان برای جلوگیری از تخلفات شکار و صید و آلودگی ها انجام می شود، در حالی که طبق استاندارد جهانی حفاظت و حراست هر هزار الی ۳ هزار هکتار از وسعت مناطق حفاظت شده نیازمند یک  نفر محیط بان است.

 

وی یادآور شد: هرگونه شکار در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه های شهرستان بدون مجوز قانونی بر اساس قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶ جرم و مستوجب مجازات بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس ضمن تقدیر و تشکر و توجه شهروندان و مسئولان به محیط زیست شهرستان و اشاره به اینکه حیات وحش یکی از منابع ملی و خدادادی است و متعلق به نسل حال و آینده بوده و حفظ و حراست از این ثروت ملی طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک وظیفه عمومی است، اظهار داشت: بدیهی است که شکار و صید بی رویه حیات وحش را با خطر جدی انقراض مواجه می کند که از شهروندان درخواست داریم در قبال حفاظت محیط زیست و حفظ انفال عمومی احساس مسئولیت کنند و هرگونه تخلفات زیست محیطی را به اداره حفاظت محیط زیست و یا سامانه ۱۵۴۰ گزارش دهند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس