کشاورزان ۱۲ روستای سرخس از روان آب‌های فصلی بهره‌مند می‌شوند
کشاورزان ۱۲ روستای سرخس از روان آب‌های فصلی بهره‌مند می‌شوند
پروژه لایروبی نهرهای سنتی سرخس که به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) در حال اجرا است، تاکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا یک ماه آینده کشاورزان 12 روستای سرخس و بیش از 1000 هکتار از اراضی منطقه از روان آب‌های فصلی بهره‌مند می‌شوند.

عیسی صفری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تبریک هفته بسیج و با اشاره به اینکه فاز دوم پروژه لایروبی نهرهای سنتی سرخس را آغاز کردیم، اظهار کرد: به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا علیه‌السلام و در قالب طرح دهستان آباد، ۱۱۰ کیلومتر از نهرهای سنتی شهرستان سرخس از جمله نهرهای مظفری، انقلاب و نوروزآباد لایروبی می‌شوند.

فرمانده سپاه سرخس افزود: در فاز اول سه دستگاه بیل مکانیکی زنجیری از ۱۷ فروردین‌ماه امسال کار لایروبی این نهرهای سنتی را شروع کردند و این پروژه تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

صفری با بیان اینکه در فاز اول که از ابتدا تا انتهای کانال مظفری بود ۷۴ کیلومتر لایروبی انجام شده است، افزود: در فاز دوم این پروژه نهر انقلاب و انشعابات کچولی به طول بیش از ۳۰ کیلومتر لایروبی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه آثار مثبتی بر زندگی مردم و کشاورزان منطقه و به‌خصوص مدیریت منابع آبی شهرستان دارد، تصریح کرد: با اجرای این طرح از خروج آب‌های مرزی به سمت ترکمنستان جلوگیری می‌شود.

 

صفری با بیان اینکه لایروبی نهرهای سنتی و کانال‌ها موجب تغذیه آبخوان دشت سرخس می‌شود، اظهار داشت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشک‌سالی‌های پی‌درپی و ازآنجاکه در سال گذشته میلیون‌ها مترمکعب سیلاب‌ها از طریق نهرها و رودخانه‌های داخلی و مرزی هدر رفته است، لایروبی کانال‌ها و نهرهای سنتی کمک خوبی به حفظ روان آب‌ها می‌کند.

فرمانده سپاه سرخس عنوان کرد: اجرای این پروژه موجب شیرین شدن آب چاه‌های کشاورزی و تزریق آب به منابع زیرزمینی می‌شود و در رفع مشکل شوری آب و افت منابع آبی مؤثر است.

 

وی در پایان احیای مجدد رودخانه مرزی، ترمیم و باز شدن جریان مسیل‌ها و روان آب‌های فصلی را از دیگر اثرات مثبت اجرای این طرح دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای کامل این پروژه تا یک ماه آینده، بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و کشاورزان ۱۲ روستای این شهرستان از روان آب‌های فصلی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/