دستور صریح امام خامنه‌ای درباره برجام/ «از فردا» شروع کنید
دستور صریح امام خامنه‌ای درباره برجام/ «از فردا» شروع کنید
مجموعه اصول و راهکارهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در فصل بدعهدی و برجام شکنی آمریکا و شرایط فعلی «چه کنم چه کنم» مسئولان فعلی، تعالیمی کاربردی و نقشه‌ای جامع برای خروج از وضعیت کنونی و تأمین منافع کشور، جهان اسلام و مظلومان جهان است.

به گزارش نسیم سرخس، به تحقیق سیاست و درایت اسلامی، امام (ره) در تعامل و تقابل با دنیا و نظام‌های بین‌المللی بر خواسته از شخصیت معنوی و الهی ایشان به‌عنوان شاگردی مخلص و محصل در دانشگاه دین و اهل‌بیت علیهم‌السلام متفاوت و متمایز از قرائت‌های مختلف در نظام‌های سیاسی رایج و متداول و برهم زننده همه اسلوب‌ها و انگاره‌های فکری غربی و شرقی در علوم سیاسی بود.

 

شیطان بزرگ انگاری آمریکا

سیاستی با شاه‌بیت «شیطان بزرگ انگاری آمریکا» به‌عنوان محوریت روابط بین‌الدولی و علت‌العلل رشد و پیشرفت در نگاه افکار بین‌المللی و عمومی، تمام مناسبات رایج را برهم زده و نسبت به «پارسایی سیاسی» و درهم تنیدگی اخلاق و سیاست و توجه به عدالت جهانگیر و فراگیر تأکید می‌کند.

 

فی‌الواقع رویکرد امام در حوزه سیاست و روابط فی‌مابین بین‌المللی زمانی ظهور و بروز پیدا کرد که نظام‌های متداول و امتحان پس داده بین‌المللی از اخلاق و معنویت و عدالت و حقیقت  تهی و جدا شده بودند.

 

اهم راهبردهای سیاست و تفکر حضرت امام (ره)

نفی سلطه‌طلبی، استکبارستیزی، توجه به طبقات زیردست و مستضعف، شیطانی خواندن سیاست‌های مبتنی بر سودگرایی و منفعت‌طلبی نظام مادی گرایانه غرب تهی از عدالت و نظام‌های مالی و اقتصادی رایج و حاکم و چپاولگر دنیا، نفی سازش با تفکر کدخدا پنداری آمریکا و سازش با نظام سلطه و پهن کردن چتر استقلال و آزادی از یوغ امپریالیسم برای همه آزادی خواهان جهان از اهم راهبردهای سیاست و تفکر حضرت امام (ره) تلقی می‌شود که این متدولوژی، الگویی جامع و خلل‌ناپذیر برای متولیان اجرایی سیاست کشور و نحوه تعامل و سیر روبه‌جلوی جوامع اسلامی و انقلابی برای توسعه و پیشرفت است.

 

عمل به تکلیف فارغ از نتیجه حاصله، آرمان‌گرایی دینی توأم با نگاه به واقعیات موجود، سیاست اخلاقی و دین‌محور از اصول و مبانی فکری و نظری امام در سیاست خارجه به‌عنوان رهبری جامع‌نگر، فقیه، عارف، فیلسوف، متکلم، سیاستمدار و موقعیت‌شناس در تلاطم حوادث و وقایع در قرن بیستم به شمارمی‌رفت.

 

خط مشی سیاسی و ساختار فکری امام راحل

توجه به عظمت و ریاست کشورهای اسلامی و نفی سبیل و سلطه بیگانگان و جهان‌شمولی اسلامی مبتنی بر علم و عقل و منطق، تأکید بر وحدت جهان اسلام و پرهیز از تفکرات تفرقه‌افکنانه، احترام و روابط مساوی، عادلانه و عاقلانه، توجه به اصل دعوت به اسلام و صدور انقلاب،  مقابله با استکبار و استعمار و بی‌توجهی به قدرت پوشالی غرب و پرهیز از جنگ‌طلبی و توسعه صلح و روابط عادلانه با کشورهای غیر متخاصم  را می‌توان از جمله خط مشی سیاسی و ساختار فکری امام راحل دانست.

 

نقشه‌ای جامع برای خروج از وضعیت کنونی

مجموعه این اصول و راهکارها و سیره عملی بیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مرور و بازخوانی و توجه به فرامین و سیاست‌ها و بازگشت به موازین الهی سیاسی امام (ره) در بیست و نهمین سالگرد عروج آسمانی «آن مرد خدایی و دگر نترس» به‌خصوص در فصل بدعهدی و برجام شکنی آمریکا و شرایط فعلی «چه کنم چه کنم» مسئولان فعلی، تعالیمی کاربردی و نقشه‌ای جامع برای خروج از وضعیت کنونی و تأمین منافع کشور، جهان اسلام و مظلومان جهان و رمز عزتمندی و عزیز شدن مجدد در نگاه‌های بین‌المللی و تقویت غرور و سرور ملی است.

 

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی دیروز در سالروز رحلت امام روح‌الله نکات مهمی را درباره برجام بیان فرمودند؛ رهبر معظم انقلاب با توجه به بدعهدی آمریکایی‌ها و با همان صلابتی که در امام روح‌الله دیده بودند به مقام‌های اروپایی هشدار دادند که به آنچه برای جمهوری اسلامی نقشه کشیده‌اند، دست پیدا نخواهند کرد.

 

ایشان فرمودند: «برخی دولت‌های اروپایی توقع دارند ملت ایران، هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود که نیاز قطعی آینده کشور است دست بکشد؛ بدانند که این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد».

 

«از فردا» شروع کنید

امام خامنه‌ای با توجه به بدعهدی آمریکا و توقعات زیاده خواهانه اروپایی‌ها در ادامه دستور بر شروع برنامه‌های هسته‌ای را البته در چارچوب برجام دادند: «سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً مقدمات و آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فعلاً در چارچوب برجام فراهم بکند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور محترم دستور آن را دادند از همین فردا آغاز کند».

 

دستور معظم له مبنی بر شروع دوباره پیشرفت برنامه هسته‌ای البته در چارچوب برجام حائز نکات مهمی است.

 

نکته اول در این دستور فرزند صالح و خلف روح‌الله این است که با این هشدار اروپایی‌ها درباره نقشه‌هایی که برای ایران و برجام دارند سر عقل بیایند و در حقیقت رهبر انقلاب با این دستور به تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران کمک بزرگی کردند تا در مسیر اجرای «برجام بدون آمریکا» راحت‌تر و با پشتوانه محکم‌تر گام بردارند.

 

نکته دوم در این دستور، بازگشت آرام برنامه هسته‌ای ایران به روزهای قبل از برجام است، زیرا همان‌گونه که به آمریکایی‌ها خوش‌بین نبودیم به اروپایی‌ها نیز خوش‌بین نیستیم.

 

از اروپا همان انتظاری را می‌رود که از آمریکا می‌رفت و با همین روندی که در برجام شاهد هستیم برجام عاقبتی نخواهد داشت و این دستور رهبر انقلاب از همان نگاه عدم خوش‌بینی به نتایج مذاکرات نشأت می‌گیرد و به قول قدیمی‌ها «جلوی ضرر را هر موقع بگیری منفعت است» و این دستور مبنی بر آماده‌سازی شروع برنامه هسته‌ای، همان جلوگیری از ضرری است که به برنامه هسته‌ای کشورمان وارد می‌شود.

 

نکته مهم درباره دستور صریح مقام معظم رهبری که «از فردا» شروع کنید، یعنی برجام و مذاکرات نتوانست آنچه قرار بود، باشد.

 

گزارش از قاسم یعقوبی والا و علیرضا علی صوفی

انتهای پیام/