حفاظت از ۱۶۰ هزار هکتار عرصه زیست‌محیطی توسط محیط‌بانان سرخسی/ در برخورد با صنایع آلاینده تعارف نداریم
حفاظت از ۱۶۰ هزار هکتار عرصه زیست‌محیطی توسط محیط‌بانان سرخسی/ در برخورد با صنایع آلاینده تعارف نداریم
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس با اشاره به اینکه محیط‌بانان سرخسی از 160 هزار هکتار عرصه زیست‌محیطی این شهرستان حفاظت می‌کنند، گفت: شهرستان سرخس شش منطقه حفاظت‌شده دارد که شامل گریزمی، کوه بزنگان، جنگل خواجه، تخته سلطان، رود تجن و کشف رود می‌شود.

موسی غلام زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه محیط‌بانان سرخسی از ۱۶۰ هزار هکتار عرصه زیست‌محیطی این شهرستان حفاظت می‌کنند، اظهار کرد: شهرستان سرخس شش منطقه حفاظت‌شده دارد که شامل گریزمی، کوه بزنگان، جنگل خواجه، تخته سلطان، رود تجن و کشف رود می‌شود؛ همچنین حفاظت از اثر ملی طبیعی دریاچه بزنگان نیز بر عهده محیط زیست است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس با اشاره به کمبود نیرو در سازمان محیط زیست افزود: بر اساس استاندارهای جهانی در هر هزار هکتار باید یک محیط‌بان مستقر باشد.

 

در برخورد با صنایع آلاینده با هیچ شخص و سازمانی تعارف نداریم

وی در ادامه با تأکید بر اینکه با صنایع آلاینده با هیچ شخص و سازمانی تعارف نداریم، تصریح کرد: ۱۶ گروه صنعت داریم که بر اساس شدت آلودگی تقسیم‌بندی و مشمول قوانین زیست‌محیطی می‌شوند؛ به دنبال تعطیلی صنایع نیستیم اما به خاطر سلامت مردم در برخورد با صنایع آلوده با کسی تعارف نداریم.

 

غلام زاده با اشاره به پایش های شبانه‌روزی زیست‌محیطی از صنایع عنوان کرد: پساب و پسماند پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد، صنایع فعال در منطقه ویژه اقتصادی، کارخانه‌های آسفالت و شن شویی ها و کشتارگاه و زباله گاه این شهرستان به‌صورت شبانه‌روزی و در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار می‌گیرند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس بیان کرد: برای جانمایی صنایع باید استعلامات مربوطه از جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی، امور آب و محیط زیست اخذ شود تا در کمیسیون مربوطه تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود.

وی به اشاره به وظایف سازمان محیط زیست تصریح کرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و حفظ تنوع زیست‌محیطی کشور بر عهده سازمان محیط زیست است، بنابراین هر صنعتی که موجب تخریب و آلودگی محیط زیست شود، فعالیت آن ممنوع است.

 

گونه‌های شاخص جانوری در شهرستان سرخس

غلام زاده در ادامه به گونه‌های شاخص جانوری در شهرستان سرخس اشاره و خاطرنشان کرد: قوچ و میش، کَل و بُز، آهو، قرقاول بال نقره‌ای، پلنگ و گربه جنگلی و وحشی از گونه‌های شاخص جانوری در شهرستان سرخس هستند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس با اشاره اینکه دریاچه بزنگان و سد دوستی دو تالاب و آبگیر شهرستان هستند، اظهار داشت: هرساله پرندگان زیادی همچون مرغابی سانان، اردک سبز، چنگر، حواصیل‌ها، پلیکان و زنگوله بال میزبان این دو تالاب و آبگیر هستند.

 

تشکیل ۱۵ پرونده تخلف زیست‌محیطی در شش‌ماهه نخست امسال

وی با اشاره به اینکه در شش‌ماهه نخست امسال ۱۵ پرونده تخلف زیست‌محیطی در این اداره تشکیل شده است، بیان کرد: برای هشت مورد شکار غیرمجاز و شروع به شکار، چهار مورد آلودگی زیست‌محیطی، یک مورد صید ماهی غیرمجاز و دو مورد چرای غیرمجاز پرونده تشکیل و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شدند.

 

غلام زاده در پایان با اشاره به وجود موزه حیات‌وحش در این اداره خاطرنشان کرد: این موزه حیات‌وحش که پیش‌ازاین بلااستفاده بوده، آماده بازدید علاقه‌مندان به محیط زیست است.

انتهای پیام/