علت کاهش جمعیت دانش‌آموزی در شهرستان سرخس چیست؟
علت کاهش جمعیت دانش‌آموزی در شهرستان سرخس چیست؟
بررسی‌های میدانی نسیم سرخس نشان می‌دهد که جمعیت دانش‌آموزی در شهرستان مرزی سرخس کاهش 1000 نفری داشته است.

بررسی‌های خبرنگار نسیم سرخس، نشان می‌دهد که جمعیت دانش‌آموزی در شهرستان مرزی سرخس کاهش ۱۰۰۰ نفری داشته است.

 

همچنین طبق گزارشاتی که به دست پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس رسیده، برخی مدارس دوره اول و دوم شهرستان ازجمله مدرسه متوسطه دوره اول روستای دق بهلول نیز تعطیل شده است.

 

یکی دیگر از مدارسی که تحت تأثیر این اتفاق قرارگرفته، مدرسه روستای قوش خزاعی است؛ روستایی که طبق بررسی‌های میدانی نسیم سرخس، در طول سال‌های ۸۴ تا ۸۵ حدود ۱۰۴ دانشجوی در حال تحصیل در مراکز آموزش عالی کشور داشته است.

 

کاهش جمعیت، نبود عدالت آموزشی در روستاها و مهاجرت دانش‌آموزان به مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی برای تحصیل را می‌توان از دلایل تعطیلی این مدارس برشمرد.

 

تعطیلی این مدارس، افزایش سطح بی‌سوادی، ترک تحصیل و تحمیل هزینه‌های قابل‌توجهی را می‌تواند برای خانواده‌ها و دولت داشته باشد.

 

در بخشی از فصل پنجم (راهبرد کلان) سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بر توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش‌وپرورش «مناطق مرزی» با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصت‌های تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی (هدف کلان، ۵، ۴، ۳) اشاره شده است.

 

همچنین در راهکار ۴/۵ ـ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بر اولویت‌بخشی به تأمین و تخصیص منابع، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تدوین برنامه برای رشد، توانمندسازی و مهارت‌آموزی، ادامه تحصیل و حمایت مادی و معنوی دانش‌آموزان مناطق «محروم و مرزی» تأکید شده است.

 

تأیید کاهش جمعیت ۱۰۰۰ نفری دانش‌آموزی در سرخس

عباس دادمحمدی مدیر آموزش‌وپرورش سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تأیید کاهش جمعیت ۱۰۰۰ نفری دانش‌آموزی در سرخس گفت: کاهش جمعیت در روستاها یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت دانش‌آموزی در این شهرستان در سال تحصیلی جدید است.

 

وی تصریح کرد: طبق بخشنامه‌های ارسالی از وزارت آموزش‌وپرورش مکلف هستیم برای تمامی مدارس ابتدایی که حتی دارای دو دانش‌آموز هستند، امکانات آموزشی فراهم کنیم.

 

اجرای طرح روستا مرکز در روستاهای کم‌جمعیت

مدیر آموزش‌وپرورش سرخس بابیان اینکه برای مدرسه متوسطه اول و دوم ظرفیت تعیین شده است، اظهار داشت: در روستاهایی که نرم جمعیتی پایینی دارند، طرح «روستا مرکز» را اجرا کردیم که دانش‌آموزان این روستاها بتوانند در مراکز گنبدلی و مزداوند تحصیل کنند.

 

دادمحمدی تأکید کرد: با توجه به هزینه‌ها و بار مالی بالا، باید بپذیریم که نمی‌شود در تمامی روستاها مدرسه متوسطه اول و دوم داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه موضوع کاهش جمعیت دانش‌آموزی در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان نیز مطرح شده است، عنوان کرد: در این جلسه تصمیم گرفته شد که روستای گنبدلی و شهر مزداوند به‌عنوان مرکز، روستاهای حومه خود که نرم جمعیتی پایین‌تری دارند را تحت پوشش قرار بدهند تا دانش‌آموزی در متوسطه اول و دوم از تحصیل بازنماند.

 

مدیر آموزش‌وپرورش سرخس خاطرنشان کرد: تمامی دانش‌آموزانی که در مدارس شبانه‌روزی شهرستان در حال تحصیل هستند با توجه به قراردادهایی که با برخی دستگاه‌های اجرایی بسته‌شده، از ناوگان حمل‌ونقل آموزش‌وپرورش استفاده می‌کنند.

 

کمبود تجهیزات رایانه‌ای در سرخس با توجه به تغییر ساختار آموزشی

دادمحمدی در ادامه به کمبود تجهیزات و امکانات مدارس شهرستان اشاره و تصریح کرد: با توجه به تغییر ساختار آموزشی در حوزه تجهیزات رایانه‌ای کمبودهایی داریم که با همکاری صمیمانه پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در حال تأمین آن هستیم.

 

وی بابیان اینکه وضعیت سرویس‌های بهداشتی بخشی از مدارس شهرستان به‌خصوص در روستاها نیز نامطلوب است، افزود: با اداره کل نوسازی مدارس استان رایزنی‌هایی انجام‌شده که قرار است با معرفی پیمانکار این مشکل نیز مرتفع شود.

 

در مقطع ابتدایی نیازمند ۲۰ نفر کادر نیروی انسانی هستیم

مدیر آموزش‌وپرورش سرخس به کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی اشاره و عنوان کرد: در مقطع ابتدایی برای مدیریت بهتر وضعیت آموزشی دانش‌آموزان نیازمند ۲۰ نفر کادر نیروی انسانی هستیم.

 

دادمحمدی در ادامه با اشاره اینکه دریافت پول از دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، ممنوع است، گفت: در بخشنامه‌ای که در تیرماه امسال به مدارس ارسال شد، تنها دریافت هزینه بیمه و کتاب از دانش آموزان مجاز بوده و هرگونه کمک باید از طریق انجمن اولیا و مربیان تأیید شود.

 

وی تصریح کرد: همچنین کمیته‌ای برای نظارت بر مدارس غیرانتفاعی تشکیل‌شده که بر اجرای دقیق بخشنامه‌ها و دریافت وجه از دانش آموزان نظارت می‌کند.

 

مدیر آموزش‌وپرورش در پایان اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۱ هزار نفر در مقطع ابتدایی و ۷ هزار نفر در مقطع متوسطه در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/