ویژگی «استکبارستیزی» همچنان در کالبد نظام جمهوری اسلامی وجود دارد
ویژگی «استکبارستیزی» همچنان در کالبد نظام جمهوری اسلامی وجود دارد
امام راحل فرمودند: «هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید که همین فریاد همگانى‏ «مرگ بر آمریکا» براى او مرگ مى ‏آورد» و این سخن امام ماند برای همیشه و این ویژگی «استکبارستیزی» همچنان در کالبد نظام جمهوری اسلامی وجود دارد.

به گزارش نسیم سرخس، ۲۶۶ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همزمان با سیزدهمین روز از آبان سال ۵۸، دانشجویان پیرو خط امام در اعتراض به عدم استرداد شاه به ایران توسط آمریکا، سفارت آمریکا که خود تبدیل به لانه جاسوسی شده بود، تسخیر کردند.

 

اقدامی انقلابی که واکنش های متفاوت بسیاری را در پی داشت و مهمترین واکنش توسط امام خمینی (ره) بود. امام خمینی (ره) در پیامی مهم، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را انقلاب دوم و بزرگ ‌تر از انقلاب اول نامیدند.

 

اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام فصل جدید و تازه ای را در کتاب انقلاب پیش از یک سالگی انقلاب به وجود آورد و استکبارستیزی انقلاب اسلامی ایران را برای همگان نمایان کرد. آمریکا که خود را ابرقدرت می دانست و هیچگاه فکر نمی کرد در کشوری سفارت نداشته باشد.

 

از ویژگی های انقلاب اسلامی از ابتدا استقلال ملی و مبارزه با استکبار بود آنجا که امام راحل در سال ۴۲ در اخطاری به شاه فرمودند: آقا! من به شما نصیحت می‌کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند. من یک قصه ای را برای شما نقل می کنم که پیرمردهایتان، چهل ساله هایتان یادشان است، سی ساله ها هم یادشان است. سه دسته- سه مملکت اجنبی- به ما حمله کرد: شوروی، انگلستان، امریکا به مملکت ایران حمله کردند؛ مملکت ایران را قبضه کردند؛ اموال مردم در معرض تلف بود، نوامیس مردم در معرض هتک بود، لکن خدا می داند که مردم شاد بودند برای اینکه پهلوی رفت. من نمی خواهم تو این طور باشی؛ نکن. من میل ندارم تو این طور بشوی، نکن! این قدر با ملت بازی نکن! این قدر با روحانیت مخالفت نکن. اگر راست می گویند که شما مخالفید، بد فکر می‌کنید. اگر دیکته می‌دهند دستت و می‌گویند بخوان، در اطرافش فکر کن؛ چرا بیخود، بدون فکر، این حرفها را می‌زنی؟»

 

امام از همان ابتدا به شاه استقلال در عمل و دوری از دستور گرفتن از این و آن را هشدار دادند و از همان ابتدای شروع نهضت بر مبارزه با مستکبران تاکید داشتند و در ادامه نیز این ویژگی استکبارستیزی را تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی ادامه دادند و بر آن تاکید کردند.

 

بارزترین مستکبر عالم در نظر امام، آمریکا بود. امام در فرمایشات خود درباره فرمودند: آمریکا دشمن شماره اول بشر و ما است،آمریکاى جهانخوار، بزرگترین دشمن اسلام و مسلمانان جهان مى‏ باشد، آمریکاى حیله ‏گر، دشمن شماره یک است و به خون اسلام و استقلالشان تشنه (است).

 

همانطور که امام راحل فرمودند؛ آمریکا دشمن استقلال ملت های اسلامی است.

 

آمریکا پیش از انقلاب اسلامی در ۲۸ مرداد سال ۳۲ با انجام کودتا علیه ملت ایران دشمنی خود را با ملت بیشتر از گذشته نشان داد و در ادامه و با قوت گرفتن انقلاب اسلامی این دشمنی ها بیشتر و بیشتر شد و سعی داشت مستکبرانه برای ملت ایران تصمیم بگیرد. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) با شعار استکبارستیزی و مرگ بر آمریکا به پیروزی رسید اما با همه این اوصاف آمریکا ۲۶۶ روز در نظام جمهوری اسلامی ایران سفارت داشت و خوی استکباری آنها و رفتارهایی که با ملت ایران داشتند باعث شد تا دانشجویان انقلابی که پیام استکبارستیزی را به معنای واقعی درک کرده بودند با ورود به سفارت (لانه جاسوسی) آمریکا، آمریکایی ها را رسما از نظام جمهوری اسلامی ایران حذف کردند؛ اتفاقی که به هیچ عنوان باور آمریکایی ها نشد که روزی آنها را که برای خود ابرقدرتی محسوب می شدند از کشوری اخراج کنند.

 

اشغال لانه جاسوسی آمریکا، موجبات اتحاد و انسجام همه نیروهای متعهد و حزب الله را فراهم آورد تا در قبال تهدیدی بزرگتر و مبارزه ای وسیع تر با همه توان ایستادگی نمایند.

 

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از آن وقایعی بود که انقلاب اسلامی را در یک جریان رسانه ای وسیعی در جهان قرار داد. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، انقلاب را برای جهانیان معرفی کرد و رویارویی منطق ضد استکباری و ضد امپریالیستی انقلاب اسلامی را به جهانیان شناساند. این واقعه توانست مرزها و سدهای رسانه ها را بشکند و به نوعی نفوذ و تکثیر انقلاب در جهان بود.

 

امام راحل فرمودند: «هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید که همین فریاد همگانى‏ «مرگ بر آمریکا» براى او مرگ مى ‏آورد» و این سخن امام ماند برای همیشه و این ویژگی «استکبارستیزی» همچنان در کالبد نظام جمهوری اسلامی وجود دارد.

 

مبارزه با استکبار آن چیزی است که جمهوری اسلامی ایران تا نابودی استکبار باید ادامه دهد و مفهوم مبارزه با خوی استکباری آمریکا این روزها با یاوه گویی های رئیس جمهور این کشور بیش از پیش نیاز به تامل دارد و ۱۳ آبان امسال همانند سال های گذشته که ملت ایران به آمریکایی ها فهماندند همچنان با استکبار مبارزه می کنند، امسال نیز یاوه گویی های مستکبرانه ترامپ با پاسخ ملت ایران همراه می شود.

 

یادداشت تحلیلی: مصطفی نیک اندیش

انتهای پیام/