یک قطره آب از سفره‌های زیرزمینی سرخس به ترکمنستان نرفته است/ ۸۰ درصد کشاورزی سرخس همچنان سنتی است
یک قطره آب از سفره‌های زیرزمینی سرخس به ترکمنستان نرفته است/ ۸۰ درصد کشاورزی سرخس همچنان سنتی است
فرماندار سرخس گفت: طبق مطالعات و گزارش‌هایی که داریم حتی یک قطره آب از سفره‌های زیرزمینی سرخس به ترکمنستان نرفته است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، جلسه شورای حفاظت از منابع آب سرخس ظهر امروز با حضور مدیرعامل منابع آب استان خراسان رضوی در فرمانداری سرخس برگزار شد.

یک قطره آب از سفره‌های زیرزمینی سرخس به ترکمنستان نرفته است

فرماندار سرخس در این جلسه با بیان اینکه باید راهکاری پیدا کنیم تا از منابع آب سفره‌های زیرزمینی به بهترین وجه استفاده کنیم و برای آیندگان نیز آب به ارث بگذاریم، گفت: باید دنبال الگوی جدید کشت در کشاورزی باشیم و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه خود قرار دهیم.

محمدرضا رجبی‌مقدم اظهار کرد: متاسفانه در گذشته در شهرستان سرخس در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری نکردیم و اکنون کشاورزان سرخسی با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

وی با اشاره به تعرفه اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی گفت: متاسفانه اضافه برداشت کشاورزی با تعرفه صنعتی محاسبه می‌شود و مبالغ سنگینی را به کشاورزان تحمیل می‌کند و درخواست ما این است که این اضافه برداشت‌ها با تعرفه کشاورزی محاسبه شود.

فرماندار سرخس به مطالعات در زمینه خروج آب‌های زیرزمینی از سرخس به ترکمنستان اشاره و عنوان کرد: طبق مطالعات و گزارش‌هایی که داریم حتی یک قطره آب نیز از سفره‌های زیرزمینی سرخس به ترکمنستان نرفته است.

رجبی‌مقدم در ادامه به پروژه سد شوریجه اشاره کرد و افزود: با وجود محدودیت‌های مالی اما انتظار داریم که با حداقل بودجه، بیشترین منفعت را از آن ببریم و مشکلات مالی سد شوریجه حل شود.

وی تاکید کرد: خط انتقال آب از سددوستی به سرخس نیز هرچه سریعتر باید تکمیل شود.

باید تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن استان به صفر برسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این جلسه گفت: استان خراسان رضوی یک منطقه خشک است و بیش از آنچه که باید، آب برداشت می‌کنیم.

محمد علایی با تاکید براینکه بدون مردم نمی‌شود کار کرد و باید مردم را قانع کرد، اظهار کرد: مسئله آب، مسئله اول استان خراسان رضوی است و باید در این زمینه کشاورزان را از طریق تشکل‌های کشاورزی قانع کرد.

وی بیان کرد: سند آب را برای ۳۷ محدوده مطالعاتی در ۲۸ شهرستان استان خراسان رضوی نوشتیم و به تهران ارسال کردیم و خوشبختانه تصویب شد و طبق این اسناد باید تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن ما به صفر برسد و آب منطقه‌ای حق ندارد حتی یک قطره آب اضافی بدهد یعنی حق آب فروشی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه اولویت‌های شبکه سد دوستی را باید کشاورزان بیان کنند، گفت: اعتبار خوبی برای شبکه آب‌رسانی سد دوستی در نظر گرفته شده است.

علایی اظهار کرد: با مشارکت تشکل‌های کشاورزی باید لوله کشی و کانال‌کشی با عمر مفید بالا ساخته شود.

وی با تاکید بر اینکه کانال‌های آب نیاز به لایروبی دارد، عنوان کرد: از منابع جاری شرکت آب منطقه‌ای خراسان، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان بابت لایروبی شبکه‌ها و کانال‌ها شهرستان سرخس اختصاص می‌دهیم تا در مواقع اضطراری مانند سیل با مشکلی مواجه نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به حق آبه شهرستان سرخس اشاره کرد و یادآور شد: نباید در مال غیر تصرف کرد؛ حق آبه سرخس مربوط به این شهرستان است و اگر ما می‌گوییم تامین آب مشهد اولویت دارد اما باید خسارت آن را نیز به مردم سرخس بدهیم ضمن اینکه درباره سد شوریجه نیز تا زمانی که درباره حق آبه آن قانع نشوم آن را امضا نمی‌کنم.

