گلخانه‌های کوچک مقیاس در سرخس ایجاد می‌شود/ افزایش ۳ برابری تولید محصول گندم در سرخس
گلخانه‌های کوچک مقیاس در سرخس ایجاد می‌شود/ افزایش ۳ برابری تولید محصول گندم در سرخس
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس با اشاره به ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس در این شهرستان گفت: نخستین گلخانه تولید محصول آلوئه‌ورا در شهرستان سرخس در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد علی رهنما در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به افزایش سه برابری خرید تضمینی محصول گندم در شهرستان سرخس اظهار کرد: با توجه به بارندگی های قابل توجه امسال، بذرهای اصلاح شده ای که در اختیار کشاورزان دیم کار قرار گرفت و پایش مستمر اراضی برای مبارزه با آفات، عملکرد مزارع دیم شهرستان نسبت به پارسال بهتر شد.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲ هزار تن محصول گندم از کشاورزان شهرستان خریداری شد که این میزان امسال از آغاز شروع خرید تضمینی تاکنون به ۳۵ هزار تن رسیده و رشدی سه برابری داشته است.

وی تصریح کرد: در اوایل فصل برداشت گندم حدود ۱۰۰۰ تن روزانه از کشاورزان خرید تضمینی انجام می شد که این میزان اکنون با توجه به اینکه مزارع کمی باقی مانده به روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن رسیده است.

رهنما در ادامه با اشاره به ایجاد نخستین گلخانه‌ها در شهرستان سرخس بیان داشت: اساسی ترین مشکلی که ما در شهرستان سرخس در بحث ورود به گلخانه های صنعتی داریم مسئله مالکیت است که اکثر بهره بردان را با مشکل مواجه می‌کند و قادر به دریافت پروانه گلخانه صنعتی نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس خاطرنشان کرد: در این راستا ایجاد گلخانه های کوچک با مقیاس ۳۰۰ متر را در روستاهای شهرستان مطرح کردیم که دولت نیز تسهیلات خوبی در سامانه سیتا (سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری) برای این امر اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در این سامانه دولت ۸۰ درصد هزینه ایجاد گلخانه را در قالب تسهیلات ۷ درصدی در اختیار متقاضیان قرار می دهد و ما هم در شهرستان این موضوع را به بهره برداران اطلاع رسانی کردیم.

رهنما با اشاره به افتتاح دو طرح کشاورزی در هفته دولت امسال عنوان کرد: برای اولین بار در اراضی شیب دار منطقه بزنگان هفت هکتار باغ انگور ایجاد کردیم که در هفته دولت امسال بهره برداری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس خاطرنشان کرد: همچنین اولین گلخانه تولید محصول آلوئه ورا شهرستان که در روستای حسن آباد احداث شده در هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: سه تا چهار گلخانه دیگر نیز در شهرستان ایجاد شده که هنوز بستر تولید را ندارند که به محض دریافت تسهیلات کمک می کنیم تا این گلخانه ها نیز فعال شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس در پایان با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد «مجتمع گلخانه‌ای» در این شهرستان هستیم، گفت: برای پیگیری ایجاد مجتمع گلخانه ای اگر در قالب مثلث اقتصادی، آستان قدس رضوی برای تحویل زمین رایگان به بهره برداران آمادگی خود را اعلام کند، جهاد کشاورزی نیز می تواند از تسهیلات استفاده و زمینی را تحت عنوان مجتمع گلخانه ای برای اشتغال جوانان بیکار احداث کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس