‌راه اندازی سی.تی.اسکن بیمارستان سرخس نمونه‌ای از یک همکاری بین دستگاهی
‌راه اندازی سی.تی.اسکن بیمارستان سرخس نمونه‌ای از یک همکاری بین دستگاهی
راه اندازی سی.تی.اسکن بیمارستان لقمان حکیم شهرستان سرخس را می توان نمونه خوبی از همکاری دستگاههای دولتی با سازمانهای عمومی غیردولتی در برطرف کردن نیازهای مردم در خراسان رضوی دانست.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از ایرنا با همه گیری کرونا شهرستان مرزی سرخس نیز با  ۱۰۰ هزار نفر جمعیت چند بار اوجگیری این ویروس را تجربه کرد اما نبود دستگاه سی.تی.اسکن در این شهرستان و فاصله ۱۸۵ کیلومتری سرخس با مشهد کار مردم را به دشواری انداخته بود و از طرف دیگر باری اضافه بر دوش سیستم درمانی شهرستان مشهد محسوب می شد.

رییس بیمارستان لقمان حکیم سرخس در این زمینه گفت: تا پیش از راه اندازی این دستگاه به‌طور میانگین روزانه حدود ۶ تا هفت بیمار به مراکز درمانی مشهد اعزام می شدند که خوشبختانه نصب و راه‌اندازی دستگاه سی‌.تی‌.اسکن موجب شد که اعزام بیماران کرونایی به مشهد به صفر برسد و اعزام بیماران ضربه مغزی و کسانی که نیاز به تصویربرداری دقیق از محل مفاصل یا شکستگی‌هایی مثل شکستگی لگن زانو و مچ هستند و همچنین میزان فوتی بیمارستان و شهرستان کاهش یابد.

دکتر سیدابوالفضل کاظمی افزود: با راه اندازی دستگاه س.تی.اسکن. در دوره اوجگیری کرونا ماهانه ۲ هزار تصویربرداری در بخش سی‌تی‌اسکن این بیمارستان انجام شد و شهروندان سرخس، دیگر این دغدغه را نداشتتد که بیماران خود را برای سی‌.تی‌.اسکن به مشهد و یا شهرستان های مجاور منتقل کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیگیر این هستیم که لوازم جانبی یا اکسسوری‌های دیگری که مربوط به دستگاه سی‌.تی‌.اسکن است هم به آن اضافه شود تا قابلیت‌های آن در خصوص سی‌.تی‌.اسکن‌های مربوط به آمبولی ریه، شکم و لگن و شکستگی‌ها نیز افزایش یابد که اگر این اتفاق بیفتد باز هم نیاز به اعزام بیماران به مشهد کاهش پیدا می‌کند.

رییس بیمارستان لقمان حکیم سرخس با بیان این که طی یک سال گذشته بیمارستان لقمان حکیم به دستگاه اکسیژن ساز با برند روز هم تجهیز شده است گفت: با تلاش های انجام شده به زودی دستگاه اتوآنالایزر که برای انجام آزمایش‌های حاد به کار می‌رود و می‌تواند پاسخ آزمایش را به روز و ساعت کاهش دهد آماده بهره‌برداری می‌شود.

خرید سی.تی.اسکن توسط وزارت بهداشت و پیگیری نماینده سرخس 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرخس گفت: بیمارستان لقمان حکیم سرخس که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد است دستگاه سی‌.تی‌.اسکن که یکی از تجهیزات مهم تشخیصی تصویربرداری پیشرفته در تشخیص بیماری کروناست را نداشت و از زمان شیوع ویروس کرونا به خاطر مشکلات حاد تنفسی که در بیماران ایجاد می‌شد نیاز به این دستگاه بیشتر حس می شد.

دکتر حمیدرضا سالاری افزود: بنابراین با پیگیری وزارت بهداشت و همکاری نماینده شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی، یک دستگاه سی‌.تی‌.اسکن با برند معتبر خارجی برای این بیمارستان تهیه شد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هزینه خرید این دستگاه را تامین و حدود یک‌سال پیش آن را به این بیمارستان ارسال کرد.

وی ادامه داد: هنوز قسمت چپ این بیمارستان و بخش سی‌.تی‌.اسکن که در آن قسمت تعبیه شده تکمیل نبود و همچنین نصب و راه‌اندازی دستگاه سی‌.تی‌.اسکن در آنجا یک سری هزینه‌ها را در برداشت که راه اندازی آن را به تاخیر می انداخت.

نصب و راه اندازی سی.تی.اسکن توسط آستان قدس رضوی به عنوان معین اقتصادی سرخس

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرخس گفت:در این شرایط خوشبختانه آستان قدس رضوی به‌خاطر مردم و محرومیت‌زدایی از این شهرستان، به‌عنوان یک معین اقتصادی به کمک آمد و هزینه تکمیل بخش سی‌.تی‌.اسکن این بیمارستان و همچنین هزینه نصب‌ و راه‌اندازی دستگاه آن را تامین کرد.

سالاری افزود:سه ماه قبل، این دستگاه نصب و راه‌اندازی شد و در حال حاضر مراجعان از آن استفاده می‌کنند.

