جوان‌ترین محله شهر سرخس محروم از امکانات رفاهی
جوان‌ترین محله شهر سرخس محروم از امکانات رفاهی
محله فرهنگیان سرخس (فرهنگیان، گلستان و پرستار) که می‌توان از آن به‌عنوان جوان‌ترین محله شهر سرخس نام برد، با توجه به تراکم جمعیتی بالا فاقد امکانات رفاهی اولیه همچون مدرسه، مسجد و شهربازی است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محله فرهنگیان سرخس (فرهنگیان، گلستان و پرستار) که می‌توان از آن به‌عنوان جوان‌ترین محله شهر سرخس نام برد، با توجه به تراکم جمعیتی بالا فاقد امکانات رفاهی اولیه همچون مدرسه، مسجد و شهربازی است.

 

خبرنگار نسیم سرخس، برای پیگیری مشکلات محله فرهنگیان سرخس میان ساکنان این محله رفت تا مشکلات را از نزدیک و از زبان اهالی این محله جویا شود.

 

محله فرهنگیان محروم از امکانات رفاهی اولیه

محمدی، شهروند ساکن محله فرهنگیان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: محله فرهنگیان باوجوداینکه جمعیت بالایی دارد، ازنظر استقرار امکانات رفاهی همچون مسجد، شهربازی و مدرسه برای آن برنامه‌ریزی نشده است.

 

وی می‌افزاید: خیابان‌های این محله ۱۰ متری هستند که در زمان پارک خودروها، دیگر فضایی برای رفت‌وآمد دیگر خودروها وجود ندارد.

 

محمدی اضافه کرد: تراکم جمعیت شهر سرخس به سمت محله فرهنگیان سوق داده شده، اما این محله ازلحاظ امکانات رفاهی ضعیف است.

 

مسئولان در خور شان نام محله امکانات رفاهی را فراهم کنند

یک فرهنگی ساکن محله فرهنگیان به خبرنگار نسیم سرخس، می‌گوید: باوجوداینکه این محله به نام فرهنگیان نام‌گذاری شده، اما از امکانات دولتی و غیردولتی همچون مسجد و مدرسه محروم است.

 

وی می‌افزاید: شهرداری کانالی از زمستان سال گذشته در این محله حفر کرد که قرار شد آب‌های سطحی از طریق این کانال به خارج شهر انتقال داده شود، اما تاکنون هیچ اقدامی نشده و کانال به حال خود رها شده است.

 

این شهروند تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهیم با توجه به نام‌گذاری این محله به‌عنوان شهرک فرهنگیان، حداقل درخور شان نامش امکانات رفاهی فراهم کنند.

 

اینجا صدای اذان به گوش نمی‌رسد!

اسکندری دیگر شهروند ساکن محله فرهنگیان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، بابیان اینکه ۱۰ سال است که در محله فرهنگیان ساکن هستیم، اظهار کرد: ۱۰ سال است که در محله فرهنگیان ساکن هستیم، اما نه هنوز مدرسه‌ای ساخته شده و نه مسجدی در این محله بنا شده است؛ برایمان سخت است که فرزندمان را بخواهیم برای تحصیل به مدارس مناطق دیگر شهر ببریم.

 

وی می‌افزاید: در محله‌ای هستیم که صدای اذان را حتی نمی‌شنویم؛ احداث مسجد و مدرسه یکی از ضروریات برای این محله است.

 

این شهروند اضافه کرد: کانالی از یک سال گذشته در این محله حفر شده و هنوز آسفالت آن انجام‌نشده که بارها برای فرزندانمان خطرساز شده است؛ متأسفانه هیچ مسئولی به فکر محله فرهنگیان نیست.

 

امکانات آموزشی در محله فرهنگیان صفر است

علی میرزایی دیگر شهروند سرخسی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، بابیان اینکه کانالی از آبان ماه سال گذشته برای انتقال آب‌های سطحی در این محله حفر شده است، گفت: از آبان ماه سال گذشته قرار شد ۲۰ روزه این کانال درست شود، اما تاکنون اقدامی نشده و هنگام بارندگی تبدیل به دریاچه می‌شود.

 

وی می‌افزاید: اعضای شورای شهر را دعوت کردیم و از این کانال بازدید کردند و حتی فیلم و تصاویر وضعیت نامناسب این کانال را به شهردار ارسال کردیم، اما از همان زمان بعد از هر بارندگی و گردوخاکی آسایش نداریم.

 

این شهروند بیان داشت: شش سال است در محله فرهنگیان ساکن هستیم، اما هنوز مسجدی در این محله ساخته نشده است؛ از هر لحاظ به‌خصوص امکانات آموزشی همچون مدرسه محله فرهنگیان صفر است.

 

محله فرهنگیان سرخس (فرهنگیان، گلستان و پرستار) به‌عنوان جوان‌ترین محله شهر سرخس، روزبه‌روز در حال افزایش جمعیت بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولان به‌خصوص فراهم کردن امکانات رفاهی ازجمله مسجد و مدرسه است.

 

واگذاری اراضی در محله فرهنگیان بر اساس طرح هادی انجام شده است

شهردار سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به مشکلات محله فرهنگیان سرخس اظهار کرد: نحوه تفکیک اراضی در سطح شهرها بر اساس مدل‌های طرح هادی، طرح جامع و طرح تفصیلی انجام می‌شود.

 

محمد امینی فر افزود: واگذاری اراضی در شهر سرخس توسط آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد و در برخی مناطق شهر مانند فرهنگیان که یک سری کمبودهای سرانه هم داریم، مشکل آن به نحوه واگذاری اراضی برمی‌گردد و اراضی در این محله بر اساس طرح هادی انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: در طرح تفصیلی تمامی پیش‌بینی‌های سطوح خدماتی که موردنیاز شهروندان است، صورت می‌گیرد، اما در محله فرهنگیان چون واگذاری‌ها بر اساس طرح تفصیلی نبوده، برخی کمبودها را در این محله شاهد هستیم.

 

شهردار سرخس بیان داشت: جلساتی را با آستان قدس رضوی گذاشتیم و کمبودهای محله فرهنگیان را در قالب لیستی اطلاع‌رسانی کردیم که کمبودهای حوزه فضای سبز، فضای آموزشی، مذهبی و امنیتی را شامل می‌شود.

 

سرانه‌های خدماتی موردنیاز در مابقی اراضی واگذار نشده فرهنگیان تأمین می‌شود

امینی فر ادامه داد: همچنین جلسه‌ای امسال با قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در مشهد داشتیم و در آن جلسه هم این مشکل را مطرح کردیم و قرار شد در مابقی اراضی واگذار نشده در منطقه فرهنگیان سرانه‌های خدماتی موردنیاز تأمین و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

 

وی به کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: کانال آب‌های سطحی در کوچه‌های چهارمتری پرستار و گلستان نیز به علت عدم هماهنگی واگذاری اراضی و آماده‌سازی معابر که باید این واگذاری‌ها پس از آماده‌سازی‌ها انجام می‌شد، متأسفانه به این وضعیت درآمده است.

 

شهردار سرخس اضافه کرد: کوچه‌های چهارمتری را در دستور کار داریم که یا کف‌پوش بتنی شده و یا آسفالت آن انجام شود؛ جمع‌آوری آب‌های سطحی این منطقه نیز در دستور کار است که پس از اتمام کار کانال به کانال‌های اصلی شهر وصل و منتقل شود.

 

وضعیت نامناسب بهداشتی و قطعی‌های برق که البته به‌تازگی برای رفع آن‌ها اقداماتی از سوی دستگاه‌های متولی صورت گرفته از دیگر مشکلات محله فرهنگیان (فرهنگیان، گلستان و پرستار) است.

 

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد که مشکلات محله فرهنگیان سرخس و محله‌های مشابه آن در این شهر با کمی تلاش و همت دستگاه‌های متولی  قابل‌حل باشد.

 

به‌هرحال شهروندان ساکن محله فرهنگیان سرخس منتظر عملی شدن وعده‌های مسئولان هستند تا از حداقل امکانات رفاهی بهره‌مند شوند.

 

پیگیری‌های پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس نیز به‌عنوان تریبون مردم شهرستان سرخس تا عملی شدن وعده‌های مسئولان و دستگاه‌های متولی در خصوص حل مشکلات شهروندان محله فرهنگیان ادامه دارد.

 

گزارش: مهدی علی میرزایی- احسان بابائی

انتهای پیام/