«چاله زرد» سرخس، روستای پایلوت برای مهار بحران گرد و غبار در خراسان رضوی
«چاله زرد» سرخس، روستای پایلوت برای مهار بحران گرد و غبار در خراسان رضوی
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به خراسان رضوی و بازدید از روستای چاله زرد شهرستان سرخس، این روستا را به‌عنوان روستای پایلوت در مهار بحران گرد و غبار در خراسان رضوی تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، علی محمد طهماسبی  بیرگانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار امروز  در سفر به خراسان رضوی و بازدید از روستای چاله زرد در حوزه شهرستان سرخس، این روستا را به عنوان روستای پایلوت در مهار بحران گرد و غبار دراستان خراسان رضوی تعیین کرد و افزود: راه حل اصلی کنترل کانون‌های گرد وغبار شمال شرق کشور، تسهیل گری دولت و ارگان های مرتبط ومشارکت فعالانه جوامع تأثیرپذیر از گرد و غبار است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در ادامه تصریح کرد: مهمترین اقدامی که باید برای کنترل گرد و غبار انجام شود، مشارکت مردم و تسهیل گری دولت است.

وی به تغییر کشاورزی سنتی و دیم کاری در مناطق خشک و بیابانی به کشت گیاهان مرتعی خصوصاً کشت گیاهان دارویی به عنوان یک راهکار مدیریت این بحران اشاره کرد و افزود: این اقدام منجر به تثبیت کانون های گرد و غبار و تولید گیاهان دارویی به طور همزمان خواهد شد که در راستای تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» نیز است.

طهماسبی تاکید کرد: لازم است تا ایستگاه پایش گرد و غبار در شهرستان سرخس به منظور کنترل گرد وغبار در منطقه شمال شرق کشور ایجاد شود.

در این بازدید، رضا شهبازی مدیر کل مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری سرخس، بخشدار مرکزی و رئیس ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی سرخس حضور داشتند و درخصوص بهبود راهکارهای مدیریت بحران پدیده گرد وغبار در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/