«دریاچه بزنگان» جاذبه طبیعی سرخس+ تصاویر
«دریاچه بزنگان» جاذبه طبیعی سرخس+ تصاویر
«دریاچه بزنگان» بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی، یک اثر ملی محسوب می‌شود که عروس دریاچه‌های ایران نام‌گرفته و هرساله پذیرای جمع زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، دریاچه بزنگان بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی به شمار می‌آید که آب آن از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک تأمین می‌شود؛ این دریاچه در مسیر جاده مشهد– سرخس قرار گرفته و از ویژگی‌های زیادی برای جلب گردشگران برخوردار است.

دریاچه بزنگان تنها آبگیر طبیعی بوده که در استان خراسان وجود دارد و تاکنون ۳۳ گونه فیتوپلانگتون جلبکی در این دریاچه شناسایی شده است.

در اطراف این دریاچه فضاهای طبیعی بسیار زیبا و مناسبی جهت اُتراق ماهیگیران و مسافرانی که به این منطقه می‌آیند وجود دارد؛ هیچ رودخانه‌ای به این دریاچه منتهی نمی‌شود.

این دریاچه با دارا بودن ویژگی‌های خاص از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است که باعث شده به‌عنوان تنها «اثر طبیعی ملی» استان خراسان شناخته شود.

در چهار کیلومتری شمال دریاچه بزنگان، دشت ۱۵ هکتاری «تخت عسل» در آغاز بهار مملو از گل‌های لاله و سنبل می‌شود و به‌یقین تفرجگاه مطلوبی برای گردشگرانی است که قصد گذراندن روزهای پایانی نوروز را در کنار دشت و دمن دارند.

همچنین در شش کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان «غار بزنگان» واقع‌شده که قدمت آن به لحاظ آثار به‌دست‌آمده به دوران پیش از میلاد برمی‌گردد و با شماره ۶۵۹ در زمره آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

دریاچه بزنگان در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته‌کوه‌های هزار مسجد قرار دارد و همواره زیستگاه گونه‌های نادر پرندگان مهاجر بوده است؛ وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار و عمیق‌ترین نقطه آن ۱۲ متر است.

جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی شهرستان سرخس می‌تواند انتخابی مناسب برای سفر در عید نوروز باشد.

انتهای پیام/