حجم آب «سد دوستی سرخس» به ۷۶۰ میلیون مترمکعب رسید/ شناسایی ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس
حجم آب «سد دوستی سرخس» به ۷۶۰ میلیون مترمکعب رسید/ شناسایی ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس
مدیر منابع آب شهرستان سرخس گفت: در حال حاضر 360 حلقه چاه مجاز و قریب به 180 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان سرخس شناسایی و ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدرضا عبادی نژاد صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان سرخس که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد، اظهار کرد: امسال با توجه به تغییرات آب و هوایی و پیش بینی های انجام شده در سطح کشور، تغییرات اقلیمی متفاوتی نسبت به سال های گذشته داشتیم و سیلاب های با دوره های بازگشت ۵۰ ساله را تجربه کردیم.

 

مدیر منابع آب شهرستان سرخس افزود: با اطلاع رسانی های گسترده در حین، قبل و بعد از سیلاب ها و اخطاریه هایی که از رصد آب سنجی ها و هواشناسی اعلام شد، خوشبختانه هیچ گونه خسارت جانی در شهرستان سرخس نداشتیم، اما تخریب هایی بر اثر سیلاب در روستاهای چاله زرد، صمدآباد و کلاته حاجی مدد رخ داد و خسارات مالی به مردم این روستاها وارد شد.

 

وی تصریح کرد: ماشین آلاتی همچون سه دستگاه بیل مکانیکی، لودر و گریدر به صورت استیجاره ای قبل از وقوع سیلاب ها وارد مناطق کردیم  که در کاهش خسارات موثر بود.

 

ایجاد مسیل های مصنوعی برای دفع خطر سیلاب ها

عبادی نژاد با اشاره به اقدامات منابع آب شهرستان در سیلاب اخیر بیان داشت: با توجه به اینکه در روستای صمدآباد مسیلی دیده نشده بود، یک مسیل مصنوعی با حفر یک کانال انحرافی به طول ۱٫۵ کیلومتر و یک سازه حفاظتی موقت ایجاد کردیم تا موجب تاخیر در ورود سیلاب ها به این روستا شود.

 

مدیر منابع آب شهرستان سرخس اضافه کرد: در روستاهای چاله زرد، کلاته حاجی مدد و منطقه آبمال برخی بندهای غیرمجاز در مسیر مسیل ها که احتمال تشدید سیلاب ها را در پی داشت، با دستور دادستان شهرستان رفع تصرف کردیم.

 

وی ادامه داد: در پایین دست بند انحرافی شیرتپه ظرف مدت کمتر از ۲۰ روز، خاکریزی به طول ۲ کیلومتر با ارتفاع ۲ متر و عرض ۴٫۵ متر ایجاد کردیم که موجب دفع خطر سیلاب ها شد.

 

حجم آب سد دوستی به ۷۶۰ میلیون مترمکعب رسید

عبادی نژاد در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت سد دوستی سرخس اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، حجم آب سد دوستی سرخس هم اکنون ۷۶۰ میلیون مترمکعب و ورودی آب از سمت افغانستان و حوزه‌های داخلی ۳۰ مترمکعب بر ثانیه است.

 

مدیر منابع آب شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: با ورود سیلاب ها، در سال آبی امسال اطمینان تقریبی خوبی برای تامین آب شرب مشهد مقدس و مقداری از حق آبه دشت سرخس داریم.

 

اختصاص ۳۰ میلیون مترمکعب به حق آبه دشت سرخس از سد دوستی

وی تاکید کرد: اگر در سال ۹۰۰ میلیون متر مکعب ورودی به سد داشته باشیم، بر اساس سند تاسیس سد و مصوبات وزارت نیرو، حق آبه دشت سرخس که ۵۰ میلیون متر مکعب است، تحقق می یابد.

 

عبادی نژاد اضافه کرد: با توجه به جلسه ای که در استان با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۸ داشتیم، امسال ۳۰ میلیون متر مکعب به حق آبه دشت سرخس از سد دوستی اختصاص می یابد.

 

شناسایی ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس

مدیر منابع آب شهرستان سرخس در ادامه به چاه های مجاز و غیرمجاز شهرستان سرخس اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳۶۰ حلقه چاه مجاز و قریب به ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان سرخس شناسایی و ثبت شده است.

 

وی با اشاره به اینکه با پر کردن چاه های غیرمجاز شاهد کاهش برداشت از آب های زیرزمینی در شهرستان هستیم، تصریح کرد: در سال گذشته ۶۱ حلقه چاه غیرمجاز را پر کردیم و امسال هم ۸۰ حلقه چاه غیرمجاز پر می شود.

 

عبادی نژاد با اشاره به بروزرسانی کنتورهای هوشمند برای مدیریت درست منابع آب بیان کرد: باید ۸۸ میلیون متر مکعب کاهش برداشت داشته باشیم تا بیلان منفی دشت سرخس ساماندهی شود.

 

مدیر منابع آب شهرستان سرخس اضافه کرد: تا پایان امسال تمامی چاه ها با هر نوع کاربری باید طبق قانون مجهز به کنتور هوشمند شوند.

 

لایروبی ۱۱۰ کیلومتر از انهار سنتی سرخس

وی در پایان عنوان کرد: سال گذشته با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا علیه السلام ۱۱۰ کیلومتر از انهار سنتی شهرستان را لایروبی کردیم و امسال هم تاکنون بیش از ۱۰۰۰ ساعت لایروبی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس