رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: متأسفانه 10 نفر از 397 نفر با ما همکاری نکرده و مبلغ مازاد را برگشت نداده‌اند.
به گزارش نسیم سرخس، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در نشست خبری که در محل ساختمان دیوان محاسبات کشور برگزار شد با اشاره به اینکه موضوع پرداخت‌های نامتعارف به طور جدی از مرداد ماه به دیوان محاسبات واگذار شده است، گفت: کار بسیار فشرده، وسیع و فنی درباره ابعاد و محتوای این پرونده و تعداد افراد مشمول حقوق‌های نامتعارف و مبلغی که این افراد مازاد بر حقوقشان دریافت کردند، انجام شد.

وی افزود: اولین گزارش به دست آمده از بررسی حقوق‌های نامتعارف در صحن علنی مجلس قرائت شد و گزارشی جدید در آینده نیز مطرح خواهد شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه پیچیدگی و چندوجهی بودن این پرونده زمان زیادی را از نظر حسابرسی و بررسی ابعاد مالی می طلبید، یادآور شد: هشدارهای مقام معظم رهبری، مطالبات بر حق مردم و سران سه قوه باعث شد تا دیوان محاسبات با اولویت قراردادن حقوق‌های نامتعارف در زمانی کوتاه و فشرده آن را به سر انجام برساند.

عادل آذر گفت: بیش از ۹۳ هزار پرونده در دستگاه‌های مختلف حاکمیتی بررسی شد که دامنه این بررسی‌ها شامل مدیران پایه به بالا، هیات مدیره شرکتهای دولتی، روسای سه قوه، نیروهای مسلح، مجلس، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، هیات علمی دانشگاهها و موسسات و نهادهایی که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می شوند، بوده است.

وی تصریح کرد: در گزارشی که تقدیم مجلس شد مشخص گردید که از ۹۳ هزار پرونده، ۳۹۷ نفر حقوق مازاد دریافت می کرده اند که تحت عنوان حقوق نا متعارف شناخته می شوند. به عبارت بهتر سقف ۲۰ میلیون تومان حقوق متعارف در نظر گرفته شد و مازاد آن به عنوان حقوق نامتعارف تعیین گردید که مبلغ کل این پرداختهای نامتعارف ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که باید به خزانه برگردد. یعنی دیوان محاسبات مشخص کرد که کل پولی که باید برگردد ۲۳ میلیارد و دویست میلیون تومان است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه ما در آن گزارش وعده دادیم که در کوتاهترین زمان ممکن و حداکثر در ۴۰ روز موضوع دریافتهای نامتعارف را بررسی و گزارش نهایی رابه مجلس بدهیم، گفت: زمانی که وارد بررسی جزئیات شدیم متوجه شدیم که موضوع پیچیده است و مدیران نکات و اعتراضاتی را مطرح کردند.

عادل آذر افزود: ما به عنوان یک مرجع مستقل، منصف وحرفه ای می خواستیم عادلانه برخورد کنیم لذا شخصا با تک تک آنها گفتگو کردیم و مبالغ به آنها ابلاغ شد و در جلسات دو یا چند نفره این نکات به آنها گوشزد شده و جواب آنها را شنیدیم.

وی با اشاره به حجم کار این بررسی ها افزود: اگر بخواهیم به صورت یک روال اداری اینها را بررسی کنیم یک روال ۹ ماهه را می طلبید اما تذکرات مقام معظم رهبری که فرمودند باید سریع به نتیجه برسید باعث شد تا کارکنان دلسوز دیوان محاسبات با کار مستمر و بدون تعطیلی پیگیر این موضوع باشند.

رئیس دیوان محاسبات کشور درباره نتایج بررسی دریافتهای نامتعارف گفت: من با عالی ترین مقامات دستگاهها درباره این پرونده گفتگو داشتم و حتی در ستاد مبارزه با مفاسد حضور یافتم و گزارش کار دادم و در دیدار با مقامات مختلف و معاون اول رئیس جمهور مطالبی را مطرح کردیم و مستندات را گفتیم و نتیجه آن شد که از ۳۹۷ نفر ۳۸۷ نفر اقدامات لازم را برای استرداد وجوه اضافی انجام دادند.

