نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد/ امام روح‌الله زمینه‌ساز نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های گوناگون بود
نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد/ امام روح‌الله زمینه‌ساز نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های گوناگون بود
آیا در اسلام زن در اقتصاد جامعه اثرگذار است؟ دیدگاه‌های بزرگانی مانند امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب می‌تواند به‌عنوان کسانی که رهبر یک جامعه اسلامی بوده و هستند، نقش اقتصادی زن را از دیدگاه اسلامی بهتر بیان کند.

به گزارش نسیم سرخس، فردا ۱۸ اسفندماه سالروز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها، روز زن و مادر نام‌گذاری شده است؛ در این گزارش به بخشی از فعالیت زنان در نظام اسلامی به‌ویژه نقش آنان در اقتصاد می‌پردازیم؛ دیدگاه‌های بزرگانی مانند امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب می‌تواند به‌عنوان کسانی که رهبر یک جامعه اسلامی بوده و هستند، نقش اقتصادی زن را از دیدگاه اسلامی بهتر بیان کند.

 

عده‌ای به زن به‌عنوان شخصیتی تک‌بعدی که فقط نقش خانه‌داری را دارد و حق حضور در اجتماع را ندارد، نگاه می‌کنند و عده‌ای دیگر زن را فقط ابزاری برای رسیدن به امیال، اهداف و خواسته‌های مختلف خود در فضای آلوده اجتماعی می‌دانند و نقش‌های مهم‌تری که یک زن می‌تواند ایفا کند را در نظر نمی‌گیرند.

 

آیا در اسلام زن در اقتصاد جامعه اثرگذار است؟ زن چقدر باید در اجتماع حضور داشته باشد و آیا اصلاً حق حضور در جامعه را دارد؟

 

«ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند». (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۹۷-۳۹۹)؛ این کلام امام خمینی (ره)، زن را نه به‌عنوان یک شخصیت پایین‌تر از مرد بلکه برابر با مرد اما با توجه به ویژگی‌های شخصی خودش معرفی می‌کند که نقش فرهنگی و اقتصادی دارد و حتی می‌تواند در مسائل نظامی نیز در راه تعالی اسلام قدم بردارد.

 

زن می‌تواند در جامعه اشتغال داشته باشد و به تولید و اقتصاد آن جامعه کمک کند؛ این یک دیدگاه غربی نیست، این یک دیدگاه اسلامی است و رهبر معظم انقلاب دراین‌باره به‌خوبی توضیح می‌دهند، ایشان در خصوص نقش زنان در فعالیت‌های اقتصادی گفته‌اند: «اسلام با کارکردن زن نه‌تنها موافق است بلکه تا آنجائی که با شغل اساسی آن‌ها که مهم‌ترین شغل اوست یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده مزاحم نباشد، شاید لازم هم باشد. یک کشور نمی‌تواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بی‌نیاز باشد اما این کار باید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات نداشته باشد و باید زن را تذلیل نکند».

 

غربی‌ها برای آنکه اسلام را زیر سؤال ببرند و از تفاوت زن  و مرد در برخی جوامع اسلامی سوءاستفاده کردند و برای زن و مرد از دیدگاه‌های به‌اصطلاح اسلامی خرافات تبعیضی قائل شدند درحالی‌که در اسلام بین زن و مرد هیچ تبعیضی نیست بلکه بر اساس عدالت زن و مرد با توجه به شخصیت‌هایی که دارند در بخش مخصوص خود به کار گرفته می‌شوند و رهبر معظم انقلاب دراین‌باره می‌گویند: «ما معتقدیم زنان در هر جامعه سالم بشری قادرند و می‌باید فرصت پیدا کنند که در حد سهم خود، تلاش و مسابقه خویش را در پیشرفت‌های علمی و اجتماعی و سازندگی و اداره این جهان به عهده بگیرند از این جهت میان زن و مرد هیچ تفاوتی نیست. هدف از آفرینش هر فرد انسان عبارت از همان هدف آفرینش بشریت است یعنی رسیدن به کمال بشری و بهره بردن از بیشترین فضائلی که یک انسان می‌تواند به آن فضائل آراسته بشود، فرق هم بین زن و مرد نیست».

 

اکنون در جامعه ما زنان بسیاری هستند که در امنیت کامل اجتماعی به‌عنوان فعالان اقتصادی صاحب کارگاه‌های تولیدی، شرکت‌ها و کارخانه‌هایی هستند که هر کدام از آن‌ها تأثیر زیادی در اقتصاد جامعه دارند. در ساختار الهی زن به‌عنوان یک مولد است. زن بدون آنکه در جامعه مشغول به کارهای اقتصادی باشد خود تولیدکننده نیروی انسانی جامعه نیز شناخته می‌شود و فرزند آوری زن نیز کمک به توان نیروی انسانی جامعه است؛ بنابراین زن قابلیت‌های زیادی در به دست گرفتن اقتصاد جامعه دارد. نه‌تنها فرزند آوری زن خود به‌عنوان یک تولید نیروی انسانی شناخته می‌شود بلکه تربیت سالم او می‌تواند کمک به اقتصاد جامعه کند و در کنار آن خود به شغلی با توجه به توانایی‌هایی که دارد مشغول باشد.

 

رهبر معظم انقلاب دراین‌باره نکته ظریفی را بیان می‌کنند: «یک کشور اگر مى‌خواهد به معناى واقعى بازسازى کند، باید بیش­ترین تکیه و بیش­ترین نگاه و توجّه‌اش، به انسان و نیروى انسانى باشد. وقتى که صحبت از نیروى انسانى است، باید توجّه کنیم که نصف جمعیت کشور و نیمى از نیروى انسانى، بانوان کشورند. اگر بینش غلطى در مورد زن وجود داشته باشد، بازسازى به معناى حقیقى و در سطح وسیع آن، شدنى نیست. هم خودِ بانوان کشور باید نسبت به موضوع زن از نظر اسلام، داراى آگاهى کافى و لازم باشند تا بتوانند با اتّکا به نظر والاى دین مقدس اسلام، از حقوق خود به‌طور کامل دفاع کنند و هم همه‌ى افراد جامعه و مردان در کشور اسلامى باید بدانند که نظر اسلام در مورد زن، حضور زن در عرصه‌هاى زندگى، فعالیت زنان، تحصیل زنان، کار و تلاش اجتماعى و سیاسى و اقتصادى و علمى زنان، نقش زن در خانواده و نقش زن در بیرون از خانواده چیست».

 

امام خامنه‌ای (حفظه الله) همچنین نقش و سهم بانوان در نظام اسلامی را ممتاز و بی‌بدیل می‌دانند و می‌فرمایند: نقش بانوان در دوران مبارزه، پیروزی انقلاب اسلامی، پس از انقلاب به‌ویژه دوره  بسیار سخت دفاع مقدس و در عرصه‌های گوناگون، نقشی مؤثر، ممتاز و بی جایگزین است که با هیچ معیاری قابل‌اندازه‌گیری نیست.

 

رهبر انقلاب تأکید می‌کنند: نخستین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه‌ساز نقش‌آفرینی برجسته زنان در عرصه‌های گوناگون شد، امام بزرگوار بود، همچنان که آن امام، نخستین کسی بود که جایگاه مردم و تأثیر حضور آنان را درک کرد.

 

بنابراین زن خود یک موتور تولیدی بسیار مهم در جامعه شناخته می‌شود و به جرات می‌توان گفت که در اقتصاد جامعه حتی از مردان اثرگذارتر هستند.

انتهای پیام/