۱۶۶ هزار هکتار از اراضی سرخس در کانون‌ فرسایش بادی هستند/ نهال‌کاری ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی
۱۶۶ هزار هکتار از اراضی سرخس در کانون‌ فرسایش بادی هستند/ نهال‌کاری ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی
رمضان صدیق گفت: 166 هزار هکتار از اراضی سرخس جزو کانون‌های فرسایش بادی هستند که در مناطق صمدآباد تا صدرآباد، یازتپه تا خانگیران و گنبدلی تا چاله زرد قرار دارند.

رمضان صدیق در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: ۱۶۶ هزار هکتار از اراضی سرخس جزو کانون‌های فرسایش بادی هستند که در مناطق صمدآباد تا صدرآباد، یازتپه تا خانگیران و گنبدلی تا چاله زرد قرار دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس افزود: در سال گذشته بیشترین اعتبار بیابان‌زدایی بین ۱۵ شهرستان بیابانی استان به شهرستان سرخس رسید.

وی تصریح کرد: ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان سرخس در روستاهای چاله زرد، دق بهلول و کلاته گلزار بااعتباری بالغ‌بر ۲۲ میلیارد ریال با گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی مثل تاغ، اتریپلکس و اسکنبیل نهال‌کاری شد.

صدیق بیان کرد: همچنین برای مدیریت روان آب‌های سطحی در ۴۵۰ هکتار دیگر از این عرصه‌ها در منطقه چاله زرد، ۱۵ هزار هلالی آبگیر ایجاد و بذرپاشی نیز انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس عنوان کرد: در اقدام دیگر که برای نخستین بار در شهرستان انجام شد، ۳۵ کیلومتر کانال به‌عنوان تله رسوب‌گیر احداث شد که به‌صورت مانعی در برابر شن‌های روان عمل می‌کند و پس از پر شدن کانال‌ها درون آن نهال‌کاری می‌شود.

صدیق با بیان اینکه ایجاد ۱۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده با سرشاخه‌های گز در دست اقدام است، اظهار داشت: برای تثبیت شن‌های روان و حفظ و نگهداری نهال‌کاری‌های انجام‌شده نیازمند همکاری مردم، دامداران و کشاورزان عزیز هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس در ادامه با اشاره به اینکه در مجموع ۶۴ هزار اصله نهال در مناطق بیابانی شهرستان کشت و تاکنون ۴ بار آبیاری شده است، گفت: در پروژه‌ای دیگر، ۷۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی چاله زرد قرق و چرای دام در آن ممنوع شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی پروژه‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مقابله با ریز گردها تأمین اعتبار و اجرا شده است.

انتهای پیام/