کلنگ گازرسانی به ۳۲ روستای سرخس تا پایان امسال به زمین زده می‌شود
کلنگ گازرسانی به ۳۲ روستای سرخس تا پایان امسال به زمین زده می‌شود
بسیاری از روستاهای شهرستان گازخیز سرخس که تأمین‌کننده 8 درصد گاز کشور است، بدون گاز هستند و از آن نعمتی که خودشان صاحب آن هستند بی‌بهره‌اند، اما طبق گفته مسئولان 8 روستای سرخس تا پایان بهار 98 از گاز بهره‌مند می‌شوند و کلنگ گازرسانی به 32 روستای دیگر تا پایان امسال به زمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، شهرستان سرخس تولیدکننده و تامین کننده گاز ۸ درصد نیاز کشور است. در حالی که گازرسانی به بسیاری از شهرستان ها و روستاهای استان خراسان رضوی انجام شده بسیاری از روستاهای شهرستان گازخیز سرخس بدون گاز هستند و از آن نعمتی که خودشان صاحب آن هستند بی بهره اند اما طبق گفته مسئولان ۸ روستای سرخس تا پایان بهار ۹۸ از گاز بهره مند می شوند و کلنگ گازرسانی به ۳۲ روستای دیگر تا پایان سال به زمین زده می شود.

 

حسین غریب در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره گازرسانی به روستاهای شهرستان گازخیز سرخس گفت: شهرستان سرخس کمبودها و محرومیت هایی دارد و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و از دهه ۶۰ که پالایشگاه گاز در سرخس راه اندازی شد، مسئله گازرسانی به شهرها و روستاها مطرح شده و همه مسئولان شهرستان به دنبال این بودندکه گازرسانی به روستاهای سرخس زودتر اتفاق بیفتد.

 

سرخس، ۷ تا ۸ درصد گاز تولیدی موردنیاز کشور را تامین می کند

سرپرست فرمانداری سرخس عنوان کرد: شهرستان سرخس که ۷ تا ۸ درصد گاز تولیدی موردنیاز کشور را تامین می کند، روستاهای بدون گاز دارد.

غریب با بیان اینکه یک سری محدودیت های قانونی برای گاز رسانی وجود دارد، تصریح کرد: در چند وقت گذشته سرانه گازرسانی به هر علمک و انشعاب روستایی تا سقف ۶ میلیون تومان بود و فاصله محل روستا تا ایستگاه «تی.بی.اس» یا «سی.جی.اس» شهری یا روستایی باید حداکثر ۵ تا ۱۰ کیلومتر باشد که شهرستان سرخس علیرغم اینکه دارای توانمندی های متعددی است اما در این حوزه نارسایی هایی نیز دارد.

 

وی اظهار کرد: در استان خراسان رضوی شهرستان هایی داریم که تقریباً ۱۰۰ درصد گازرسانی شدند در حالی که هیچ منبع تولید گازی ندارند به عنوان مثال شهرستان مه ولات که تولید کننده گاز نیست اما تقریبا تمام روستاهای آن گازرسانی شده است.

 

غریب ادامه داد: بحث قانونی که وجود دارد این است که در شهرستان های دیگر مسئله فاصله روستاها با مراکز «تی.بی.اس» یا «سی.جی.اس» و همچنین سرانه گازرسانی به ازای هر انشعاب پایین تر است.

 

پراکندگی روستاها گازرسانی را با مشکل مواجه کرده است

سرپرست فرمانداری سرخس اضافه کرد: در حوزه شهرستان سرخس مشکل ما پراکندگی روستاها است؛ در دهستان پل خاتون فاصله روستاها ۵ تا ۱۰ کیلومتر است و یا از پل خاتون تا شمال شهرستان مانند روستاهای اسلام قلعه و چشمه شور فاصله ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر را داریم.

 

غریب بیان کرد: پراکندگی روستایی و هزینه سرانه انشعاب هر واحد روستایی محدودیت قانونی است که اجازه کافی را به مسئولان مربوطه نمی دهد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه گازرسانی ملاک ما قانون است، اظهار کرد: باید یک ابزار قانونی داشته باشیم که بتوانیم به استناد آن مصوبه و قانون گازرسانی را از مدیرعامل شرکت گاز بخواهیم.

 

پروژه تقویت گازرسانی به روستاهای خانگیران درحال انجام است

سرپرست فرمانداری سرخس با اشاره به تقویت گازرسانی به روستاهای خانگیران گفت: با وجود اینکه این روستاها در نزدیکی پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد واقع شده اند، در زمستان شاهد افت فشار بودیم اما با پیگیری که انجام شد پروژه تقویت گازرسانی به روستاهای خانگیران درحال انجام است.

