لایروبی و احیای کانال روستای شیرتپه سرخس آغاز شد
لایروبی و احیای کانال روستای شیرتپه سرخس آغاز شد
جانشین فرمانده سپاه سرخس گفت: به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه سرخس و همیاری مردم و بسیجیان صبح امروز (جمعه)، پروژه احیاء و لایروبی کانال سنتی انتقال آب کشاورزی روستای شیرتپه این شهرستان به طول 30 کیلومتر آغاز شد.

حسین بابائی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به آغاز پروژه احیاء و لایروبی کانال سنتی انتقال آب کشاورزی روستای شیرتپه این شهرستان اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های مردمی مبنی بر تأمین آب موردنیاز کشاورزی و دام این روستا، قرارگاه پیشرفت آبادانی سپاه سرخس اقدام به مطالعه و تاریخچه حرکت‌های مردمی این منطقه کرد.

جانشین فرمانده سپاه سرخس افزود: در بررسی‌های اولیه حرکت گذشتگان و ریش‌سفیدان این منطقه به چشم آمد که با یک حرکت هماهنگ و اجتماعی برای انتقال و استفاده از منابع طبیعی در کنار مسیل‌ها و جریان‌های آبی فصلی کانال و شاه جو حفر می‌کردند.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز در این منطقه یک آب‌بند وجود داشت که مانع از خروج آب‌های سطحی و سیلابی به سمت ترکمنستان می‌شد و این بند چندین سال قبل بر اثر طغیان رودخانه تخریب شده بود.

بابائی خاطرنشان کرد: با نشست‌های مردمی که به همراه نخبگان و ریش‌سفیدان منطقه برگزار کردیم، تصمیم بر این شد که با استفاده از توان و استعداد بومی و نیروی انسانی این روستا آن بند احیاء و مرمت و همچنین سنت قدیمی و حسنه «حَشَر کانال» احیاء شود.

جانشین فرمانده سپاه سرخس تأکید کرد: این اقدام مردم روستای شیرتپه می‌تواند الگویی برای کل مردم شهرستان باشد، یعنی عمده مشکلات مردم به دست خود مردم حل می‌شود.

وی عنوان کرد: مردم این روستا به این باور رسیده‌اند که با همکاری و مساعدت جمعی می‌توان مشکلات روستا را برطرف کرد که البته این اقدام نیازمند حمایت‌های قانونی و حقوقی از سوی دولتمردان است.

بابائی اظهار داشت: این کانال انتقال آب کشاورزی ۳۰ کیلومتر طول دارد و از گاوداری بین روستای شیرتپه و سنگر آغاز و در نهایت به صدرآباد ختم می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه سرخس با اشاره به مزایای اجرای این پروژه بیان کرد: لایروبی و احیای این کانال سنتی، موجب افزایش حجم آب و استفاده کمتر از آب چاه‌ها، افزایش سطح کشت و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و اشتغال پایدار می‌شود و از مهاجرت مردم از این روستا جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/