سیلاب به ۱۴۷ خانه روستایی در سرخس خسارت زد/ اولویت اول حفظ جان هموطنان است
سیلاب به ۱۴۷ خانه روستایی در سرخس خسارت زد/ اولویت اول حفظ جان هموطنان است
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در شهرستان سرخس 147 واحد مسکونی در سه روستای چاله زرد، کلاته حاجی مدد و صمدآباد بر اثر سیلاب دچار خسارت شدند.

وحید قربانی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره آخرین وضعیت سیلاب در شهرستان مرزی سرخس گفت: سامانه جوی تا ۲۴ ساعت آینده در استان خراسان رضوی فعال است و به همین دلیل در کل استان حالت آماده باش است.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اولویت اول حفظ جان هموطنان ما است، بیان داشت: اطلاع رسانی های به موقع از سوی هواشناسی و مدیریت بحران به شهروندان باعث جلوگیری از خسارت جانی شده است.

 

قربانی با اشاره به سیلاب در روستای چاله زرد شهرستان سرخس عنوان کرد: اگر به اهالی روستای چاله زرد اطلاع رسانی با تاخیر انجام می شد مطمئنا خسارت جانی را در این روستا داشتیم و برخی اقدامات پیشگیرانه در سطح شهرستان باعث شد از ایجاد سیلاب در تعداد زیادی از روستاهای سرخس جلوگیری شود.

 

وی افزود: اولویت اول بعد از وقوع سیل تخلیه روستاها و پس از آن اسکان شهروندان در جای امن و مناسب است.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به رسیدگی به روستائیان سیل زده، گفت: در اختیار قرار دادن وسایل بهداشتی، ملزومات و غذای گرم از اقدامات خوب در سطح شهرستان سرخس است که به موقع صورت گرفته است.

 

قربانی با اشاره به درخواست مردم سیل زده شهرستان سرخس برای پوشاک تصریح کرد: هفته گذشته با پیش بینی سیل، طرح جامعه یاوری را در استان اجرایی کردیم و با جلساتی که با خیران داشتیم، توانستیم کمک هایی را در این راستا جمع آوری کنیم و فردا به صورت فوری پوشاک مناسب و لازم تهیه می شود و در اختیار مردم سیل زده قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به خسارات کشاورزی و دامی در روستاهای شهرستان سرخس اضافه کرد: اکنون خسارات کشاورزی و دامی قابل تخمین نیست و باید توسط کارشناسان جهاد کشاورزی بررسی و اعلام شود.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۷ واحد مسکونی در سه روستای چاله زرد، کلاته حاجی مدد و صمدآباد دچار خسارت شدند که ممکن است پس از بررسی های بیشتر این عدد دچار تغییر شود.

 

قربانی افزود: خسارت ها شامل تخریب و یا آبگرفتگی بوده است و برای بازسازی این منازل باید مکان های جدید در نظر گرفته شود ضمن اینکه در این مورد با بنیاد مسکن استان صحبت شده تا به فوریت اجرای برخی تعهدات دائمی را برای بحث مسکن روستائیان داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: برای جبران خسارت به وسایل منازل روستائیان کمک های بلاعوض اعطا می شود ضمن اینکه فضای اصلی باید مشارکت مردم باشد.

 

قربانی با اشاره به ادامه دار بودن بارش ها گفت: احتمال وقوع سیل در برخی روستاهای دیگر وجود دارد و باید لایروبی مسیل ها در سطح استان در دستور کار قرار باشد.

 

وی اظهار کرد: تا اواسط خرداد ماه فضای استقرار سامانه های پیاپی جوی را در سطح استان و کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس