پروژه دهکده گردشگری «غار مزداوند» مقهور بروکراسی اداری
پروژه دهکده گردشگری «غار مزداوند» مقهور بروکراسی اداری
باوجوداینکه تمامی ظرفیت‌های موجود و بالقوه برای اجرایی شدن طرح دهکده گردشگری تفریحی «غار مزداوند» شهرستان سرخس به کار بسته شده، اما به نظر می‌رسد این پروژه با چالش‌هایی همچون بروکراسی اداری مواجه شده است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نسیم سرخس، یکی از مهم‌ترین رویکردهای نوین برنامه‌ریزی و مدیریت شهری حرکت به سوی تأمین منابع درآمد پایدار شهرها، توسعه متوازن خدمات و امکانات و توزیع عادلانه سرانه‌ها است که با توجه به شرایط حاکم بر شهرداری‌ها و انقباض منابع درآمدی‌شان این سیاست‌گذاری از سوی شوراهای اسلامی شهرها بیش‌ازپیش ضرورت پیدا کرده است.

 

تعریف پروژه دهکده گردشگری تفریحی «غار مزداوند»

در شهر مزداوند شهرستان سرخس که دارای قابلیت‌های منحصربه‌فرد بکر، طبیعی، ملی و تاریخی است در یک سال گذشته راهبرد ویژه‌ای در این زمینه توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر مزداوند پیگیری شده که تعریف پروژه دهکده گردشگری تفریحی «غار مزداوند» است.

 

به این بهانه و با هدف پیگیری مطالبات شهروندان و تلاش برای تسریع روند اجرایی شدن چنین پروژه‌های اشتغال‌زا، مولد و ماندگار خبرنگار نسیم سرخس به سراغ شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مزداوند رفت و با آن‌ها به گفتگو پرداخت.

اجرایی شدن پروژه‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه شهری و کاهش بیکاری

محمد گل محمدی شهردار مزداوند در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با ارائه گزارشی به فعالیت‌های عمرانی و خدماتی شهرداری مزداوند اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین خط مشی‌هایی که شورای اسلامی شهر مزداوند تدوین و ابلاغ کرده، اجرایی شدن پروژه‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه شهری، کاهش آمار بیکاری، توسعه بهره‌مندی آحاد شهروندان و ممانعت از مهاجرت به حاشیه کلان‌شهر مشهد مقدس و همچنین تأمین منابع درآمد پایدار برای شهرداری است.

 

شهردار مزداوند افزود: برابر این سیاست‌گذاری و با انتخاب یک مشاور توانمند ذیصلاح، پروژه دهکده گردشگری تفریحی غار مزداوند به‌عنوان مهم‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری بخش مرزداران انتخاب شد و در یک فرآیند ۴ ماهه مطالعات کامل به‌صورت ریز فاکتورهای اصولی و مهندسی با تحلیل‌های اقتصادی و امکان‌سنجی، نقشه‌برداری زمینی و هوایی و تمامی زیر بخش‌های لازم برای سیر مراحل قانونی انجام و متعاقب آن مراحل اخذ موافقت اصولی و اخذ تأییدیه‌های لازم پیگیری شد.

 

وی اذعان کرد: در ۹ ماه گذشته با حمایت نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی و سلسله‌مراتب حاکمیتی در بخشداری مرزداران، فرمانداری سرخس و حوزه معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی اقدامات شایانی به ثمر رسیده که تصویب اصلاح حریم شهر مزداوند با حجم ۱۰۹ هکتار مهم‌ترین عائده آن بوده است؛ همچنین اعضای کارگروه گردشگری و غارشناسی استان نیز در این مسئله با ما همکاری خوبی داشته‌اند.

 

گل محمدی اضافه کرد: در مدت یاد شده مکاتبات متعددی با اداره کل میراث فرهنگی استان، اداره کل محیط زیست استان، اداره کل راه و شهرسازی استان، تولیت آستان قدس رضوی، معاونت املاک و اراضی آستان قدس و سایر مراجع ذیصلاح استانی انجام شده است که البته در این مدت به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستانی خدمات شایانی در مجموعه پارک موجود غار انجام شده که حضور بیش از ۳۰ هزار گردشگر در فروردین‌ماه سال جاری گواه این ادعا است.

