داروی های دامی گران و کمیاب شده است/ نهاده های دامی با نرخ دولتی به تعاونی ها تزریق شود
داروی های دامی گران و کمیاب شده است/ نهاده های دامی با نرخ دولتی به تعاونی ها تزریق شود
گرانی و کمبود داروها و نهاده های دامی، مشکلاتی هستند که امروز دامداران شهرستان سرخس با آن دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، نقش مهم دامداران در تولید گوشت قرمز و مواد لبنی در کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ دامداران با استفاده از چراگاه های طبیعی و مواهب خدادادی به تولید کشور کمک می کنند اما تغییرات آب و هوایی و همچنین مشکلات و مسائل مختلف اقتصادی آن ها را نیز دچار مشکلاتی کرده است.

 

از کمبود نهاده های دامی گرفته تا تامین داروهای دامی، مشکلاتی است که دامداران با آن مواجه هستند؛ برای بررسی بیشتر مشکلات دامداران با چند نفر از دامداران سرخسی به گفتگو نشستیم.

 

دامدار اصلی در منطقه بزنگان مرتع کافی ندارد

مروی یکی از دامداران منطقه بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه نهاده های دامی گران شده است، می گوید: در پی گران شدن نهاده های دامی، قیمت دام هم افزایش یافته و موجب شده که در خرید و فروش دام، دامدار و مردم با مشکلات مواجه شوند.

 

وی با اشاره به واگذاری بخشی از مراتع این منطقه به افراد غیر دامدار می افزاید: در منطقه بزنگان دامدار اصلی مرتع کافی ندارد و این در حالی است که به برخی افراد غیر دامدار مرتع واگذار شده است.

 

نهاده های دامی با نرخ دولتی به تعاونی ها تزریق شود

جهانگیر یکی دیگر از دامداران منطقه بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تاکید بر اینکه دامداران منطقه سرخس با سه مشکل اساسی مواجه هستند، گفت: داروهای دامی از جمله داروی بیماری «پرخوری» گران و کمیاب شده است؛ از طرفی شبکه دامپزشکی بایستی درباره کاهش سقط جنین و بره اندازی به دامدران منطقه کمک کند.

 

وی می گوید: شرکت تعاونی تاکنون کمک های خوبی برای تامین نهاده های دامی مورد نیاز دامداران انجام داده، اما اگر به اندازه کفایت این نهاده ها در اختیار دامداران قرار بگیرد، در تامین نهاده دام مشکلی نداریم؛ وقتی مثلا ۵۰۰ کیلو سبوس و یا ۵۰۰ کیلو جو تحویل دامدار می شود، این مقدار فقط آذوقه ۱۰ روز دام را می تواند تامین می کند.

 

این دامدار سرخسی می افزاید: اگر دولت برای کمک به دامداران نهاده های دامی را با نرخ مصوب دولتی به تعاونی های روستایی تزریق کند و از طرفی دامپزشکی داروی مورد نیاز دامداران را تامین کند، بخش عمده ای از مشکلات کشاورزان برطرف می شود.

 

جهانگیر با اشاره به اینکه مراتع فقیر شده اند، اظهار داشت: هر چند باید دامدار برای تقویت مراتع به منابع طبیعی کمک کند، اما وقتی آذوقه مورد نیاز دامش را خودش تهیه می کند، دیگر توجیهی ندارد که برای هر راس گوسفند مبلغی را به منابع طبیعی بدهد.

 

وی تصریح کرد: در منطقه کاریزک برای تامین آب مورد نیاز دام هم مشکل داریم و باید با وانت و تانکر آب خریداری کنیم که رفع این مشکل نیز نیازمند کمک های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است.

 

پروانه های چرای دام به دامداران بزنگان تحویل نشده است

افشاری دیگر دامدار سرخسی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با بیان اینکه مهم ترین مشکل ما در منطقه بزنگان مرتع است، افزود: مراتع بر اثر خشکسالی های چند سال اخیر فقیر شده و دامدار نیز توان خرید آذوقه به نرخ آزاد را ندارد؛ دامدار جو تعاونی را به نرخ ۴۵۰ تومان خریداری می کند، در حالی که همین نهاده در بازار آزاد هر کیلویی حدود ۱۷۰۰ تومان است.

 

وی با اشاره به اینکه پروانه های چرای دام هنوز به دامداران بزنگان تحویل نشده است، گفت: با وجود اینکه چند سال پیش ممیزی و اقدامات اداری پروانه های چرای دام دامداران بزنگان انجام شده و حدود ۶۵ نفری هم که مدارک آن ها مشکلاتی داشته و اکنون نواقص آن برطرف شده، اما هنوز پروانه های چرای دام به دامداران تحویل نشده و برای چرای دام مرز مشخصی نداریم و در این در حالی است که دامداران روستاهای اطراف بزنگان پروانه چرای دام دارند.

 

امروز دامدار هر درآمدی داشته باشد باید به دلال ها بدهد

عرب رسولخانی از دیگر دامداران سرخسی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه دامدار ما امروز با کمبود نقدینگی روبرو است، بیان کرد: امروز دامدار هر درآمدی داشته باشد باید به دلال ها بدهد؛ دلالان نهاده دامی را که ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان قیمت دارد، با وعده های دریافت وجه از دامداران برای بعد از عید به قیمت ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان تحویل آن ها می دهند.

 

وی می افزاید: مراتع برای دامداران منطقه محدود شده که می طلبد ضمن احیای مراتع توسط دستگاه های مربوطه، دام غیر بومی نیز تردد کمتری در منطقه داشته باشد.

 

عرب رسولخانی اضافه کرد: برخی از داروهای دامی همچون شاربن و آبله توسط شبکه دامپزشکی به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می گیرد، اما داروهایی که برای بیماری «پرخوری» دام داریم و همچنین واکسن «قانقاریا»گران و کمیاب شده و در پی آن دامدار ما دچار تلفات سنگینی می شود.

 

میرپیشی دیگر دامدار سرخسی نیز با اشاره به اینکه داروی بیماری «پرخوری» دام گران و کمیاب شده است، گفت: دامپزشکی برای کاهش تلفات دامی، به دامداران برای واکسیناسیون دام ها کمک کند.

 

وی می افزاید: دامداری که کم دست است، امروز نمی تواند علوفه موردنیاز دام خود را تامین کند چون نرخ نهاده های دامی افزایش یافته است؛ همچنین بسیاری از دامداران به خاطر عدم توانایی در تامین نهاده دام، در حال فروش دام های خود هستند.

 

اولویت بهره مندی از مراتع باید با دامداران بومی هر منطقه باشد

علیمیرزایی دامدار دیگر سرخسی ساکن در دهستان خانگیران در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: اولویت بهره مندی از مراتع باید با دامداران بومی هر منطقه باشد، ضمن اینکه مرتع دهستان خانگیران باید با نهال کاری تقویت شود.

 

وی تصریح کرد: از شبکه دامپزشکی درخواست داریم هر فصلی داروی مورد نیاز دام دامداران را تامین کند.

 

نسیم سرخس، در ادامه این گزارش مشکلات دامداران شهرستان سرخس را از سوی مسئولان و دستگاه های متولی پیگیری می کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس