معنای اینکه باید امام با دموکراسی انتخاب شود، انکار حادثه غدیر است/ فلسفه خطبه «شقشقیه» چیست؟/ آقایان خطبه سه نهج‌البلاغه را بخوانند
معنای اینکه باید امام با دموکراسی انتخاب شود، انکار حادثه غدیر است/ فلسفه خطبه «شقشقیه» چیست؟/ آقایان خطبه سه نهج‌البلاغه را بخوانند

امام‌جمعه سرخس با تأکید بر اینکه معنای انتخاب امام با دموکراسی، انکار حادثه غدیر است، گفت: اگر موضوع امامت به دست مردم بود، پس خطبه «شقشقیه» فلسفه او چیست؟ آقایان خطبه سه نهج‌البلاغه را بخوانند.

حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره شخصیت امام‌ علی(ع) که در جریان مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، طی سخنانی با اشاره به روایتی از ایشان گفت: «امیر‏المؤمنین(ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند، هرکسی شما او را برگزید به‌عنوان ولی خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم»، اظهار کرد: آیات و روایات متعددی داریم که امام را باید خداوند انتخاب کند.

 

امام‌جمعه سرخس افزود: ضرورت انتخاب امام توسط خداوند را کم‌سوادترین مردم می‌فهمند، به این دلیل که اگر امام را مردم بخواهند انتخاب کنند، مردم علمشان محدود بوده و به آینده واقف نیستند.

 

وی تصریح کرد: در این خصوص مسائلی پیش می‌آید، مانند انتخاباتی که ما در کشور داشتیم و مردم ما اشتباهاتی کرده و مثلاً بنی‌صدر را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند.

 

افرادی که بشر انتخاب می‌کنند، قطعاً نمی‌توانند ضامن سعادت بشر باشند

ارژنگ اظهار داشت: بشر خطا می‌کند به این دلیل که از آینده افراد خبر ندارد و اگر مردم بخواهند امام را انتخاب کنند، در انتخاب امام هم کسانی می‌آیند و ادعا می‌کنند که ما امام هستیم و با فریب و نیرنگ رأی مردم را می‌گیرند و بعد ادعای هم امامت می‌کنند.

 

امام‌جمعه سرخس بیان کرد: اگر امام از طرف مردم انتخاب شود، به خاطر محدود بودن علم مردم، مردم به خطا می‌روند، درصورتی‌که طبق اعتقادات شیعه باید کسی امام باشد که ضامن سعادت بشر در دنیا و آخرت باشد و افرادی که خطا می‌کنند و بشر آن‌ها را انتخاب می‌کند و بعداً خطاهایی از آن‌ها سر بزند، قطعاً نمی‌توانند ضامن سعادت بشر باشند چون در سعادت دنیای بشر هم می‌مانند.

 

بشر ۲۵ سال از وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) محروم شد

وی عنوان کرد: آنچه امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه مطرح کردند بهتر است کسانی که اظهارنظر می‌کنند خطبه‌های دیگر را نیز ببینند که بحث اصلی طرح مقبولیت بوده و نه مشروعیت؛ مقبولیت امام این است که مردم اگر به ایشان رو آوردند می‌توانند از این منبع فیض استفاده کنند و اگر رو نیاورند از این منبع فیض محروم می‌شوند، همان‌طور که ۲۵ سال از وجود مبارک امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بشر محروم شد.

 

ارژنگ اظهار کرد: مشروعیت طبق آیات متعدد، «اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی‌الامر منکم»، صاحبان امر؛ که خدا دستور داده است که به‌طور مطلق از صاحبان امر که اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند اطاعت کنید و قطعاً این صاحبان امر را باید خداوند انتخاب کند.

 

طالوت را خداوند فرستاد وقتی مردم تقاضای امام کردند

امام‌جمعه سرخس تصریح کرد: طبق آیات آخر سوره بقره که به قصه طالوت اشاره دارد و می‌فرماید، «وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوا أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَهً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»؛ مفهوم آیه این است که خداوند طالوت را فرستاد وقتی مردم تقاضای امام کردند.

 

وی بیان داشت: بحث ضرورت انتخاب امام که همه از آن اطلاع دارند، جای تعجب دارد که کسی که دروس حوزوی را خوانده در این موضوع اعتقادی شیعه بی‌اطلاع باشد.

 

مراجع، بزرگان و علما در مقابل تحریف این اندیشه شیعه ساکت نباشند

ارژنگ اضافه کرد: امروز نباید مراجع و بزرگان ما و علما و حوزه‌های علمیه ما در مقابل تحریف این اندیشه شیعه ساکت باشند و نباید این قضایا تکرار شده و هرروز مسئله درباره امامی مطرح شود که خلاف اعتقادات راسخ و نافذ شیعه باشد، به‌خصوص از ناحیه شخصی که در روز شروع مسئولیت قسم یاد می‌کند که حافظ مذهب رسمی کشور که همان تشیع است، باشد.

 

امام‌جمعه سرخس با تأکید بر اینکه انتخاب امام مثل روز روشن است که باید به دست خداوند باشد، اظهار داشت: معلوم نیست که طرح این مسائل به خاطر دل‌خوشی چه کسانی مطرح می‌شود و باید تأسف خورد که به اعتقادات مهم شیعه مانند امامت هم رحم نمی‌کنند.

 

اگر موضوع امامت به دست مردم بود، پس خطبه «شقشقیه» فلسفه او چیست؟

وی با اشاره به اینکه در خطبه‌های متعدد دیگر هم به مسئله امامت پرداخته شده است، تصریح کرد: اگر موضوع امامت به دست مردم بود، پس خطبه «شقشقیه» فلسفه او چیست؟ آقایان خطبه سه نهج‌البلاغه را بخوانند.

 

ارژنگ ادامه داد: اگر بحث امامت و امام با دموکراسی و انتخاب مردم بود، امیرالمؤمنین(ع) چرا در این خطبه گلایه می‌کنند!

 

مسئله امامت اگر به دست مردم باشد با بحث «عصمت» منافات دارد

امام‌جمعه سرخس بیان کرد: مسئله امامت اگر به دست مردم باشد با بحث «عصمت» منافات دارد؛ چرا؟ چون مردم کسی را که انتخاب می‌کنند، قطعاً نمی‌تواند معصوم باشد؛ باید کسی که خبر دارد و عالم به غیب است، یعنی حضرت حق امام را انتخاب کند.

 

وی با تأکید بر اینکه از سوی علما باید این مسئله هشدار داده شود که دیگر شاهد تکرار آن نباشیم، تصریح کرد: معنای این حرف زیر سؤال بردن حادثه عظیم غدیر است.

 

معنای اینکه باید امام با دموکراسی انتخاب شود، انکار حادثه غدیر است

ارژنگ اظهار کرد: اگر قرار بود که امام را مردم انتخاب کنند، حادثه غدیر اتفاق نمی‌افتاد که پیامبر بیاید و مردم را زیر آفتاب سوزان نگه دارد و به‌عنوان امام و حجت خداوند امام علی علیه‌السلام را معرفی کنند.

 

امام‌جمعه سرخس عنوان کرد: مسئله نصب امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در حادثه عظیم غدیر، حادثه‌ای که شیعه و سنی در منابع خودشان قید کرده‌اند و اخبار متواتر که قطعی است؛ حادثه غدیر اتفاق افتاده و معنای اینکه امام باید با دموکراسی انتخاب شود، یعنی غدیر را قبول نداشته باشیم و این انکار این حادثه عظیم و تاریخی است.

انتهای پیام/