شناسایی ۱۲۰ اثر تاریخی در سرخس/ ۳ بنای تاریخی سرخس نیازمند مرمت است/ ایجاد واحدهای اقامت بوم گردی یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری سرخس
شناسایی ۱۲۰ اثر تاریخی در سرخس/ ۳ بنای تاریخی سرخس نیازمند مرمت است/ ایجاد واحدهای اقامت بوم گردی یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری سرخس
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس با اعلام اینکه از 120 اثر تاریخی شناسایی‌شده در این شهرستان 25 اثر ثبت آثار ملی کشور شده است، گفت: از بناهای تاریخی ثبت‌شده شهر سرخس سه بنای تاریخی نیازمند مرمت و استحکام‌بخشی است.

سید مجید حسینی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲۰ اثر تاریخی در شهرستان سرخس شناسایی‌شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۲۵ اثر ثبت آثار ملی کشور شده است.

 

تکمیل و ارسال پرونده ۲۹ اثر برای ثبت در آثار ملی کشور

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس افزود: به‌جز این ۲۵ اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، پرونده ۲۹ اثر دیگر شامل ۷ بنای تاریخی و ۲۲ محوطه تاریخی تکمیل شده و به شورای ثبت استان ارسال شده که پس از رفع نواقص به شورای ثبت کشور برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال می‌شود.

 

وی تصریح کرد: درصورتی‌که این ۲۹ اثر که پرونده آن تکمیل و ارسال شده ثبت شوند، آثار ثبتی شهرستان به ۵۴ اثر می‌رسد.

 

حسینی در ادامه با اشاره به استحکام‌بخشی و مرمت بناهای تاریخی شهرستان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بناهای تاریخی «شهرستان سرخس» که تاکنون به ثبت رسیده آرامگاه بابا لقمان، انبار غله قوش خزاعی، انبار غله شهر سرخس، کاروانسرای رباط شرف و پل خاتون هستند.

 

۳ بنای تاریخی سرخس نیازمند مرمت است

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس عنوان کرد: از این بناها، آرامگاه بابا لقمان نیازمند ساماندهی محوطه و بارانداز سیلوی گندم سرخس و بارانداز قوش خزاعی نیازمند مرمت و استحکام‌بخشی هستند.

 

وی تأکید کرد: برای مرمت و استحکام‌بخشی، بارانداز سیلوی گندم قوش خزاعی از اعتبارات مصوب سال ۹۶ استفاده می‌شود که با تخصیص اعتبار کار مرمت این بنای تاریخی آغاز خواهد شد.

 

حسینی درباره مرمت و بازسازی آرامگاه بابا لقمان و کاروانسرای رباط شرف افزود: بخشی از محوطه‌سازی آرامگاه بابا لقمان در حال انجام است و در خصوص مرمت کاروانسرای رباط شرف نیز امسال اقدامات متعددی انجام‌شده که می‌توان به مرمت تزیینات، ساماندهی محوطه و ساماندهی روشنایی محوطه اشاره کرد.

 

ایجاد نمایشگاه دائمی از تاریخچه مرمت کاروانسرای رباط شرف

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخس با تأکید بر اینکه به دنبال ایجاد یک نمایشگاه دائمی از تاریخچه مرمت رباط شرف هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم این نمایشگاه دائمی در ایام دهه مبارک فجر افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

 

وی با بیان اینکه از آثار ثبت‌شده شهرستان، آرامگاه بابا لقمان و کاروانسرای رباط شرف رکورددار بازدید گردشگران هستند، اظهار داشت: این دو بنای تاریخی از ابتدای امسال تا پایان آذر مورد بازدید ۱۵۰ توریست خارجی قرار گرفتند که حداقل یک شب در سرخس اقامت داشته‌اند و تعداد زیادی گردشگر ایرانی نیز از این آثار بازدید کردند.

 

به دنبال ایجاد مرکز صنایع‌دستی در شهرستان هستیم

حسینی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سال جاری تصریح کرد: در حوزه صنایع‌دستی، احداث مرکز صنایع‌دستی در شهر سرخس در اعتبارات پیش‌بینی و مصوب شده و به‌طور ویژه پیگیر احداث آن هستیم.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس افزود: با احداث این مرکز محیط مناسب برای توسعه و ترویج و آموزش صنایع‌دستی و نیز فضای نمایشگاهی و فروشگاهی برای عرضه و فروش دست‌ساخته‌های هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان فراهم می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در خصوص موزه مردم‌شناسی نیز در حال رایزنی هستیم که ان شاء الله بتوانیم در یکی از بناهای تاریخی تحت مالکیت بخش غیردولتی، مجموعه‌ای موزه‌ای شامل موزه مردم‌شناسی، اسناد خطی و مجموعه بافته‌های شهرستان را ایجاد کنیم.

 

حسینی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی هم می‌تواند در ایجاد این موزه به میراث فرهنگی شهرستان کمک کند، عنوان کرد: همشهریانی که مجموعه‌دار آثار تاریخی هستند، می‌توانند در صورت تمایل اشیا خود را برای نمایش در این موزه اهدا و یا شخصاً با انجام فرآیند قانونی درخواست ایجاد موزه شخصی داشته باشند.

 

ایجاد واحدهای اقامت بوم گردی یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری سرخس است

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس تأکید کرد: شهرستان سرخس دارای ظرفیت‌های متعدد و بسیار بالا در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است که در صورت مشارکت علاقه‌مندان و بخش خصوصی می‌توان از این پتانسیل‌ها برای توسعه گردشگری شهرستان استفاده کرد.

 

وی اضافه کرد: ایجاد واحدهای اقامت بوم گردی به‌خصوص در روستاهای هدف گردشگری یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری شهرستان است که علاقه‌مندان بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

 

حسینی بیان داشت: همچنین در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری رسته‌های مختلفی برای ایجاد اشتغال فراگیر و ایجاد اشتغال روستایی و عشایری تعریف‌شده که علاقه‌مندان برای اطلاع از آن‌ها و ارائه طرح می‌توانند به نمایندگی میراث فرهنگی مراجعه کنند.

 

انتخاب غرفه سرخس به‌عنوان غرفه برتر در هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در مشهد

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: در اواخر آذرماه امسال و برای اولین بار و با همکاری یکی از سمن‌های شهرستان تعدادی از هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان در هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در مشهد شرکت کردند که موفق شدند بین ۱۸۰ غرفه از سراسر کشور عنوان غرفه برتر را به خاطر حضور مؤثر و چشمگیر در نمایشگاه کسب کنند.

 

وی در پایان اظهار داشت: این هنرمندان دست‌ساخته‌های خود را در زمینه گلیم و بافته‌های داری و غیر داری، چرم، فرت، رودوزی‌های سنتی و میناکاری به مدت ۴ شب عرضه کردند که علاوه بر کسب عنوان مورد استقبال و بازدید تعداد زیادی از بازدیدکنندگان قرارگرفت.

انتهای پیام/