پاسخ رئیس شبکه دامپزشکی سرخس به شبهه ای درباره تب برفکی
پاسخ رئیس شبکه دامپزشکی سرخس به شبهه ای درباره تب برفکی
رئیس شبکه دامپزشکی سرخس در پاسخ به شبهه‌ای درباره مشترک بودن بیماری تب برفکی گفت: بیماری تب برفکی علیرغم خطرناک بودن برای دام، هیچ‌گونه خطری برای انسان نداشته و بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب نمی‌شود.

عباس باغبان نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی با قابلیت سرایت بالا و سریع در دام‌های زوج سم است و هیچ‌گونه خطری برای انسان ندارد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس در پاسخ به شبهه‌ای درباره مشترک بودن این بیماری تصریح کرد: بیماری تب برفکی علیرغم خطرناک بودن برای دام، هیچ‌گونه خطری برای انسان نداشته و بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مشترک نبودن تب برفکی دلیل بر ساده و بی‌اهمیت بودن آن نیست بلکه عدم رعایت شرایط بهداشتی توسط دامدار می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به دامدار و صنعت دامداری کشور وارد کند.

 

تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم ازجمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاو سانان می‌شود؛ این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

 

این بیماری بسیار واگیرداری است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

 

تب برفکی به‌عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود؛ کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل‌وانتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خریدوفروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها رأس دام است.

 

کشورهای جهان در خلال سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ شناسایی این ویروس را در میان دام‌هایشان اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/