احتکار کنندگان با دشمن همراهی می‌کنند/ اقدام بسیج در شناسایی محتکرین کار صحیحی است
احتکار کنندگان با دشمن همراهی می‌کنند/ اقدام بسیج در شناسایی محتکرین کار صحیحی است
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اقدام بسیج در شناسایی محتکرین کار صحیحی است، گفت: بسیج قطعاً به‌عنوان یک کلید حل مشکل برای انقلاب اسلامی بوده و از این به بعد هم باید به وظیفه مسلمانی، ملی و انسانی خودش عمل کند.

آیت‌الله حسن عالمی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تأکید بر اینکه در فقه ما مسئله «احتکار» یکی از مسائل محرمه قطعی است، اظهار کرد: یکی از عناوین مهمی که در فقه ما درباره آن بحث شده و مفصل بدان پرداخته شده است، مسئله احتکار است.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئله احتکار از جمله محرمات مسلم فقهی است که بر همه مسلمانان حرام است؛ آن چیزهایی که در بازار مسلمین جزو نیاز زندگی مردم است و با جمع‌آوری کردن آن‌ها و یا عرضه نکردن آن‌ها جامعه به رنج و زحمت می‌افتد از محرمات است.

 

وی تصریح کرد: محتکر قبل از آنکه نسبت به مردم، جامعه و نظام و مملکت ظلم می‌کند، یک حرام بزرگ الهی را مرتکب شده است.

 

آیت‌الله عالمی با تأکید بر اینکه احتکار هم حرمت فقهی و هم زشتی اخلاقی دارد، بیان داشت: کسی که از این احتکار بتواند سود ببرد و همه گناهان را هم بر عهده بگیرد، باید مطمئن باشد که از مال احتکار شده سودی که به دست می‌آید به انسان وفا نمی‌کند و این در جهت حل مشکل زندگی به او کمک نمی‌کند.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: محتکر با احتکارش به‌نوعی خودش را به‌عنوان بدخواه و دشمن جامعه معرفی می‌کند؛ یعنی مردم وقتی به شخص محتکر نگاه می‌کنند که اجناس موردنیاز عموم مردم را احتکار کرده، از او به‌عنوان کسی که به حقوق عمومی تجاوز کرده نام می‌برند.

 

وی با تأکید بر اینکه احتکار به معنای همراهی کردن با دشمن است، اظهار داشت: چرا احتکار همکاری کردن با دشمن است؟ چون دشمن می‌خواهد مردم ما در مضیقه قرار بگیرند و در نهایت رودرروی نظام و انقلاب اسلامی بایستند؛ بنابراین محتکر هم که کارش باعث می‌شود مردم در مضیقه قرار بگیرند، با دشمن همکاری کرده است.

 

آیت‌الله عالمی عنوان کرد: کسی که کاری بکند تا مردم در مضیقه قرار بگیرند و این اقدامش موجب نزاع و درگیری در بین مردم شود، افساد فی‌الارض کرده است.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر این کار تقویت شود و به جایی برسد که به پیکره انقلاب اسلامی بخواهد آسیب برساند، این مفسد فی‌الارض بودنش اظهر من الشمس است.

 

وی در ادامه با اشاره به اقدام ارزشمند بسیج در شناسایی محتکرین کالا بیان کرد: بسیج در حقیقت مجموعه امت و ملت است؛ امت و ملت در زمانی که چنین مواردی همچون احتکار شکل می‌گیرد، وظیفه دارند هم اقدامات فرهنگی داشته باشند و هم در صورت نیاز و با برنامه‌ای تنظیم‌شده اقدامات عملی داشته باشند.

 

آیت‌الله عالمی خاطرنشان کرد: بسیج قطعاً به‌عنوان یک کلید حل مشکل برای انقلاب اسلامی بوده و از این به بعد هم باید به وظیفه مسلمانی، ملی و انسانی خودش عمل کند.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اقدام بسیج در شناسایی محتکرین کار صحیحی است، گفت: آن چیزی که مهم است، مسئولان ذی‌صلاح و متدین باید بر این کار نظارت داشته باشند تا در راستای عمل به وظیفه اشکال و اشتباهی به وجود نیاید.

انتهای پیام/