مدیر املاک و اراضی شهرستان سرخس آستان قدس رضوی هم گفت: آستان قدس رضوی تاکنون برای راه‌اندازی این بخش، بیش از ۲۵ میلیارد ریال هزینه کرده که این هزینه‌ها برای تکمیل بخش ساختمانی و همچنین خرید بعضی از تجهیزات بوده است.

محمدرضا برهمند افزود:پیش از این بسیاری از مردم سرخس ناگزیر بودند برای انجام سی‌.تی‌.اسکن به مشهد سفر کنند اما با تکمیل بخش تصویربرداری بیمارستان لقمان حکیم، دیگر نیازی به تحمل این دشواری نیست ضمن آن که با کمک آستان قدس رضوی به توزیع خدمات سلامت، از بار سنگین وارده به بیمارستان‌های مشهد برای خدمت به بیماران شهرستانی نیز کاسته شده است‌.

او اضافه کرد: اوایل و اواخر سال گذشته هم آستان قدس رضوی در دوران شیوع کرونا در زمینه ملزومات مقابله با این ویروس از جمله ماسک به شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرخس کمک کرد.

وی ادامه داد:حدود ۹۵ درصد از اراضی شهرستان سرخس، موقوفه آستان قدس رضوی است و تولیت آستان قدس رضوی در خصوص بهره‌مندی شهرهای دارای اراضی موقوفه از عواید موقوفات، با نگاه محرومیت‌زدایی تاکید دارند.

زمینه های دیگر همکاری بین بخشی برای توسعه بخش بهداشت و درمان سرخس 

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرخس گفت: بیمارستان لقمان حکیم این شهرستان  ۶۴ تختخوابی است ولی مجوز برای توسعه آن صادر شده است که پیگیر اجرای توسعه این بیمارستان هستیم.

سالاری با بیان این که ماهانه حدود ۲ هزار نفر به این بیمارستان مراجعه می کنند افزود: جمعیت تحت پوشش ما ۱۰۴ هزار نفر هستند و حدود ۱۱ مرکز و ۶۰ خانه بهداشت داریم.

وی ادامه داد: همچنین هم یک تفاهمنامه بین وزارت بهداشت و آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نوشته و امضا شده‌ است که بر اساس آن باید بیمارستان در همه عرصه‌ها تکمیل شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرخس گفت: نداشتن بخش آی‌.سی‌.یو، عدم تکمیل فضاهای اداری و نبود تجهیزات اداری، نبود تجهیزات متناسب با فضا و عدم به‌روزرسانی لوازم تجهیزات پزشکی این بیمارستان مهم‌ترین مشکلاتی است که در حال حاضر هنوز با آن مواجه هستیم.

سالاری افزود: در زمان تکمیل بخش سی‌.تی‌.اسکن مجبور شدیم در ابتدا کارهای عمرانی را در بیمارستان شروع کنیم که هنوز هم در قسمت اداری آنجا فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز در حال انجام است و کامل نشده است و تجهیزات اداری نداریم.

وی ادامه داد: در دوران شیوع ویروس کرونا نخستین مشکلمان نبود فضایی برای اختصاص دادن به یک بخش به عنوان بخش حاد تنفسی بود که با مشورت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بخش‌های بیمارستان لقمان حکیم را که بخش عمومی بود با تیغه و دیوارچینی به ۲ بخش تقسیم کردیم و توانستیم فضایی را تحت عنوان بخش حاد تنفسی یا واحد کرونا اختصاص دهیم.

رییس بیمارستان لقمان حکیم سرخس هم گفت: این بیمارستان در سال ۱۳۸۷ که افتتاح شد فقط ۵۰ درصدش به بهره برداری رسید و بخش‌های دیگر آن به‌صورت نیمه ساز رها شد که در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای مبنی‌ بر ساخت این فضای سه هزار و ۵۰۰ متری نیمه ساخته شده بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس رضوی و وزارت بهداشت امضا شد که اگر عملیاتی شود به ظرفیت آن ۵۰ تخت بیمارستانی، آی‌.سی‌.یو، سی‌.سی‌.یو و چهار اتاق عمل پیشرفته نیز اضافه می‌شود و ظرفیت خدمت‌رسانی به مردم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در تلاشیم تا بخش اداری بیمارستان لقمان حکیم را طی هفته آینده افتتاح کنیم که با این کار حدود هزار متر مربع به فضای ساخته‌شده بیمارستان نیز اضافه می‌شود.

او اضافه کرد: امید است با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی آستان قدس رضوی و شرکت پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و شرکت نفت و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آینده شاهد راه اندازی بخش های ای.سی.یو و تکمیل بیمارستان و افزایش تخت ها به ۹۶ تخت باشیم تا بتوانیم گام بلندی در راستای خدمت رسانی به مردم این شهرستان برداریم.

پنج میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی از جمله ساکنان شهرستان سرخس زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه ساکنان این استان زیرپوشش خدمات دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌جام، تربت‌حیدریه و نیشابور هستند.

انتهای پیام/