پارادوکس اخلاق وحیانی با تفکر انفعال در برابر غرب
پارادوکس اخلاق وحیانی با تفکر انفعال در برابر غرب
امام (ره) از ابتدای قیام با اتکا به مبانی دینی و فرهنگ قرآنی، مبارزه با زر و زور و تزویر کدخدا صفتان جهانی در رأس افکار، اقدام و عملشان بود و در حقیقت می‌توان ادعا کرد اندیشه‌های والای امام روح‌الله به‌عنوان مواضع و اعمالی انقلابی و مکتبی، همیشه سد محکمی در برابر مطامع و مقاصد تشر ابرقدرت‌ها بوده است.

به گزارش نسیم سرخس، مبارزه با استعمار و استکبارستیزی از مؤلفه‌های اصلی و اضلاع تغییرناپذیر گفتمان امام (ره) است.

 

امام (ره) از ابتدای قیام با اتکا به مبانی دینی و فرهنگ قرآنی، مبارزه با زر و زور و تزویر کدخدا صفتان جهانی، در رأس افکار، اقدام و عملشان بود و در حقیقت می‌توان ادعا کرد اندیشه‌های والای امام روح‌الله به‌عنوان مواضع و اعمالی انقلابی و مکتبی، همیشه سد محکمی در برابر مطامع و مقاصد تشر ابرقدرت‌ها بوده است.

 

در طول بیش از سه دهه گذر از انقلاب دینی و اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (حفظه الله) جامعه انقلابی ایران شاهد بروز و ظهور گفتمان‌های متعدد بوده که برخی از آن گفتمان‌ها، چالش‌ها و تفاوت‌های ماهوی با اساس و تأسیس انقلاب دارد.

 

استکبارستیزی و توحید باوری شاه‌بیت و کلیدواژه مسلمانی و عمود آیات قرآنی و محور گفتمان پیامبران و ائمه معصومین علیهم‌السلام است.

 

هدف ارسال رسل مبارزه با طاغوت و استکبار

قرآن در خصوص ترویج فرهنگ حیات‌بخش توحیدی می‌فرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى کُلِّ أُمَّهٍ رَّسُولًا أَنِ ٱعْبُدُوا ٱللَّهَ وَٱجْتَنِبُوا ٱلطَّغُوتَ»؛ پرستش خداوند و دین باوری و پرهیز و مبارزه با طاغوت‌های زمان یکی از اصول دعوت فکری و فرهنگی پیامبران است. [۱]

 

ایمان و استقامت وسیله جلب امدادهای الهی

ایمان به ذات اقدس الهی و استقامت و توکل بر خدا باعث جلب امدادهای الهی و غیبی می‌شود؛ وقتی فرعون و اذناب او در مسیر حق قرار نگرفتند و درصدد تهدید نظامی و حذف حضرت موسی علیه‌السلام برآمدند، خداوند آن‌ها را گرفتار عذابی سخت کرد؛ و چون ما را به خشم درآوردند از آنان انتقام گرفتیم و همه آنان را غرق کردیم و آنان را پیشینه‌ای «بد» و عبرتی برای آیندگان قرار دادیم. [۲]

 

صبر و ایمان و فزونی قدرت رزمندگان

آنچه در مبارزه با استکبار مهم است، شکیبایی و بردباری در برابر مشکلات و گرفتاری‌ها است.

 

نیل به پیروزی و استقلال کامل، نیاز به صبر و مقاومت و ایمان به هدف دارد؛ خداوند سبحان در قرآن کریم پیروزی بنی‌اسرائیل بر استکبار فرعونی را نتیجه صبر و شکیبایی و مقاومت آنان در مبارزه معرفی می‌کند. «وَتَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُوا یَعْرِشُونَ». [۳]

 

از اصول بنیادین مبارزه با استکبار، خودباوری و اعتقاد به دست برتر و بالاتر خداوند متعال است؛ «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ». [۴]

 

و قرآن در آیه شریفه ۷۶ سوره نساء می‌فرماید: «فَقَاتِلُوا أَوْلِیَاءَ الشَّیْطَانِ، إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا»، پس با یاران شیطان بجنگید که نیرنگ شیطان (در آخر) ضعیف است.

 

ارعاب و سرکوب روش مستکبران در تاریخ

استکبار شیطانی برای مبارزه و منکوب حق‌طلبان از هر روشی اعم از زندان، تبعید، شکنجه، کشتار و ترور استفاده می‌کند و در آیه ۱۲۴ سوره اعراف، استکبار فرعونی ساحران مؤمن به الله و موسی علیه‌السلام را تهدید می‌کند؛ «لأقطـّعنّ أیدیکم و أرجلکم من خلـف و لأصلـّبنـّکم أجمعین». دست و پای شما را یکی از راست و دیگری از چپ قطع می‌کنیم و همه شما را به دار خواهیم آویخت.

 

در پایان با استعانت از این چند قطره از اقیانوس لایزال آیات قرآنی، کلام مبتنی بر وحی امام راحل، وصیت ایشان به ملت عزیز ایران اسلامی را متذکر می‌شویم که: نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آورید، همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن، که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می‌آید نهراسید که «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت أقدامکم».

قاسم یعقوبی استاد حوزه و دانشگاه

منابع:

[۱] سوره نحل آیه ۳۶

[۲] سوره زخرف آیات ۵۵ و ۵۶

[۳] سوره اعراف آیه ۱۳۷

[۴] سوره آل عمران آیه ۱۳۹

انتهای پیام/