بستن بسترها جلوی ولنگاری در فضای مجازی را نمی گیرد/ برخوردهای قاطع و عینی با مفسدان فضای مجازی به اطلاع مردم برسد
بستن بسترها جلوی ولنگاری در فضای مجازی را نمی گیرد/ برخوردهای قاطع و عینی با مفسدان فضای مجازی به اطلاع مردم برسد
رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس گفت: همانگونه که ما درباره برخورد با مفسدان اقتصادی اطلاع رسانی می کنیم، راجع به برخورد قاطع و عینی با مفسدانی که در عرصه فضای مجازی هستند باید اطلاع رسانی شفاف صورت بگیرد.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره ولنگاری فضای مجازی و سوء استفاده هایی که از بستر این عرصه صورت می گیرد، گفت: بستر فضای مجازی که می تواند بستری برای انتقال اطلاعات، توسعه علم و فناوری و افزایش دانایی و آگاهی مردم باشد، متاسفانه از این بستر به خصوص در حوزه های اخلاقی و غالبا با اسامی جعلی سوء استفاده هایی هم می شود.

 

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی افزود: در این بستر هکرهایی نیز هستند که به حریم خصوصی افراد وارد می شوند و اطلاعات اشخاص را کسب می کنند و بازی با حیثیت و آبروی اشخاص با هدف اخاذی صورت می گیرد.

 

قوانین مستحکم برای برخورد با ولنگاری در فضای مجازی کم نداریم

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: برای برخورد با این فضای رها شده مجازی قوانین مستحکم و نهادهای نظارتی برای برخورد کم نداریم.

 

وی بیان کرد: باید با کسانی که از این فضا سوء استفاده می کنند برخوردهای قضائی شود و صرفاً بخواهیم یک فضا بسته شود صد در صد این چاره ساز نیست و طبیعتا فضای دیگری به وجود می آید و در نرم افزار دیگری این اتفاقات دنبال می شود.

 

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در واقع بستر فضای مجازی ویروسی دارد که می تواند از دل این نقطه بلند شود و در نقطه دیگری بنشیند؛ اگر قرار است با افرادی که از این فضا سوء استفاده می کنند برخورد شود باید برخوردهای قاطع و عینی در این حوزه صورت بگیرد تا بساط این موضوعات در فضای مجازی جمع شود.

 

بستن بسترها جلوی ولنگاری در فضای مجازی را نمی گیرد

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در یک دوره ای در تلگرام سوء استفاده ها را داشتیم و اکنون به عنوان مثال در اینستاگرام داریم، در آینده ممکن است این موضوعات در یک فضای دیگری خودش را رونق بدهد یعنی ممکن است آن بستر و نرم افزار در یک دوره ای محدود و مسدود شود اما سوء استفاده از نرم افزارها خودش را در جای دیگری نشان می دهد.

 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: باید با عواملی که این عوامل در فضای مجازی کم هم نیستند، برخورد قاطع صورت بگیرد زیرا رصد، پایش و پیگیری عملکرد آنها در فضای مجازی کاملاً قابل پیگیری و رهگیری است.

 

برخوردهای قاطع و عینی با مفسدان فضای مجازی به اطلاع مردم برسد

وی افزود: ضمن اینکه باید برخوردهای جدی با اطلاع رسانی صورت بگیرد یعنی همانگونه که ما درباره برخورد با مفسدان اقتصادی اطلاع رسانی می کنیم راجع به مفسدانی که در عرصه فضای مجازی هستند باید اطلاع رسانی شفاف صورت بگیرد.

 

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس خاطرنشان کرد: باید با افرادی که در حوزه امنیت اخلاقی و روانی جامعه و فضاسازی های کاذب نقش دارند و با پخش مطالبی به دنبال مسموم سازی فضای جامعه هستند، برخورد جدی صورت بگیرد.

 

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: فضای مجازی علیرغم اینکه فرهنگ جدیدی را در جامعه آورده، آسیب هایی را نیز در جامعه ایجاد کرده است و این آسیب ها صرفا در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نبوده است بلکه آسیب های مادی و مالی نیز در این عرصه وجود دارد و در عرصه های مالی آثار و تبعات زیادی داشته است.

 

مردم باید با آسیب ها و اتفاقات فضای مجازی آشنا شوند

وی ادامه داد: کاری که در این عرصه باید صورت بگیرد این است که فرهنگ سازی به طور جدی دنبال شود و مردم به آسیب ها و اتفاقات فضای مجازی آشنا شوند و مفسدان عرصه فضای مجازی به طور جدی دنبال شوند و اقداماتی که در بستر فضای مجازی برای برخورد با این مفسدان صورت می گیرد اطلاع رسانی شود.

 

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ما شاهد این هستیم که خیلی از اسامی و عناوین در عرصه فضای مجازی جعلی است یا اطلاعاتی که از افراد منعکس می شود قلابی است یا حتی ربات ها در حال ارسال اطلاعات هستند و شخص حقیقی وجود ندارد.

 

قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: باید موضوعات مرتبط با فضای مجازی به مردم گفته شود تا دانش و آگاهی مردم در این عرصه افزایش پیدا کند و به اطلاعات و داده ها در عرصه فضای مجازی زود باور نباشند و بلافاصله آن را نپذیرند.

انتهای پیام/ع