اصولگرایی یا اصلاح طلبی!
اصولگرایی یا اصلاح طلبی!
وقتی به عمر 37 ساله انقلاب اسلامی و حتی قبل از انقلاب نگاهی داشته باشیم و جریانات سیاسی را به‌دقت موردمطالعه و تحلیل قرار دهیم، جریانات و مسائل متفاوتی با القاب، اسامی و اشکال مختلف به چشم می‌خورد.

به گزارش نسیم سرخس، وقتی به عمر ۳۷ ساله انقلاب اسلامی و حتی قبل از انقلاب نگاهی داشته باشیم و جریانات سیاسی را به‌دقت موردمطالعه و تحلیل قرار دهیم، جریانات و مسائل متفاوتی با القاب، اسامی و اشکال مختلف به چشم می‌خورد.

 

اما به لحاظ محتوایی دو قشر همیشه بوده و مدام با یکدیگر در تنش و استحکاک بوده‌اند؛ یک گروه انسان‌های وارسته و متدین بوده‌اند که با جدیت طرفدار استقلال و عزت ایران اسلامی بوده و تمام تلاششان بر این بوده که اولاً این کشور زیر یوغ و مستعمره هیچ مستکبری نباشد و دوما این استقلال همه‌جانبه باشد و دست کشور و ملت جلوی بیگانگان دراز نشود.

 

این طیف از امیرکبیرها و سید جمال‌ها و آیت‌الله شیرازی‌ها گرفته تا امام (ره) و رهبر معظم انقلاب با جدیت و با تمام وجود طرفدار استقلال کشور هستند و تمام همتشان در پیشرفت علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور است و در یک کلمه به دنبال توسعه همه‌جانبه بومی و مقاومتی هستند؛ شاخصه این افراد بزرگ داشتن مرز روشن با مستکبران و زورگویان عالم است.

 

طیف و گروه دیگرکسانی بودند که مدام چشم و دلشان به دنبال غرب بوده، چه فرهنگ و منش غرب که دل آن‌ها را ربوده باشد و چه تکنولوژی و پیشرفت‌های مادی غرب که آن‌ها را بهت‌زده کرده است.

 

این گروه تنها راه حرکت و پیشرفت را همسویی و همکاری با کشورهای غربی می‌دانند و حتی گاها نوشیدن آب سالم و گوارا را منوط به همکاری و تعامل با آن‌ها می‌دانند.

 

امروز هم چنین است، بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به معنای واقعی کلمه نیست، چراکه عقلا هر اصولگرایی به دنبال اصلاحات و تغییر و وضع موجود به مطلوب است و هر اصلاح‌طلبی قطعاً به اصول و هویت خود پایبند و استوار خواهد بود و این دو اجتماع نقیضین نیستند که باهم جمع نشودند، می‌شود که افراد یا گروه‌هایی اصولگرای اصلاح‌طلب باشند.

 

آن چیزی که اجتماع نقیضین است و هرگز باهم جمع نمی‌شوند همان عدم جمع، دل‌بستگان به استقلال کشور با دل‌بستگان به غرب است.

 

این دو هرگز باهم کنار نیامده و نخواهد آمد و مردم هم به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسند هرچند ممکن است در دوره‌ای با شعارهای خوش‌رنگ مثل آزادی و دموکراسی عده‌ای چند روز با حرکات پوپولیستی و عوام‌فریبی از عواطف و احساسات مردم و از مشکلات اقتصادی در جامعه سوءاستفاده کنند و بر مسند قدرت بنشینند ولی این دوام نخواهد داشت و قطعاً این قشر وابسته و دلداده به غرب که همه‌چیز را درگرو رابطه با غرب می‌دانند، جایگاهی در بین مردم ندارند و نخواهند داشت.

 

شاخصه اصلی این گروه یعنی دلدادگان به غرب نداشتن مرز روشن و بین با مستکبران عالم و نداشتن روحیه انقلابی و جهادی است و حتی در دیدگاه این افراد شخصیت‌های انقلابی و جهادی، افرادی تندرو و خشن و افراطی هستند، به همین دلیل امروز خیلی باید مراقب بود و حواسمان را جمع کنیم و این همان بصیرت است.

 

یادداشت: اسحق ابان

انتهای پیام/