کسری مخزن استان به ۱۲ میلیون متر مکعب رسیده است

بازرس نظام صنفی استان خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه سرخس یک شهر حاصل‌خیز است و بخش عمده از علوفه استان خراسان رضوی را تامین می‌کند، گفت: دامداری گوشتی و صنعتی باید در این شهرستان توسعه پیدا کند و یک پایه تولید استان باشد.

احمدرضا رضا‌زاده با اشاره به اینکه کسری مخزن استان به ۱۲ میلیون متر مکعب رسیده است، عنوان کرد: باید با مدیریت بیشتر از کسری مخزن خارج شد.

وی اظهار کرد: طبق ماده ۷ قانون توزیع عادلانه آب اگر حق آبه‌ای هم رعایت نشود باید در توزیع آن کشاورزان در اولویت قرار بگیرند.

بازرس نظام صنفی استان خراسان رضوی افزود: همچنین طبق ماده ۱۹ همین قانون وزارت نیرو موظف است حق آبه را برای مردم و کشاورزان تعیین کند و طبق دفاتر سند این حق آبه تحویل مردم شود و اگر وزارت نیرو نتواند این کار را انجام دهد، جهاد کشاورزی باید نسبت به تعیین حق آبه کشاورزان اقدام کند.

۸۰ درصد کشاورزی سرخس همچنان سنتی است

غلامرضا لالوی، نائب رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه تعیین حق آبه کشاورزان سرخی از سد دوستی باید اصلاح شود، گفت: عدم توجه به ظرفیت‌های فراوان منطقه مرزی سرخس، موجب افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی مردم این شهرستان در مشهد شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد کشاورزی سرخس همچنان سنتی است، اظهار داشت: مبالغ هزینه‌های آب کشاورزی نباید با ارقام صنعتی تعیین شود، چون این گرانی فشار را بر کشاورزان مضاعف می‌کند.

سرعت اجرای طرح لوله‌کشی آبیاری تحت فشار در سرخس پایین است

حسین میش مست، نماینده شرکت‌های تعاونی آب بران سرخس نیز در این جلسه عنوان کرد: ۱۰ شرکت تعاونی آب بران در سرخس با بیش از دو هزار خانواده و ۱۵ هزار نفر حق آبه بر در سد دوستی مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: اولویت اول آب منطقه‌ای استان باید این باشد، کانال‌هایی که پیش از این زیرساخت‌های آن آماده شده را ترمیم و بتن‌ریزی کند تا آب سد دوستی به روستاهای پایین دست هم برسد.

نماینده شرکت‌های تعاونی آب بران سرخس با اشاره به برخی بی‌نظمی‌ها در برداشت‌های آب گفت: سد شوریجه که ساخته شد، باید مردم هم سهام‌دار آن باشند، نه اینکه همانند سد دوستی مردم ما هیچ سند و مدرک از حق آبه آن ندارند.

میش مست بیان داشت: بیش از ۱۰ هزار کشاورز از سد دوستی حق آبه دارند، اما هیچ سندی از این حق آبه در اختیارشان نیست.

وی تاکید کرد: کانال‌های انتقال آب موجود باید لایروبی شود که تا به حداقل روستا‌هایی که به خصوص در پایین دست هستند هم آب سد دوستی برسد.

نماینده شرکت‌های تعاونی آب بران سرخس با اشاره به اعتبارات کم جهاد کشاورزی برای لوله‌کشی آبیاری تحت فشار افزود: اگر جهاد کشاورزی با همین وضعیت پیش برود تا ۱۰۰ سال دیگر هم طرح لوله‌کشی آبیاری تحت فشار در شهرستان عملیاتی نمی‌شود‌.

میش مست با اشاره به آمار بالای بیکاری در شهرستان سرخس گفت: درآمد مردم شهرستان سرخس اول از بخش کشاورزی و بعد در حوزه دامداری است، بنابراین از مسئولان توقع داریم دست کشاورزان این شهرستان را بگیرند.

آستان قدس رضوی باید نسبت به مصرف کمتر آب خود را موظف بداند

علی‌اصغر صفائیان نیز در این جلسه با بیان اینکه آستان قدس رضوی خود را از حل مشکلات فاصله می‌دهد، گفت: آستان قدس رضوی باید نسبت به مصرف کمتر آب خود را موظف بداند.

دبیر اجرائی نظام صنفی کشاورزی سرخس گفت: قبل از نصب کنتورهای هوشمند باید آموزش‌های لازم برای برداشت آب به کشاورزان داده شود.

وی با تاکید براینکه کشت گلخانه‌ای باید در شهرستان سرخس فرهنگ‌سازی شود، اظهار کرد: حق آبه‌ای برای کشت‌های گلخانه‌ای در نظر گرفته نشده و باید برای ان نوع کشت نیز حق آبه‌ای در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس