نقش ولایت فقیه در انقلاب اسلامی
نقش ولایت فقیه در انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران در سال 57 در حالی با رهبری امام خمینی (ره) به نتیجه رسید که بسیاری از مراکز تحلیلی و اتاق فکرهای جهان، انقلاب اسلامی را یکی از متمایزترین و غافل گیرانه ترین انقلاب های جهان می دانستند.

به گزارش نسیم سرخس، ولایت فقیه چگونه انقلاب اسلامی را رقم زد و آن را به پیروزی رساند؟ مگر امام خمینی(ره) ۱۵ سال قبل از انقلاب تبعید نشدند پس چگونه انقلاب اسلامی به رهبری ایشان به پیروزی رسید؟ نقش امام خمینی (ره) به عنوان ولی فقیه در به پیروزی رسیدن انقلاب و ایجاد نظام اسلامی چه بود؟

 

انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ در حالی با رهبری امام خمینی (ره) به نتیجه رسید که بسیاری از مراکز تحلیلی و اتاق فکرهای جهان، انقلاب اسلامی را یکی از متمایزترین و غافل گیرانه ترین انقلاب های جهان می دانستند.

 

یکی از ویژگی های برجسته انقلاب اسلامی ایران، رهبری خاص حضرت امام(ره) بود. رهبری که برای بسیاری از همین مراکز فکری، ناشناخته ماند. امام حدود ۱۵ سال قبل از پیروزی انقلاب از کشور تبعید شدند و در ۱۲ بهمن ماه ۵۷ به کشور بازگشتند و بدون اینکه در کشور حضور داشته باشند این انقلاب را هدایت کردند.

 

ایشان در سال ۴۲ با سخنانی در مدرسه فیضیه قم علیه نظام شاهنشاهی و آمریکای جنایتکار زمینه های لازم برای قیام ۱۵ خرداد را فراهم کردند. سخنرانی ایشان و قیام ۱۵ خرداد باعث شد که امام برای مدتی دستگیر و زندانی شوند و در ادامه، مبارزات ایشان با رژیم شاهنشاهی و سیاست های آمریکایی آن منجر به تبعید ایشان به ترکیه، عراق و فرانسه شد.

 

امام خمینی (ره) نه تنها به عنوان رهبر سیاسی انقلاب اسلامی بلکه به عنوان رهبر دینی این انقلاب و ولی فقیه زمان که طبق تعالیم دین مبین اسلام مبنی بر برپایی حکومت اسلامی، در زمان تبعید نیز انقلاب را از طرق مختلف هدایت کردند و انقلابی را در قرن بیستم میلادی رقم زدند که برخلاف تمام انقلاب های آن دوره، کاملا بر پایه دین بود و ایدئولوژی های آن مبنای دینی و اعتقادی داشت.

 

ایشان به عنوان ولی فقیه زمان درباره قانون کاپیتولاسیون حکم به اینکه این قانون خلاف قوانین اسلام و قرآن است، دادند. این حکم ایشان باعث شد که اعتراضات مردمی نسبت به این قانون فراگیر شود.

 

امام روح الله همچنین با توجه به جایگاه ولایی که داشتند حکم به تحریم عید باستانی نوروز ۱۳۴۲ به خاطر اقدامات شاه دادند و از این طریق مردم را نسبت به اقدامات غیر دینی و ملی شاه هدایت می کردند.

 

امام خمینی (ره) در زمان تبعید در ترکیه به خاطر محدودیت هایی که داشتند اقدام به نوشتن کتاب تحریر الوسیله کردند. کتابی که دیدگاه های مختلف اسلام از جمله دیدگاه های سیاسی را بیان می کرد و تاثیر بسیار زیادی در انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام اسلامی داشت.

 

ایشان طی پیام هایی که برای مردم ایران می فرستاند، توانستند مردم را که پیرو ولی فقیه خود بودند، برای به پیروزی رسیدن انقلاب آماده کنند. دستورات و احکامی که ایشان صادر می کردند انقلاب را به اهداف خود نزدیک تر و نزدیک تر کرد و زمینه سازی های لازم برای تشکیل نظام سیاسی اسلام را فراهم کرد.

 

امام خمینی (ره) به عنوان ولی فقیه، محور وحدت برای مردم بودند و مردم با پذیرش ولایت ایشان از دستورات امام پیروی می کردند و در نهایت این پیروی از ولی فقیه منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی شد.

در دوره کنونی انقلاب اسلامی نیز ولایت فقیه در برهه های حساس با یک سخنرانی، نقشه های چند ساله دشمنان را نقش بر آب می کنند و به عنوان اصل و اساسی برای رسیدن به اهداف انقلاب شناخته می شوند.

یادداشت: علی رضایی

انتهای پیام/