 

پروژه دهکده گردشگری «غار مزداوند» مقهور بروکراسی اداری

شهردار مزداوند آخرین وضعیت این پروژه را مقهور روند طولانی و خسته‌کننده بروکراسی اداری در سطح استان دانست و افزود: علیرغم دستورات مثبت و سازنده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل میراث استان، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری، مدیرکل دفتر فنی استانداری، مدیرکل محیط زیست استان، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی و سایر مدیران ارشد استانی و شهرستانی، متأسفانه از شتاب اخذ موافقت‌های اصولی و اساسی از کارگروه گردشگری و کارگروه غارشناسی استان کاسته شده که امیدواریم در ماه‌های آینده اتفاقات خوشایندی رقم بخورد و این روند اداری خسته‌کننده تسریع شود.

وی اصلاح حریم شهر را بزرگ‌ترین اقدام زیرساختی در سالیان گذشته و آینده پیش رو عنوان کرد و اظهار داشت: با این مصوبه استانی مسیر اجرایی شدن پروژه گردشگری غار مزداوند تسهیل شده و با بهره‌برداری از قطعه (۴-الف) محور مشهد به سرخس، مزداوند نه‌تنها که همچنان به حیات کالبدی خود ادامه خواهد داد و یک سری خدمات انتفاعی نیز به‌عنوان شهر در مسیر به این شهر تعلق می‌گیرد.

 

گل محمدی مهم‌ترین مسائل پیش روی این پروژه را نیاز ویژه به مساعدت تولیت آستان قدس رضوی برای در اختیار گذاشتن و یا مشارکت در تأمین اراضی به وسعت حدود ۱۰۰ تا ۱۰۹ هکتار، اخذ موافقت اصولی از کارگروه گردشگری استان و اخذ تأییدیه نهایی از کارگروه غارشناسی استان عنوان کرد و ادامه داد: برای هرکدام از این مسائل اقدامات اداری و سازمانی موردنظر انجام شده و در مسیر فرآیندهای اداری است که امیدواریم به حول و قوه الهی در سال جاری به نتیجه مطلوب خود برسد.

 

ایجاد ۶ فرصت سرمایه‌گذاری در مزداوند

در ادامه سید بهنام سید کابلی رئیس شورای اسلامی شهر مزداوند در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تأکید بر اهمیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهر مزداوند اظهار داشت: شهر مزداوند پتانسیل‌های بی‌نظیری در حوزه سرمایه‌گذاری دارد که این مسئله مهم بر اساس یک سلسله کارهای کارشناسی و با کمک مشاورین توانمند به ۶ فرصت سرمایه‌گذاری منحصر در نوع خود تبدیل شده است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر مزداوند، پروژه دهکده گردشگری تفریحی «غار مزداوند» را بزرگ‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری منطقه عنوان کرد و افزود: با توجه به سه چشمه تأمین آب در شهر مزداوند که قابلیت‌های استحصال آب‌معدنی اکسیژنه را دارا است، پروژه احداث کارخانه آب‌معدنی نیز کلید خورده و ضمن اخذ موافقت اولیه آبفای استان در حال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی پروژه احداث نیروگاه تولید برق خورشیدی ۱۲٫۱ مگاواتی، پروژه ایجاد قرق و تفرجگاه مصنوعی در بیش از ۵۵۰۰ هکتار از اراضی پیرامونی شهر مزداوند که فارغ از مستثنیات است، پروژه احداث مجتمع دامداری و دام‌پروری و پروژه احداث مجتمع ایست موقت را از دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مزداوند برشمرد و از همه سرمایه‌گذاران دعوت کرد تا برای بازدید از این ظرفیت‌های بی‌مانند به شهر مزداوند سفر کنند.

 

تملک اراضی حدود ۵۰۰۰ مترمربع در ورودی غار مزداوند

علی‌اکبر شاهسون عضو شورای اسلامی شهر مزداوند نیز در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با برشمردن اقدامات مهم عمرانی، اجتماعی و تبلیغاتی مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر مزداوند در یک سال گذشته گفت: تملک اراضی حدود ۵۰۰۰ مترمربع در ورودی غار مزداوند، زیرسازی و آماده‌سازی جاده منتهی به غار، تکمیل پارک گردشگری جداره غار با وسعت نیم هکتار، استقرار نیروی خدماتی و راهنمای گردشگر در مجموعه پارک و تبلیغات محیطی و فضای مجازی در سطح شهرستان سرخس بخشی از اقدامات اجرایی در این حوزه بوده که حمایت همه‌جانبه شورای اسلامی شهر از موضوع اصلاح حریم و کل فرآیندهای تصویب طرح دهکده گردشگری تفریحی غار مزداوند جلوه بی‌نظیری از اتحاد و همدلی برای ایجاد بهره‌مندی بیشتر و توسعه عمران و آبادانی شهر مزداوند نگین ییلاقی جاده کهن ابریشم است.

 

شاهسوند اذعان کرد: در صورت تسهیل فرآیندهای طولانی اداری تصویب موافقت اصولی این پروژه، حضور سرمایه‌گذاران با ترغیب بیشتری را شاهد خواهیم بود.

 

در ادامه موسی دانشور دیگر عضو شورای اسلامی شهر مزداوند در گفتگو با نسیم سرخس، ضمن برشمردن مطالبات شهروندان در حوزه‌های مختلف یادآور شد: شهرداری‌ها با توجه به وظایف سازمانی‌شان نسبت به انجام امور خدماتی و عمرانی اقدام می‌کنند اما در شهرهای کوچکی همچون مزداوند فارغ از این وظایف سازمانی بایستی گام فراتری برداشت و آن‌هم حرکت در راستای توسعه منطقه تحت نفوذ به‌ویژه بخش مرزداران است.

 

مهم‌ترین رویکرد شورای شهر مزداوند، بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذاران

وی مهم‌ترین رویکرد شورای اسلامی شهر مزداوند را بسترسازی حضور سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت: در یک سال گذشته برای سامان دادن به پروژه دهکده گردشگری غار مزداوند و ایجاد حساسیت برای مدیران استانی و تبیین الزامات و مبانی ایجادی آن تلاش‌های فراوانی شده که حضور گردشگران متعدد، بازدید مدیران ارشد استانی، پیگیری‌های بدنه کارشناسی ادارات کل استان و نظایر آن از شواهد این امر است.

دانشور رمز توفیق این پروژه را تسریع در روند اخذ مجوزات دانست و اعلام کرد: شورای اسلامی شهر مزداوند برای سرمایه‌گذارانی که عمران و آبادانی به همراه داشته باشند فرش قرمز پهن می‌کند.

 

پروژه دهکده گردشگری تفریحی غار مزداوند، سرویس کامل گردشگری شرق استان

محمدرضا ناظری عضو دیگر شورای اسلامی شهر مزداوند در گفتگو با نسیم سرخس، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این دوره شورای اسلامی را مطالبه گری، پیگیری مجدانه مطالبات عمومی و مساعی برای نیل به آرمان‌های چندساله شهروندان عزیز دانست و گفت: از طریق دیدار و رایزنی با مدیران کل در سطح استان و پایتخت پیگیر سهم یک درصد از آلایندگی پالایشگاه و پیگیری سهم عوارض شهرداری‌های سرخس و مزداوند از عوارضات گمرکی هستیم.

 

وی پروژه دهکده گردشگری تفریحی غار مزداوند را سرویس کامل گردشگری شرق استان دانست و افزود: با زیر بخش‌هایی که برای این پروژه تعریف شده نظیر انواع سافاری های رایج در دنیا، ایستگاه‌های آموزشی، عملیاتی و تفریحی، ورزش‌های بادی، هوایی، صخره‌نوردی و دوچرخه‌سواری، اقامت‌های سبک و سنتی، کافه بام، تله‌کابین، تله سیژ، زیپ لاین و بانجی جامپینگ می‌توان اظهار امیدواری کرد با حضور سرمایه‌گذاران توانمند بخش خصوصی در سه فاز و یک برنامه زمانی هفت‌ساله اتفاقات شگرفی را شاهد باشیم، هرچند که یکی از بارزترین خصوصیات این پروژه این است که توأمان با ساخت و تجهیز، امکان بهره‌برداری نیز مهیا است.

به گزارش نسیم سرخس به نظر می‌رسد، مجموعه مدیریت شهری مزداوند همت خود را برای عمران و آبادانی این شهر به کار بسته است؛ تلاش‌های شبانه‌روزی و مجدانه، رویکرد بسیجی و جهادی، بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و مشاوره‌ای، جوان بودن بدنه مدیریت شهری، اتحاد و همدلی، سناریوهای متعدد سرمایه‌گذاری و مهم‌تر از همه صرف کردن فعل خواستن و توانستن می‌تواند نوید آینده‌ای زیبا برای این شهر ییلاقی را داشته باشد.

انتهای پیام/