کشت گیاه «گلرنگ» برای نخستین بار در سرخس
کشت گیاه «گلرنگ» برای نخستین بار در سرخس
سرپرست جهاد کشاورزی سرخس گفت: برای نخستین بار گیاه «گلرنگ» در قالب طرح ارزیابی مشارکتی ارقام در دو هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان کشت شد.

محمدعلی رهنما در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به کشت گیاه «گلرنگ» در شهرستان سرخس اظهار کرد: در سال زراعی ۹۵-۹۶ برای نخستین بار گیاه «گلرنگ» را در دو هکتار مزرعه الگویی در قالب طرح ارزیابی مشارکتی ارقام کشت کردیم.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس افزود: در این مزرعه چهار رقم از ارقام گیاه گلرنگ ازجمله گلدشت، گل‌سفید، محلی اصفهانی و صفه کشت شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد دانه‌های روغنی کشور واردات می‌شود، تصریح کرد: در جهت اصلاح الگوی کشت، توصیه شده که در شهرستان سرخس ارقام گیاه گلرنگ کشت شود، چون مانند محصول کلزا دارای توجیه اقتصادی است.

 

رهنما خاطرنشان کرد: با توسعه کشت محصول گلرنگ در تولید دانه‌های روغنی به خودکفایی می‌رسیم.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس اظهار داشت: این گیاه به لحاظ شوری و خشکی بعد از جو گیاه مقاومی است و برای کشاورز ما دارای توجیه اقتصادی است.

 

وی اذعان کرد: برای کشاورز ما هم گلبرگ این گیاه سودآوری دارد و هم دانه روغنی آن به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.

 

رهنما بیان داشت: گیاه گلرنگ در شهرستان سرخس با همکاری یکی از کشاورزان و در مزرعه وی به‌صورت کشت بهاره، کشت شده است.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس عنوان کرد: با توجه به اینکه خرید محصول گلرنگ توسط دولت به‌صورت تضمینی انجام می‌شود، تلاش داریم تا کشت این گیاه را در سطح مزارع شهرستان توسعه دهیم.

 

وی تصریح کرد: از تمامی کشاورزانی که در کشت این محصول با جهاد کشاورزی همکاری کنند، از آنان حمایت‌های تسهیلاتی، فنی و مدیریت مزرعه را خواهیم داشت.

 

گلرنگ گیاهی حدود ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد؛ برگ‌های آن پهن، دندانه‌دار و بدون دمبرگ است؛ میوه گلرنگ دارای پروتئین و حدود ۶۰ درصد روغن است که روغن خوبی برای تغذیه است؛ همچنین این گیاه می‌تواند جایگزین گیاهان کشاورزی شود که احتیاج به آب بیشتری دارد.

 

جوشانده گلرنگ مسهل، مسکن و تقویت‌کننده اعصاب است و روغن آن برای درد آرتروز و رماتیسم مفید است؛ حتی گل‌های آن به‌جای زعفران در صنعت رنگ‌های غذایی به کار می‌رود.

 

این گیاه بومی مشرق زمین بوده و پس‌ازآن به سایر مناطق دنیا منتشر شده است و امروزه در اغلب کشورها کاشته می‌شود؛ در کشور ایران نیز در خراسان، تفرش، تبریز و برخی مناطق دیگر می‌روید.

انتهای پیام/