امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه التهاب‌آفرینی و تشنج‌آفرینی در عرصه انتخابات از ناحیه هر جناحی محکوم است، گفت: هیچ کس به بهانه نطق‌های انتخاباتی حق جفا به نظام اسلامی را ندارد.
به گزارش نسیم سرخس به نقل از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به مسائل داخلی کشور اظهار داشت: فضای کشور انتخاباتی شده است، کلید انتخابات زده شد، انتخابات شوراها و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری.

وی افزود: فضای انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران باید متفاوت با فضای انتخاباتی غرب باشد؛ دیدید چه افتضاحی در عرصه انتخاباتی آمریکا بود، آن فضا در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست، اولویت همه ما در انتخابات باید اولویت حضور شکوهمند مردم پای صندوق‌های رأی باشد، صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات رأی می‌آورد یا چه جناحی برنده انتخابات می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تلاش همه مسئولان، رسانه‌ها و جناح‌ها باید برگزاری با شکوه انتخابات باشد و این تکلیف است، تصریح کرد: دشمن در پی تشنج‌آفرینی در عرصه انتخابات ایران است، گفته‌اند و من تحلیل نمی‌کنم، دشمنان زخم‌خورده ملت ایران نمی‌خواهند فضای انتخابات در کشور ما آرام باشد.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه التهاب‌آفرینی و تشنج‌آفرینی در عرصه انتخابات از ناحیه هر جناحی یا هر کسی که باشد، محکوم است، گفت: نباید فضای انتخابات در کشور فضای عقده‌گشایی نسبت به ارزش‌های اسلامی باشد، هیچ کس نه کاندیداها و نه هواداران‌شان به بهانه نطق‌های انتخاباتی حق جفا به نظام اسلامی را ندارند، نباید خدمات ۳۸ ساله انقلاب اسلامی ایران را زیر سؤال ببرند.

وی اضافه کرد: کسانی که وارد میدان انتخابات می‌شوند، یک فرهنگ را باید باور کنند آن هم فرهنگ «تسلیم بودن در برابر رأی مردم» است؛ فتنه سال ۸۸ خروجی این تسلیم‌ناپذیری در برابر رأی مردم بود.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: دروغ، فریب و اهانت به دیگر کاندیداهای انتخابات در شأن فضای نظام اسلامی نیست، در شأن آمریکا و کشورهای غربی که کمترین ارزشی برای اخلاق قائل نیستند، هست؛ فضای انتخاباتی نباید فضای تفرقه باشد، کاندیداها و هواداران‌شان نان‌شان را در «تفرقه» نبینند، به خصوص اینکه نباید بیایند از برخی ملیت‌ها حمایت یا آنان را تحریک کنند و بخواهند با ایجاد تفرقه رأی بیاورند، این رأی ارزشی ندارد.

وی گفت: رسانه‌های بیگانه از حالا خیز گرفتند و چند شبکه به وجود آوردند تا همان بازی‌هایی که فتنه ۸۸ آفریند، همان بازی‌ها را دنبال کنند، کاربران فضای مجازی تنفرشان را آنان ابراز کنند و هر جا دیدند آنان می‌خواهند با ارزش‌های اسلامی ما مقابله کنند، با حالت تهاجمی برخورد کنند.

آیت‌الله خاتمی همچنین گفت: در حال نزدیک شدن به ایام عید نوروز هستیم، مردم عزیز در این ایام روانه بازار و خرید می‌شوند، از شما مردم وفادار به انقلاب می‌خواهیم روی تولید داخل متمرکز شوید، تا کالای تولید داخلی وجود دارد، سراغ کالای خارجی نروید، اقتصاد مقاومتی بدون توجه به کالای تولید داخلی محقق نمی‌شود، سهم خودتان را در اقتصاد مقاومتی ادا کنید، «نه» به کالای تولید خارج و «آری» به کالای تولید داخل.

وی اضافه کرد: واژه‌ها بار دارند، بار سیاسی یا بار فرهنگی، سیاسیون توجه داشته باشند که هر واژه‌ای نباید در عرصه سیاسی به کار برده شود؛ به پیامبر می‌گفتند آرام‌تر صحبت کنید تا ما بفهمیم، دشمنان پیامبر «راعنان» را که به معنای مراعات کردن است از ریشه تحمیق می‌گرفتند، می‌گفتند ببینید مسلمانان به رهبرشان می‌گویند ما را تحمیق کند؛ واژه «آشتی ملی» هم از همین قبیل است، چه کسی از آشتی بدش می‌آید؟ تمام وجود ما برای آشتی پر می‌کشد، آشتی ملی بار دارد، بارش این است که گویا دعوای ملی در این کشور است، در حالی که این دروغ است، دعوای ملی در این کشور نیست، به دلیل راهپیمایی ده‌ها میلیونی شما مردم در ۲۲ بهمن؛ که البته امسال دشمنان هم خودشان اعتراف کرده و حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را با تعبیر حضور میلیونی عنوان کردند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بین مردم ما در عرصه دفاع از اصل انقلاب اسلامی هیچ مخالفتی وجود ندارد، ۲ مطلب وجود دارد، یک مطلب این است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران اختلاف سلیقه وجود داشته و هنوز هم هست و خواهد بود و این لازمه جامعه آزاد است، اصلاً جامعه آزاد به همین معناست. این موضوع اگر درست هدایت شود، نه تنها بحران نیست بلکه فرصت است، باید درست هدایت شود تا به تفرقه کشیده نشود.

