وزیر ورزش و جوانان گفت:در سال 93 ما 1711 مدال داشتیم، در سال 94 ما 3062 مدال داشتیم که تقریبا 2 برابر بوده است و نشان می دهد که توفیق داشته ایم.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود گودرزی با حضور در برنامه ورزش و مردم اظهار داشت: سال ۹۴ از ۲ منظر سال موفقی برای ورزش کشور بود. اول از نظر آماری بوده که نشان می دهد که برای ورزش قهرمانی و همگانی موفق بوده است. دوم نیز از نظر نگاه غیرآماری و کیفی هم به نظر من موفق بوده است چون تنش ها در ورزش کشور کم بوده است. توسعه های مراکز کیفی بیشتر از قبل بوده است. در سال ۹۳ ما ۱۷۱۱ مدال داشتیم، در سال ۹۴ ما ۳۰۶۲ مدال داشتیم که تقریبا ۲ برابر بوده است و نشان می دهد که توفیق داشته ایم.

وی افزود: ما در سال ۸۸ در هفته ۱۲ دقیقه فعالیت ورزشی برای هر نفر وجود داشته که در سال ۹۴ به ۱۶ دقیقه رسیده است. این نشان می دهد که ورزش به سبد خانوار اضافه شده است. عددی که برای پرداختن مردم به ورزش داشتیم، بین ۷ تا ۱۲ درصد مردم ورزش می کردند. اگر فرض کنیم که در سال ۹۲ مردم ۱۰ درصد ورزش می کردند اما الان آماری داریم که ۲۱ درصد مردم ورزش می کنند. البته این درصد بسیار پایین است چون در کشورهای پیشرفته این درصد به بالای ۵۰ می رسد.

وزیر ورزش درباره ورزش بانوان تصریح کرد: اساس تعلیم و تربیت در خانه توسط مادر رخ می دهد. کودکان که شخصیت های فردی شان شکل می گیرد، توسط مادر است. بانوان شاید بیش از ۵۰ درصد جامعه را به خود اختصاص می دهند. پس باید نگاهمان متوازن باشد. خوشبختانه این توجه بیشتر به بانوان را در بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ دیدیم. من روز گذشته از اردوی تیم ملی تنیس روی میز بازدید کردم و نگاه کردم که بانوان خیلی پرتلاش تر و با انگیزه تر کار می کنند. کسب ۴۸۸ مدال در سطوح بین المللی در سال ۹۳ و ۹۴ توسط بانوان قابل توجه بوده است. امیدوار هستیم که فاصله بین بانوان و آقایان کم شود.

گودرزی در رابطه با مشکلات مالی و کمبود بودجه ورزش و بحث خیرین ورزش یار گفت: آقای رئیس جمهور نکته ای را مطرح کردند و ما هم باید آن را پیگیری کنیم؛ آن هم مشارکت دادن مردم برای حل مشکلات ورزش است. نظر روحانی این است که بدون حضور مردم دولت ها توان اداره مملکت را ندارند. این افراد گاهی اوقات در بخش خصوصی ورود می کنند و یک بازی برد – برد هست. خیلی در این باره تلاش کردیم اما گاهی اوقات ترس از واگذاری وجود دارد. همچنین مقام معظم رهبری روی این مساله تاکید کردند. خوشبختانه ما دفتری تحت عنوان ساماندهی امور خیرین تاسیس کردیم. امیدواریم این مساله به صورت یک نهضت فرهنگی آغاز شود.

