۳۰۰ واگن باری معطل ورود به ترکمنستان از مرز ریلی سرخس
۳۰۰ واگن باری معطل ورود به ترکمنستان از مرز ریلی سرخس
حسن رحیمی زاده با بیان اینکه در حال حاضر 300 واگن باری حامل کالای صادراتی در انتظار ورود به ترکمنستان از مرز ریلی سرخس است، گفت: با بازگشایی مرز ریلی سرخس روزانه بین 60 تا 100 واگن باری ورودی و خروجی داریم.

حسن رحیمی زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به آخرین وضعیت ترانزیت کالا در مرز ریلی و زمینی سرخس اظهار کرد: با بازگشایی مرز ریلی سرخس از ۲۹ خرداد امسال روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ واگن باری حامل کالای صادراتی به مقصد کشورهای آسیای مرکزی از مرز سرخس وارد کشور ترکمنستان می‌شود.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس افزود: همچنین به میزان تعداد واگن باری خروجی از کشور که روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ واگن است، پذیرش واگن باری از سوی ترکمنستان داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ واگن حامل کالای صادراتی در مرز سرخس در انتظار ورود به خاک ترکمنستان و طی مسیر به کشورهای آسیای مرکزی است.

رحیمی زاده با بیان اینکه مرز ریلی سرخس بعد از شیوع کرونا بسته شد، افزود: عمده کالاهای صادراتی از کشورمان به مقصد کشورهای آسیای مرکزی مواد غذایی، مصالح ساختمانی و سیمان است که در حال حاضر و به دلیل شیوع بیماری کرونا، صادرات مواد غذایی ممنوع و صرفاً مصالح ساختمانی و سیمان صادر می‌شود.

۱۴ اسفندماه ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا مرز ریلی سرخس از سوی ترکمنستان بسته شد و پس از حدود سه ماه با توافق دوجانبه و ایجاد تونل‌های ضدعفونی، تبادل کالا و ترخیص حدود ۸۰۰ واگن باری معطل‌مانده در این مرز دوباره از سر گرفته شد.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس در پایان با اشاره به اینکه مرز زمینی سرخس همچنان بسته است، تصریح کرد: باوجود توافق‌های صورت گرفته بین مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان با طرف ترکمنی و رفع ملاحظاتی همچون ایجاد داکت‌های ضدعفونی و افتتاح پل جدید، اما در عمل هنوز تردد کامیونی در این مرز نداریم.

انتهای پیام/