کاهش ۸۲ هزار مترمکعبی مصرف آب در پالایشگاه سرخس
کاهش ۸۲ هزار مترمکعبی مصرف آب در پالایشگاه سرخس
دبیر کمیته بازچرخانی آب در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس از اجرای پروژه های زیست محیطی و کاهش مصرف آب در وضعیت بحران جهانی آب در این پالایشگاه خبر داد.

یحیی فیضی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی و بحران جهانی آب، یکی از اهداف و برنامه های اصلی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس لحاظ کردن الزامات زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع آب همگام با توسعه پایدار تولید گاز طبیعی است.

 

وی تصریح کرد: به منظور صرفه جویی در استفاده از منابع آب، بازچرخانی و همچنین مدیریت پساب های خروجی پالایشگاه پروژه بازچرخانی آب و حذف پساب های خروجی تعریف و در اولویت اجرا توسط کمیته بازچرخانی آب پالایشگاه قرار گرفت.

 

دبیر کمیته بازچرخانی آب در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس بیان داشت: پس از مطالعات اولیه و شناخت آب های ورودی به حوزه آبریز پالایشگاه، چهار کارگروه با سرفصل های بررسی آب های زیر سطحی و نزولات جوی، بهینه سازی آب خام مصرفی در فرآیند، بررسی آب های استحصالی همراه گاز ترش و شیرین و فرآیندهای مرتبط با پساب های خروجی پالایشگاه تشکیل شد.

 

فیضی در ادامه با بیان اینکه بررسی های فنی و اقتصادی کارگروه ها در نهایت به ارائه ۲۸ پروژه در زمینه صرفه جویی آب، بازچرخانی و استفاده بهینه از پساب ها شد تاکید کرد: با اجرای فاز اول پروژه های فوق در مجموع ۴۰ درصد از حجم پساب های تولیدی کاسته شد و در نتیجه آب استخر دوم تبخیر کاملا خشک و استخر اول تا ۵۰ درصد کاهش حجم داشته است.

 

وی خاطرنشان ساخت: همچنین اجرای این پروژه ها باعث صرفه جویی و کاهش مصرف ۸۲ هزار مترمکعب آب خام در سال شده است.

 

دبیر کمیته بازچرخانی آب در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس در پایان یادآور شد: روند کاهش مصرف آب در این مجتمع ادامه دارد و در آذر و دی ماه سال جاری به ترتیب ۱۹ و ۱۵ درصد آب خام مصرفی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

انتهای پیام/