وزیر ورزش درباره عملکرد فدراسیون های ورزشی بیان داشت: تبلور کار فدراسیون ها در ۲ حوزه است؛ اول قهرمانی است که اگر مدال را مدنظر قرار دهیم. مثلا آنهایی که سهمیه بیشتری کسب کردند، قطعا موفق تر بوده اند. آنهایی که اصلا امکان کسب سهمیه نداشتند، با خودشان بسنجیم. در مجموع با توجه به اعدادی که عرض کردم، فدراسیون های ما خوب عمل کردند چون ورزش ما رو به رشد است. اینطور هم نیست که این فقط کار ما باشد. برخی رشته ها ممکن است سرآمد باشند اما این به معنای این نیست که بقیه رشته ها کاری انجام ندادند. فدراسیون های ما با محدودیت های مالی کار بسیار خوب و ارزنده ای انجام دادند. متوسط هر فدراسیونی در سال ۹۴ توانسته ۱.۲ میلیارد دریافت کند که اصلا عدد خوبی نیست. برخی رشته ها مثل کشتی و فوتبال پول بیشتری می خواهند. خوشبختانه فدراسیون ها با تفاهم نامه ای که امضا می کنند، خودشان هم از طریق اسپانسر منابعی را تامین کنند. ما ۳۶ سهمیه تا به امروز گرفتیم که امیدواریم تا تیرماه به ۵۰ سهمیه برسد تا بتوانیم افتخار دوره قبلی را تکرار کنیم.

وی افزود: از رسانه ها تشکر می کنم و امیدوارم از این پس بیشتر به المپیک بپردازند، البته نه از آن نگاهی که باعث ایجاد حاشیه شود. ما با افزایش ۴۰ درصدی بودجه در سال ۹۵ همراه بودیم که این پول باید بیشتر صرف المپیک شود. رئیس جمهور دستور محکمی برای حمایت از تیمهای المپیکی دادند. این بودجه البته باید در نیمه اول سال انجام شود.

گودرزی درباره تعامل با مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه مجلس در بودجه سال ۹۵ کمک کردند و رابطه خوبی داریم. البته از مجلس بیشتر کمک معنوی می طلبیم. قوانینی که از سوی ورزش به مجلس می رود، زودتر تصویب شود تا ورزش هم از این باب بهره مند شود.

وی درباره حضورش در اردوی تیم ملی والیبال خاطرنشان کرد: در صحبتی که با مسئولان فدراسیون می کردم، خیلی امیدوار هستند که سهمیه را کسب کنند و همچنین سکوی مهمی هم به دست بیاید.

وزیر ورزش درباره وزنه برداری افزود: وزنه برداری جزو رشته هایی است که اتکای المپیکی ما برای کسب مدال بوده است. من امیدوار هستم و فکر می کنم که اگر اتفاق خاصی نیفتد، مدال ها به دست می آید. بهداد سلیمی نیز در صحبتی که با او داشتم، امیدوارم مدالش را تکرار کند.

وی در واکنش به شائبه تبعیض بین رشته های ورزشی گفت: تحصیلات من در ورزش است. وقتی وارد دانشکده می شویم، همه رشته ها را تعلیم می بینیم. تحقیقاتی که انجام شده و مقالاتی که من داشتم، اینگونه نیست که یک یا ۲ ورزش باشد. جامع نگاه شده و به لحاظ مستنداتی که وجود دارد، من این را تکذیب می کنم. در ضمن برخی از رشته های ورزشی در کشور ما طوری بنا شده که اشکالاتی دارند. اگر به دنبال این باشیم که این اشکالات برطرف شود، نباید اینطور باشد که فکر کنند ما ضد آن رشته هستیم. من ۳ بار از کمپ تیم ملی فوتبال بدون حضور رسانه ها و زمینی که گلایه داشتند، بازدید کردم. معاونت قهرمانی را موظف کردم تا زمین را بازسازی کنیم. درباره لباس برای جام جهانی من مشکلشان را حل کردم و آمدند و صحبت کردند. آیا من متوجه نیستم که چه کار می کنم؟ معلوم است که من کشتی را دوست دارم. البته من هم فوتبال را دوست دارم و هم فدراسیون فوتبال را.