 

غریب از گازرسانی به ۵ روستای محور روستاهای شیرتپه و سنگر در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: گازرسانی به سه روستای زالوغال، چکودر و شورلق از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس نیز در خرداد ۹۸ به بهره برداری می رسد.

 

کمتر از ۵۰ درصد روستاهای شهرستان سرخس گاز ندارند

وی بیان کرد: کمتر از ۵۰ درصد روستاهای شهرستان سرخس گاز ندارند و این خوشایند نیست اما در چندسال اخیر حجم گازرسانی نسبت به گذشته سرعت بالایی داشته است.

 

سرپرست فرمانداری سرخس با بیان اینکه پروژه گازرسانی به  روستاها از سال ۹۵ شروع شده و قرار بود تا پایان سال ۹۶ به اتمام برسد، تصریح کرد: متاسفانه در حین اجرای کار مشکلاتی به وجود آمد و با تدبیری که انجام دادیم پیمانکار کمکی وارد کار شد تا هر چه سریعتر گازرسانی به روستاهای شهرستان انجام شود.

 

گازرسانی به ۸ روستای سرخس تا بهار ۹۸

سیداحسان قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره وضعیت گازرسانی به روستاهای شهرستان سرخس گفت: در ایام دهه فجر امسال گاز رسانی به ۵ روستای شهرستان سرخس به بهره برداری می رسد و سه روستای دیگر که سال گذشته کلنگ گازرسانی به آنها زده شده تا بهار ۹۸ گازرسانی به آنها به بهره برداری می رسد.

نماینده مردم شهرستان سرخس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دو ماه پیش عملیات نقشه برداری گازرسانی به روستاهای محور پل خاتون شروع شد و نقشه برداری ۳۲ روستا انجام شده است و تا پیمان آن به مناقصه گذاشته شود تا پایان امسال کلنگ گازرسانی به این روستاها زده می شود.

 

نقشه برداری ۳۲ روستای سرخس برای گازرسانی

قاضی زاده هاشمی درباره نقشه برداری گازرسانی به این ۳۲ روستا تشریح کرد: طبق نقشه، خط لوله گازرسانی از  روستای آبمال شروع  و به طرف روستای چاله زرد ادامه دارد و تمام روستاهای این محور و روستاهای اطرف چاله زرد که بالای ۲۵ خانوار جمعیت داشته باشند از نعمت گاز بهره مند می شوند.

 

وی افزود: ادامه گازرسانی به مرکز دهستان پل خاتون و تمام روستاهای اطراف در مسیر ادامه دارد و منتهی به روستای قره سنگی می شود و در بخش صالح آباد روستاهای عباس آباد و خیر آباد و پیروحش در انتهای این خط لوله گازرسانی هستند و در ادامه روستاهای شوراب سفلی، شوراب وسطی، شوراب علیا و شلغمی سفلی و  شلغمی علیا گازرسانی می شوند.

 

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: محور بعدی ادامه گازرسانی به روستاهای شوریجه سفلی، شوریجه علیا، کلاته کیانی، پدلی دراز آب و باغک و پده خواهد بود؛ یک محور گازرسانی از بغبغو شروع و شامل روستاهای رحمت آباد، بغبغو، قره قیطان، پل گزی، دربند و آق در بند است

 

مشکل قانونی برای گازرسانی به روستاها نداریم

قاضی زاده هاشمی درباره محدودیت های قانونی گازرسانی به روستاها گفت: محدودیت های قانونی از قبیل پراکندگی روستایی و هزینه سرانه انشعاب هر واحد روستایی را حل کردیم و مشکل قانونی برای گازرسانی به روستاها نداریم.

 

وی افزود: این مشکلات قانونی مربوط به نرخ تعدیل گاز است که برای هر علمکی ۶ میلیون تومان بیشتر هزینه نمی شود اما متوسط هزینه برای انشعابات گازرسانی به روستاهای سرخس در این ۳۲ روستا بالای ۱۲ میلیون تومان است؛ یعنی ۲ برابر متوسط قانونی است و حتی در برخی روستاها تا ۱۴ میلیون تومان نیز می رسد.

 

قاضی زاده هاشمی در توضیح علت بالا بودن هزینه گازرسانی به روستاهای شهرستان سرخس گفت: فاصله روستاها، پراکندگی، کوهستانی بودن برخی مناطق، بُعد مسافت خط انتقال، ایستگاه های فشار، هزینه بالای ایستگاه ها و دلایل دیگر باعث شده تا هزینه انتقال گاز به روستاهای شهرستان سرخس ۲ برابر متوسط قانونی باشد.

گزارش از علیرضا علی صوفی

انتهای پیام/