وی تأکید کرد: یک مطلب دیگر هم این است که در فتنه سال ۸۸ اقلیتی در برابر اکثریت وفادار این ملت ایستادند و فتنه فرصت‌سوز و تفرقه‌افکن ۸۸ را آفریدند؛ این اکثریت دل‌شان از این اندک آدم‌های این چنینی خون است به خصوص شما تهرانی‌ها؛ شما دیدید چه کار کردند، ۸ ماه که برخی از فرمانده‌ها گفتند این ۸ ماه از ۸ سال جنگ برای ما سخت‌تر گذشت، این ملت از این جماعت دل پُر خون دارد و تا توبه نکنند با آنان آشتی نخواهد کرد.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به برخی کشورهای همسایه اظهار داشت: مدت‌هاست که برخی کشورها دم از ایران‌هراسی می‌زنند، به خصوص پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور تازه‌کار آمریکا، به شدت برخی کشورها دوره‌گردی می‌کنند، روز گذشته با حضور شاه جلّاد سعودی در مالزی بیانیه علیه ایران صادر شد، «ایران‌هراسی» عبارت اُخری همان اقتدار صلح‌جویانه ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: ما به کشورهای همسایه‌مان می‌گوییم اقتدار ایران مقتدر اگر شما همسایگان خوبی باشید، در مسیر ثبات کشورهای شماست، نمی‌خواهید باور کنید که غربی‌ها به خصوص آمریکا در پی تجزیه کشورهایتان هستند، صریحاً رئیس ستاد مشترک آمریکا چند ماه پیش گفت عراق باید تجزیه شود، مثل کشور «کره» که تبدیل به کره شمالی و کره جنوبی شد، مثل ویتنام که به شمالی و جنوبی تقسیم شد.

امام جمعه موقت تهران مجدداً خطاب به برخی کشورهای همسایه متذکر شد: غربی‌ها قدرت پیدا کنند در پی تجزیه کشورهای شما هستند، این مطلب را بفهمید که اگر ایران در صحنه نبود الان داعش در عراق دولت تشکیل داده بود، در سوریه دولت تشکیل داده بود، در لبنان دولت تشکیل داده بود. این دست شما درد نکنه به ایران اسلامی است، ایران اسلامی برادر قدرتمند شماست، قدر این برادر را بدانید، به غربی‌ها اعتماد نکنید، مثل صدام از شما استفاده می‌کنند، مدت‌تان که تمام شود، شما را مچاله می‌کنند و بیرون می‌اندازند.

وی همچنین تأکید کرد: غربی‌ها می‌خواهند در سوریه «منطقه پرواز ممنوع» تشکیل دهند، به بهانه اینکه این آواره‌ها را جا دهیم، در حالی که می‌خواهند تروریست‌ها را جا دهند و این مقدمه تجزیه سوریه است، اما ایران اسلامی به فضل خدا ایستاده است.

به گزارش فارس، آیت‌الله خاتمی در ابتدای خطبه دوم با اشاره به کمیته امداد امام‌خمینی (ره) گفت: خدا را شکر مسئول بسیجی کمیته امداد جناب آقای مهندس فتاح قبل از خطبه‌های نماز جمعه گزارش خوبی دادند، به ایشان عرض کردم پستی بالاتر از خدمت به محرومان نیست، ایشان هم جمله‌ای گفتند مبنی بر اینکه «بنده به همه زیرمجموعه‌ام گفته‌ام افراد اخمو جایشان در کمیته امداد نیست، محروم و مستمند به اندازه کافی زجر کشیده است، وقتی به کمیته مراجعه می‌کند دیگر نباید زجر بکشد».

وی همچنین با اشاره به ۱۵ اسفندماه روز درختکاری و مشکل ریزگردها در برخی استان‌های کشور، گفت: یکی از راه‌های علاج مشکل ریزگردها «درخت‌کاری» است که امیدواریم مشکل ریزگردها حل شود.
وی اضافه کرد: واژه‌ها بار دارند، بار سیاسی یا بار فرهنگی، سیاسیون توجه داشته باشند که هر واژه‌ای نباید در عرصه سیاسی به کار برده شود.

 انتهای پیام/