طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در سرخس اجرا می‌شود
طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در سرخس اجرا می‌شود
رئیس شبکه دامپزشکی سرخس گفت: طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی سرخس با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت تولید داخل، با مشارکت شبکه دامپزشکی، بسیج سازندگی سپاه ناحیه سرخس و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان اجرایی می‌شود.

عباس باغبان نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: این طرح واکسیناسیون رایگان در سطح ملی و از تاریخ پنجم آبان ماه، به مدت سه روز در ۲۸ روستای در معرض بیشترین خطر مواجهه با پرندگان مهاجر و دارای آمار بالای طیور بومی شامل مرغ و خروس، غاز و اردک و بوقلمون اجرا می‌شود.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: بر اساس بررسی سوابق درگیری و تلفات ناشی از نیوکاسل و پارامترهای ارزیابی خطر این بیماری عفونی و کشنده، طیور روستاهای قوش علیجان، قوش خزایی، قوش کهنه، صمدآباد، نوروزآباد، کلاته قاسم‌آباد، قوش سربزی، قلعه قصاب، تام رسول، یازتپه، کندکلی، قوش چاکر، مزداوند، پسکمر، بزنگان، چکودر، شورلق، کلاته عوض، کچولی، صدرآباد، شیر تپه، سنگر، آصف‌آباد، قوش عظیم، قلعه‌نو، تپه میر احمد، عباس‌آباد و ابراهیم‌آباد، واکسن خوراکی آشامیدنی مقاوم به حرارت نیوکاسل تولید داخل را دریافت کرده و علیه نیوکاسل ایمن می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح یادشده توسط نیروهای بسیج روستاها تحت آموزش و نظارت شبکه دامپزشکی سرخس و با حمایت فرمانداری شهرستان و اطلاع‌رسانی مدیریت جهاد کشاورزی سرخس عملی خواهد شد.

 

باغبان نژاد تصریح کرد: جزئیات نحوه اجرای طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل از طریق ویدئوکنفرانس توسط رشتی باف، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و شرقی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به‌طور همزمان برای اعضای مشارکت‌کننده در اجرای طرح در سطح شهرستان‌های استان اطلاع‌رسانی شد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس با تقدیر از فرمانده سپاه ناحیه سرخس بابت همکاری با دامپزشکی در ایمن‌سازی طیور بومی شهرستان سرخس علیه نیوکاسل، از اهالی روستاهای یادشده درخواست کرد با اکیپ‌های واکسیناسیون در اجرای این طرح رایگان همکاری کنند.

 

وی بیان داشت: در این راستا افراد دارای طیور در روستاهای یادشده در روز قبل از طرح به مدت حداقل ۸ ساعت طیور خود را تشنه نگه‌داشته و پس از مراجعه بسیجیان محترم برای واکسیناسیون، واکسن دریافتی را در اختیار طیور قرار داده تا در برابر بیماری خطرناک نیوکاسل ایمن شوند.

 

بیماری نیوکاسل از بیماری‌های مسری طیور بوده که عامل ویروسی داشته و با علائم عصبی و گوارشی مانند تیک عصبی و گردن پیچ و اسهال در طیور غیر ایمن بروز کرده و می‌تواند سبب تلفات زیاد در طیور شود.

انتهای پیام/