پیشینه نخستین درمانگاه مدرن در سرخس+ سند
پیشینه نخستین درمانگاه مدرن در سرخس+ سند
پیشینه درمانگاه مدرن در سرخس به حدود 70 سال پیش یعنی دهه 1320.ش می‌رسد؛ نخستین درمانگاه سرخس که گاهی از آن با نام بیمارستان نیز یاد می‌شده از آن آستان قدس رضوی بوده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، پیشینه درمانگاه مدرن در سرخس به حدود ۷۰ سال پیش یعنی دهه ۱۳۲۰ می‌رسد؛ نخستین درمانگاه سرخس که گاهی از آن با نام بیمارستان نیز یاد می‌شده از آن آستان قدس رضوی بوده است.

 

درباره این درمانگاه که در کوچه داروخانه شمس سابق و مقابل حمام عرب‌ها (بعداً حمام سید محمد) یعنی تقریباً روبروی حسینیه ترک‌های آذربایجانی سرخس (بلوار طالقانی شرقی کنونی) قرار داشته که در آن پزشکان اروپایی نیز شاغل بوده‌اند؛ این درمانگاه توسط آستان قدس تأسیس و اداره می‌شده است.

 

یادآوری می‌کنیم که انتقال اسناد اراضی سرخس از اداره دارایی (خالصه) به آستان قدس (موقوفه) در سال ۱۳۱۵ صورت پذیرفت ولی تا سال‌ها بعد اداره این املاک و اراضی بر عهده شرکت فلاحتی بود.

 

برای نخستین بار در سال ۱۳۲۸ از سوی آستان قدس آقای سید علی‌نقی لشکری به مدیریت عامل املاک آستان قدس در سرخس منصوب و فصل تازه‌ای از مناسبات زمین‌داری در منطقه سرخس آغاز شد که البته با دگرگونی‌های فراوانی که طی این مدت پیداکرده تاکنون نیز ادامه دارد.%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%85%d8%af%d8%b1%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%d8%b3

*علی اصغر نامی

انتهای پیام/