عادل آذر با ارائه آماری درباره میزان پرداختها گفت: از مجموع مبلغ ۲۳۳ میلیارد و ۶۲۷ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۳۵۰ ریال، عددی معادل ۲۱۴ میلیاردو ۲۷۳ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۹۴۷ ریال بابت اضافه دریافتی برگشت داده شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم درصدی در نظر بگیریم مبلغ پرداخت شده معادل ۹۲ درصد کل وجوهی است که باید پرداخت می‌شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه متاسفانه ۱۰ نفر از ۳۹۷ نفر با ما همکاری نکرده اند و مبلغ مازاد را برگشت نداده اند، گفت: ما به التفاوت رقمی که گفته شد مربوط به این ده نفر است که عبارتند از:

۱. مدیر عامل و یک نفر از اعضای هیات مدیره سابق بانک ملت

۲. مدیر عامل و دو نفر از اعضای هیات مدیره سابق و سه نفر از اعضای هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران

۳ مدیر عامل فعلی شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی

۴ مدیر عامل سابق شرکت آلومینیوم المهدی

عادل آذر افزود: این افراد مبلغی معادل حدود ۲ میلیارد تومان از وجوه پرداختهای نامتعارف را به خود اختصاص داده اند و تا کنون هیچ رقمی را باز گشت نداده‌ا ند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گزارش دوم دیوان محاسبات درباره پرداختهای نامتعارف چه زمانی ارائه می شود، گفت: گزارش دوم دیوان محاسبات به صورت کامل و مستند به روال معمول تقدیم رئیس مجلس می شود و به تشخیص وی به صحن علنی یا به کمیسیون برنامه و بودجه و یا کمیسیون اصل نود ارجاع خواهد شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه دیوان محاسبات بازوی نظارتی حاکمیت در قوه مقننه است، گفت: اگر گزارش در کمیسیون ها به نتیجه رسید و یا تشخیص دادند این گزارش در صحن علنی ارائه شود این موضوع می تواند در صحن قرائت شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا باز پس دادن حقوقهای نجومی یک امر اخلاق بوده یا واجب گفت:این موضوع از دو وجه قابل بررسی است.

عادل آذرافزود: وجه شرعی موضوع این است که مقام معظم رهبری بعد از فرمایشاتشان در نماز عید فطر و در دیدار با اعضای هیات دولت این پرداختها را غیر منصفانه و ظالمانه عنوان کردند و این موضوع باعث شد برخی از افراد قبل از آنکه به آنها ابلاغ شود مبالغ را پس دادند.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد:حتی در بین این افرادی بودند که بلافاصله مبالغ را برگرداندند حتی چند نفر علاوه بر پس دادن پولها، دو برابر آن را به خزانه پس دادند و علت آن را اینگونه بیان کردند که چون خمس و زکات می دهیم دوست نداریم که ۱ ریال شائبه دار هم در زندگی مان باشد.

رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه کدام حوزه بیشترین همکاری را داشته است، عنوان داشت: همه دستگاههای دولتی در این زمینه خوب عمل کردند.

وی افزود: البته باید این موضوع را در دو وجه گرفتن اطلاعات از دستگاهاه برای تشخیص حق و نا حق و برگشت وجوه بررسی کنیم که در این زمینه وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و مدیر عامل بانک‌های دولتی همکاری بسیار خوبی داشتند و موضوع را پیگیری کردند و در جلسات مختلف با ما این گفتگوها بررسی شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور درباره تمهیدات این دیوان برای مبارزه با فساد گفت: ما باید زمان رسیدگی هایما ن را کوتاه کنیم و چنین چالشهایی را با سرعت بیشتری بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم رصدهای مستمر و آنلاین داشته باشیم، گفت: ما یک سامانه نظارت الکترونیک تحت عنوان «سنا» داریم که فعلا به طور کامل مستقر نیست و البته باید رصدها را ماهانه پیگیری کنیم تا بر اساس مصوبه ۱۱/۵/۹۵ حقوق و دستمزد، در این زمینه بررسی های بیشتر انجام شود که البته این مصوبه تکلیف را روشن کرده است.

عادل آذر با بیان اینکه ما یک مطالبه از دولت داریم، گفت: ما از دولت می‌خواهیم که یک سامانه ثبت برای تمام کارکنان دولتی از نظر حقوق و دستمزد در نظر بگیرد، دولت باید این موضوع را پیگیری کند تا با ارتباط بر خط سامانه های نظارتی بتوانند موضوعات این چنینی را رصد کنند تا در آینده شاهد چالشهایی مثل این نباشیم. البته در لایحه بودجه سال ۹۶ با همکاری دولت و مجلس یک چنین مصوبه های پیش بینی شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به سوالی درباره نقش مردم و رسانه در بررسی حقوق‌های نامتعارف عنوان کرد: جا دارد واقعا از حساسیت مردم عزیز به بحث صیانت از بیت المال و پاسداری از ثروت ملی تشکر کنیم.

وی افزود :از صدا و سیما بابت هشدارها، تذکرات مطالبات و پیگیریها سپاسگزارم، همچنین از مقام معظم رهبری و مردمبابت هشدارهایشان تقدیر می کنیم. طبیعتا مردم به عنوان چشم تیز بین نظام بزرگترین کمک را در راستای صیانت از بیت المال می کنند.

عادل آذر در پایان با اشاره به اینکه قاطبه مدیران جمهوری اسلامی انسان‌هایی با شرف و پاک‌دست هستند، خاطر نشان کرد: وجود این ۱۰ نفر هم زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا در راستای پاسخگویی به مردم سربازانی امین و کاری باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/