افزایش ۴۰ درصدی کیفیت آب شهر سرخس/ آب شهر سرخس «آب قابل شرب» است/ ۱۳ هزار مشترک در سرخس از آب شهری استفاده می‌کنند
افزایش ۴۰ درصدی کیفیت آب شهر سرخس/ آب شهر سرخس «آب قابل شرب» است/ ۱۳ هزار مشترک در سرخس از آب شهری استفاده می‌کنند
مدیر آبفای شهری سرخس با اشاره به حفر چاه‌های جدید در این شهرستان گفت: با ورود آب این چاه‌ها به شبکه توزیع، کیفیت آب شهر سرخس 40 درصد افزایش پیدا می‌کند.

حسن خاکنه در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، بابیان اینکه در سال گذشته حدود سه میلیون و ۷۷۳ هزار مترمکعب تولید آب (استحصال آب) از منابع زیرزمینی داشته‌ایم، اظهار کرد: از این مقدار تولید آب، حدود دو میلیون و ۵۸۱ هزار مترمکعب نیز توزیع و به فروش رسیده است.

 

مدیر امور آبفای شهری سرخس بیان کرد: در سال گذشته ۵۱۵ متر در شهر مزداوند توسعه شبکه داشته‌ایم.

 

۱۵۶۲ مورد گزارش اتفاقات در شبکه خانگی

وی افزود: تعویض ۲۴۳ کنتور خراب، ۱۲۹ مورد نوسازی انشعابات، ۲۷۳ متر اصلاح شبکه، شناسایی و جمع‌آوری ۱۴ مورد انشعابات غیرمجاز، ۱۷۳ مورد گزارش اتفاقات در شبکه اصلی و ۱۵۶۲ مورد گزارش اتفاقات در شبکه خانگی از اقداماتی بوده است که اداره آبفای شهری سرخس از محل بودجه جاری به انجام رسانده است.

 

خاکنه عنوان کرد: همچنین یک مخزن ۵ هزار مترمکعبی از محل اعتبارات عمرانی استان در منطقه قاسم‌آباد احداث شده است.

 

مدیر امور آبفای شهری سرخس به ایجاد و بهره‌برداری از پمپاژ جدید تا پایان شهریورماه اشاره و تصریح کرد: این پمپاژ جدید با فنّاوری جدید بوده و دور موتور آن بر اساس مصرف شبکه متغیر است و در هزینه‌های برق و تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی شده و موجب می‌شود که خدمت‌رسانی و فشار شبکه یکسان شود.

 

آب شهر سرخس «آب قابل شرب» است

وی با اشاره به کیفیت آب شرب شهر سرخس بیان داشت: در استاندارهایی که اعلام می‌کنند، سطح‌بندی کیفیت آب به سه سطح تقسیم می‌شود که شامل آب بسیار خوب یعنی شیرین و گوارا، آب قابل شرب و آب شرب است که در حال حاضر آب شهر سرخس بر اساس استاندارهای ملی و جهانی در دسته آب قابل شرب قرار می‌گیرد.

 

خاکنه ادامه داد: آب شرب سرخس به‌صورت ماهانه ازلحاظ شیمیایی و میکروبی موردبررسی کارشناسان قرار می‌گیرد.

 

مدیر امور آبفای شهری سرخس اظهار داشت: آب شهر سرخس آن آب شیرینی که تصور می‌شود نیست بلکه قابل شرب است، ضمن اینکه املاح آن نه‌تنها ضرر ندارد، بلکه سود نیز دارد و ۲۰ درصد املاح موردنیاز بدن از طریق آب جذب می‌شود.

 

وی با اشاره به وضعیت کولرهای آبی و نمکی که به دور آن‌ها جمع می‌شود، عنوان کرد: آنچه در کولرهای آبی سطح شهر سرخس مشاهده می‌شود در اثر تبخیر آب است و طبیعتاً هر ظرفی که آب در آن تبخیر شود، یک سری املاح در آن باقی می‌ماند.

 

آخرین وضعیت انتقال آب از سد دوستی به سرخس

خاکنه در ادامه درباره انتقال آب از سد دوستی به سرخس تصریح کرد: طرح انتقال آب از سد دوستی به سرخس از سال ۹۰ کلنگ اجرای آن به زمین زده شده است و هم‌اکنون مراحل اجرایی آن طی می‌شود و حدود نیمی از مسیر از سرخس تا روستای سنگر لوله‌گذاری شده است و ادامه کار نیاز به اعتبار دارد.

 

مدیر امور آبفای شهری سرخس بابیان اینکه آب سد دوستی از نوع آب سطحی است و باید تصفیه شود، اظهار داشت: در کنار مخزن ۵ هزار مترمکعبی یک سیستم تصفیه‌خانه احداث می‌شود تا آب پس از تصفیه وارد شهر سرخس شود.

 

وی با اشاره به حفر چاه در کنار رودخانه‌ها خاطرنشان کرد: چاه‌های شناسایی‌شده از کیفیت آب مطلوب‌تری برخوردار هستند و امیدواریم با حفر این چاه‌ها آب باکیفیت و بهتری در اختیار مردم قرار دهیم.

 

خاکنه ادامه داد: فعلاً یک حلقه چاه در حال حفر شدن است و در مراحل بعدی چند حلقه چاه دیگر اضافه می‌شود.

 

افزایش ۴۰ درصدی کیفیت آب شهر سرخس

مدیر امور آبفای شهری سرخس ابراز کرد: امیدواریم تا پایان شهریورماه این آب شیرین و گوارا را وارد شبکه توزیع کنیم و کیفیت آب بهتر شود.

 

وی خاطرنشان کرد: با ورود این آب به شبکه توزیع، کیفیت آب شهر سرخس ۴۰ درصد بهتر می‌شود.

 

خاکنه در ادامه درباره فروش آب تصفیه در سطح شهر عنوان کرد: آب تصفیه در مرحله خریداری مشکلی ندارد، اما شرایط نگهداری خاص دارد که متأسفانه مردم آب را در همان ظروف پلاستیکی نگهداری می‌کنند.

 

برخی دستگاه‌های تصفیه باعث هدر رفت بیشتر آب می‌شوند

مدیر امور آبفای شهری سرخس همچنین با اشاره به دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تصریح کرد: طی یک پروژه مطالعاتی برخی از دستگاه‌های تصفیه خانگی را بررسی کردیم که متأسفانه آزمایش میکروبی مثبت اعلام شد.

 

وی در توصیه‌ای به شهروندان بیان کرد: متأسفانه اگر فیلترها و دستگاه تصفیه هرچند وقت یک‌بار بررسی نشود، آلودگی جمع شده و درنهایت باعث ایجاد عوامل میکروبی و بیماری می‌شود و این خطرناک است.

 

خاکنه اضافه کرد: برخی دستگاه‌های تصفیه باعث هدر رفت بیشتر آب می‌شوند و نوسانات برق که ایجاد می‌شود، موجب می‌شود تا آب را به فاضلاب انتقال دهد.

 

۱۳ هزار مشترک در سرخس از آب شهری استفاده می‌کنند

مدیر امور آبفای شهری سرخس در ادامه با اشاره به وجود ۱۳ هزار مشترک در سطح شهرهای سرخس و مزداوند عنوان کرد: شرکت‌های آب شهری جزو بخش خصوصی هستند، اما اکنون قیمت واقعی آب از مردم دریافت نمی‌شود، چون قیمت‌ها تحت مدیریت دولت است.

 

وی تأکید کرد: مشترکان محترم نسبت به پرداخت به‌موقع قبوض خود اقدام کنند تا بتوانیم خدمات بهتری به آن‌ها ارائه کنیم.

 

خاکنه در پایان تصریح کرد: از مشترکان می‌خواهیم به‌صورت ماهانه، انجام تست شبانه مصرفشان را کنترل کنند.

انتهای پیام/