کشت نشائی محصولات جالیزی برای نخستین بار در سرخس/ میزان مصرف آب در مزارع جالیزی ۳۰ درصد کاهش یافت
کشت نشائی محصولات جالیزی برای نخستین بار در سرخس/ میزان مصرف آب در مزارع جالیزی ۳۰ درصد کاهش یافت
سرپرست جهاد کشاورزی سرخس از کشت نشائی محصولات جالیزی برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد و گفت: تلاش کردیم با توجه به محدودیت منابع آبی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری، میزان مصرف آب در مزارع جالیزی شهرستان را تا 30 درصد کاهش بدهیم.

محمد علی رهنما در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به برداشت محصول خربزه در شهرستان سرخس اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت خربزه اختصاص یافته که متوسط برداشت آن در هر هکتار ۲۵ تن است.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس افزود: پیش بینی می کنیم در سال زراعی جاری ۳۰ هزار تن محصول خربزه در شهرستان تولید شود.

 

وی ارقام استفاده شده خربزه در شهرستان را خاتونی و قصری عنوان کرد و بیان داشت: تلاش کردیم با توجه به محدودیت منابع آبی در شهرستان، با استفاده از سیستم های نوین آبیاری (نوار تیپ)، میزان مصرف آب در مزارع جالیزی شهرستان را ۳۰ درصد کاهش بدهیم.

 

رهنما در ادامه با تاکید بر اینکه کشت نشائی محصولات جالیزی را برای نخستین بار در شهرستان سرخس اجرا کردیم، خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت نشائی محصولات جالیزی اختصاص یافت که این اقدام، عملا سه تا چهار درصد آبیاری را کاهش داد.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس اضافه کرد: کشت نشائی  محصولات جالیزی دوران کشت این محصولات را بین ۲۵ تا ۵۰ روز کاهش می دهد که صرفه جویی خوبی برای کشاورز ما داشته است.

 

وی اظهار داشت: همچنین با مدیریت مزرعه از طریق همکارمان در واحد تولیدات گیاهی و حفظ نباتات با سرکشی مداوم از محصولات جالیزی در جهت تولید محصول سالم، سم پاشی مزارع را از پنج تا هشت مرحله در هر چین به دو مرحله کاهش دادیم.

 

با توجه به اجرای طرح I.P.M در مزارع جالیزی، خربزه شهرستان سرخس در سال ۹۲ به لحاظ کیفیت درجه استاندارد را کسب کرد.

 

شهرستان سرخس یکی از قطب های تولید محصولات سالم جالیزی است که با استفاده از طرح تلفیقی آفات و کنترل بیولوژیکی محصولات زراعی توانسته است امتیاز خربزه باکیفیت را از اداره استاندارد کسب کند.

 

در شهرستان سرخس سه نوع خربزه خاتونی، قصری و باخرمن تولید می شود که نوع باخرمن آن محلی بوده و طعم شیرین و منحصربه فردی دارد.

انتهای پیام/