اسارت در کربلا؛ اسارتی که نظیر آن را ملت و تاریخ اسلام ندیده است
اسارت در کربلا؛ اسارتی که نظیر آن را ملت و تاریخ اسلام ندیده است
11 محرم الحرام در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان «روز اسرا و مفقودین» نامگذاری شده است؛ روزی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یکی از عظیم ترین فاجعه های تاریخ اسلام به وقوع پیوست و اسارتی اتفاق افتاد که نظیر آن را دیگر ملت و تاریخ اسلام ندید و به آن عظمت هم نخواهد دید.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، ۱۱ محرم الحرام در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان «روز اسرا و مفقودین» نامگذاری شده است؛ روزی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یکی از عظیم ترین فاجعه های تاریخ اسلام به وقوع پیوست و اسارتی اتفاق افتاد که نظیر آن را دیگر ملت و تاریخ اسلام ندید و به آن عظمت هم نخواهد دید.

 

امروز ۱۱ محرم الحرام است و اسرای کربلا سختی هایی را تحمل می کنند که در طول تاریخ چنین سختی بر هیچ اسیری اتفاق نیفتاده است. اسیرانی که شاخص ترین اسرا هستند و از کودک تا بزرگسال شکنجه های ظالمانه را تحمل کردند. اسیرانی که سر عزیزانشان را جلوی چشمانشان قرار دادند و نه تنها جسم آنان را شکنجه کردند بلکه روح آنان را نیز مورد شکنجه قرار دادند. زینب کبری اسوه صبر، در این اسارت عزتمندانه در مقابل یزیدیان ایستاد. عزت و اقتدار زینب کبری سلام الله علیها در دوران اسارت نمونه ای شد برای تاریخ و اسرای دفاع مقدس ما؛ اسرای ما با الگو قرار دادن این بانوی بزرگ در دوران اسارت نشان دادند که در هر شرایطی پیرو مکتب امام حسین علیه السلام هستند چه در دوران مبارزه و چه در دوران اسارت.

 

هر چند دوران دفاع مقدس تمام شد اما مسیر انقلاب و دفاع تمام شدنی نیست و نمونه این جمله مدافعان حرم هستند که این روزها با اقتدار در مقابل یزیدیان زمان ایستادند و همچنان پرچم مبارزه با ظلم را که ابا عبدالله الحسین علیه السلام برپا کرد بر دست گرفته اند. نمونه این روزهای اقتدار در دوران اسارت شهید عزیز شهید محسن حججی است در زمان اسارت عزتمندانه رفتار کرد  و عزت امت اسلامی را که عده ای در آن زمان با سلفی حقارت زیر سوال می بردند، به امت اسلامی برگرداند.

 

به مناسبت ۱۱ محرم الحرام روز تجلیل از اسرا و مفقودین نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری درباره این روز می کنیم.

 

اسارتی که نظیر آن را ملت و تاریخ اسلام ندیده است

مقام معظم رهبری همچنین درباره عظمت یازدهمین روز محرم و اهمیت مناسبت تقویمی روز اسرا و مفقودان می فرمایند: یقینا یکی از مناسبت های مهم جمهوری اسلامی که بسیار هم دارای تناسب است، همین روز اسرا و مفقودین است که با خاطره تاریخی آن مناسبت دارد. همه می دانید که در روز یازدهم محرم، یکی از عظیم ترین فاجعه های تاریخ اسلام به وقوع پیوست. اسارتی اتفاق افتاد که نظیر آن را دیگر ملت و تاریخ اسلام ندید و به آن عظمت هم نخواهد دید. کسانی اسیر شدند که از خاندان وحی و نبوت و عزیزترین و شریف ترین انسان های تاریخ اسلام بودند. زنانی در هیئت اسارت در کوچه و بازارها گردانده شدند که شأن و شرف آنها در جامعه اسلامی آن روز نظیر نداشت. کسانی این عزیزان را به اسارت گرفتند که از اسلام بویی نبرده بودند و با اسلام رابطه ای نداشتند و خبیث ترین و پلیدترین انسان های زمان خود بودند. در روز یازدهم محرم، خاندان پیامبر و علی علیهماالسلام اسیر شدند و این خاطره، به عنوان یکی از تلخ ترین خاطره ها، برای ما تا امروز مانده است و خواهد ماند.

 

رهبر انقلاب اسلامی در همین بخش از بیاناتشان نقش مهم خانواده های شهداء، اسراء، مفقودین و جانبازان را در حفظ آبروی انقلاب مورد تأکید قرار دادند و خطاب به آنان اظهار داشتند: شما جزء قشرهای خدمتگزار انقلاب و مایه آبرو و حیثیت کشورتان هستید و درصورت صبوری و بردباری اجر و پاداش الهی شامل حالتان خواهد شد و این خود افتخار بزرگی برای شماست.

ایشان با بیان اینکه اسرای ما نامشان در تاریخ انقلاب و ایران جاودانه خواهد ماند فرمودند: اسرای ما در بدترین شرایط، عزت اسلام، کشور و انقلاب را حفظ کردند و دچار اضمحلال درونی و فرود آوردن سرتسلیم در برابر دشمن نشدند. آنها توانسته اند با حفظ عزت، استحکام درونی و شخصیت ایمانی خویش دشمن را عاجز سازند و این خود گویای آن است که رزمندگان عزیز اسلام نه تنها در میادین نبرد، بلکه در اسارت هم شجاع و قوی هستند.

 

سال های وفاداری به ولایت و نماد سرسپردگی و عشق به خمینی

امام خامنه ای (حفظه الله) در تجلیل اسرا و مفقودین هشت سال دفاع مقدس می فرمایند: لحظه های اسارت، لحظه های اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و دفاع از استقلال و آزادی سرزمینی بود که با سال ها مبارزه و با خون هزاران لاله عاشق به ثمر نشست. فریاد خاموش غیورمردانی که با دژخیمان فرومایه به رویارویی پرداختند و از سرزمین اسلامی مان دفاع کردند. آنان پس از نبردی جانانه و دلاورمردانه، بر مصیبت های اسارت صبر کردند و با تحمل ضربات کینه و خشم دشمن، مایه ماندگاری و پایداری جمهوری اسلامی شدند. صبر و استقامت اسیران ایرانی، گواه شکوه و صلابت انقلاب نوپایی بود که برای والایی کلمه الله، در برابر دنیای دشمن ایستاد. شکنجه و درد و غم اسارت، بر ایمان راسخ آنها به انقلاب و ارزش ها افزود و اسارت گاه ها را به دانشگاه های تربیت انسان های مجاهد و آزاده تبدیل کرد. سال های اسارت، سال های وفاداری به ولایت و نماد سرسپردگی و عشق به خمینی بود. پای مردی اسرا در اسارت، بار دیگر نشانه پیروزی ایمان بر فکر و خون و اسارت بر شمشیر و قدرت بود.

 

نام اسرا در تاریخ انقلاب و ایران جاودانه خواهد ماند

«جاوادنه شدن» یکی دیگر از تعبیراتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اسرا و مفقودین به کار بردند و فرمودند:  اسرای ما از آن کسانی هستند که نامشان در تاریخ انقلاب و ایران جاودانه خواهد ماند. اینکه اسلام می فرماید: «وَ لِلّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُوءْمِنینَ» یک وجه از عزت مؤمنین همین است. مؤمن در سخت ترین شرایط هم احساس می کند عزیز است و احساس ذلت نمی کند و خودش را نسبت به دشمن، خوار احساس نمی کند؛ چون اقتدار معنوی و درونی خودش را حفظ کرده است و از دست نداده است. عزیزان ما که در بند هستند، این اتکای به نفس و عزت نفس و قدرت درونی و داخلی را حفظ کردند و توانستند در همه شرایط، آن عزت و استحکام درونی و شخصیت و هویت مسلمانی خودشان را حفظ کنند و دشمن از اینکه بتواند آنها را ذلیل کند و درهم شکند و خردشان کند، ناتوان و عاجز شده است. رزمندگان عزیز فقط در میدان جنگ نبود که مثل شیر شجاعت نشان می دادند، بلکه در اسارت گاه هم همان شیران شجاع و قوی باقی ماندند.

 

منابع:

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2163

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=321

انتهای پیام/