گودرزی درباره دیدارش با کفاشیان در حاشیه بازی با عمان بیان داشت: مشکلی وجود نداشت و فقط فنی با هم حرف زدیم. از ابتدا که من در این مسئولیت قرار گرفتم، نقطه نظراتی داشتم که کارشناسی بود. من منتقل می کردم و بخش عمده ای از آن هم مرتفع می شد. البته نه به این شکل که بحث دخالت وسط بیاید. فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است، البته باید زیر نظر قوانین باشد. قطعا وزیری که در برابر دولت و مجلس پاسخگو است، باید این موضوع را پیگیری کنم. وقتی هر اتفاقی در ورزشگاهها رخ می دهد، وزیر را دعوت می کنند و باید پاسخگو باشند. امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند.

وی درباره ثبت نام نکردن کفاشیان و ارتباطش با احتمال تعویق انتخابات گفت: دوره های ریاست های جمهوری در اکثر کشورها ۲ دوره است. در اساسنامه سال ۱۳۸۶ در فدراسیون فوتبال نیز ۲ دوره پیش بینی شده است. ضمن اینکه کفاشیان حتما خودش این ۲ دوره را استناد کرده است. یک مدیر در ۲ دوره می تواند آنچه که مهارت ها و شایستگی های خود را ثابت کند. امیدواریم این به تصویب دولت محترم برسد. البته برخی فدراسیون های دیگر با فوتبال فرق می کنند.

وزیر ورزش ادامه داد: ما تهدیدات بیرونی از سوی کشورهای خلیج فارس داریم که لابی کرده اند. ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۵ باید انتخابات را برگزار کنیم. یک کمیته بر اساس آن اساسنامه تشکیل شود. البته نهادهای ناظر نیز باید درباره کاندیداها نظر بدهند. امیدوارم فضای المپیکی ما قربانی این فضا نشود. ما هم دغدغه خاطر نداریم و مثل سایر فدراسیون ها برگزار می شود.

وی درباره اختلاف اسدی و کی روش گفت: ارکان مدیریتی فدراسیون ها باید در جایگاه خودشان صحبت و تصمیم گیری کنند. اجازه ندارند و من هم اجازه ندارم که به یک مجموعه دیگری اهانت کنم و ورود کنم. همچنین به طور مقابل نیز دیگری هم اجازه ندارد به این کشمکش ها وارد شود. باید از رفتارهای سیاسی پرهیز کنیم. فضای آرام طبیعتا فضایی است که به ما کمک می کند. ورزش خودش یک چالش است. اگر بنا باشد مدیری هم که برایش کار می کند، دچار چالش شود، کار جلو نمی رود. فوتبال البته پر چالش ترین است. آقای کی روش، سرمربی تیم ملی ما از دانش خوبی برخوردار هستند و امیدواریم که این دانش را گسترده کنند. او باید طبق قراردادش عمل کند و از حاشیه ها پرهیز کنند. اگر فدراسیون بتواند مشکلاتش را حل کند، چه بهتر اما اگر نشد، فدراسیون به وزارت ورزش بنویسد و ما هم سعی می کنیم حل کنیم. کی روش متخصصی است که با فدراسیون قرارداد دارد و بایستی حتما طبق آن عمل کنیم. او را می خواهیم نگه داریم اما باید به ارکان فدراسیون احترام بگذارد. این احترام متقابل باعث می شود که اگر هم بپذیرند، ما پادرمیانی می کنیم تا مشکلات حل شود.

گودرزی درباره بحث پارالمپیک گفت: تا به الان ورزش معلولان خیلی موفق بوده اند. تا به امروز ۷۰ سهمیه به دست آوردند که امیدواریم به بالای ۱۰۰ سهمیه هم برسد. تقدیر می کنم از خسروی وفا و همچنین تیمی که با او کار می کنند. کوچکترین تنشی به وجود نیامده است. درباره المپیک هم باید بگویم که ۷ دوره قبل از انقلاب شرکت کردیم. بعد از انقلاب ۸ دوره شرکت کردیم که در کل ۳۲ مدال کسب کردیم که اگر تقسیم کنیم، در هر دوره ۴ مدال می شود. این سهم ورزش ماست و بر این اساس باید توقعات مردم ما رقم بخورد. نباید بزرگنمایی و سیاه نمایی باشد.

انتهای پیام/