پروژه ساخت سد شوریجه سرخس به کُما رفت/ کارگران به مرخصی بدون حقوق و بیمه فرستاده شدند
پروژه ساخت سد شوریجه سرخس به کُما رفت/ کارگران به مرخصی بدون حقوق و بیمه فرستاده شدند
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با نسیم سرخس از تعطیل شدن مجدد پروژه ساخت سد شوریجه شهرستان سرخس به دلیل کمبود اعتبارات خبر داد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تعطیل شدن مجدد پروژه ساخت سد شوریجه شهرستان سرخس سرخس به دلیل کمبود اعتبارات خبر داد.

این منبع آگاه افزود: روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰ پیمانکار به دلیل اینکه اعتبار ۵ میلیارد تومانی وعده داده شده از سوی آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای ادامه ساخت سد تامین نشده است، کارگران ساخت این سد را به مرخصی بدون حقوق و بیمه فرستاد.

وی درباره مدت این مرخصی بدون حقوق و بیمه تصریح کرد: مدت آن مشخص نیست و این پروژه برای چندمین بار تعطیل شده است، ضمن اینکه آخرین حقوق دریافتی کارگران مربوط به تیرماه امسال است و از آن زمان به بعد کارگران سد شوریجه سرخس حقوقی دریافت نکردند.

این منبع آگاه بیان کرد: هم‌اکنون فقط نگهبانان حق حضور در محل تاسیسات پروژه را دارند و کارگران تا زمان تامین اعتبار به مرخصی بدون حقوق و بیمه فرستاده شدند.

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مناقصه ساخت سد شوریجه در نزدیکی روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس در سال ۹۴ انجام و اعتبار اولیه احداث آن ۸۰۰ میلیارد ریال عنوان شد.

به گزارش نسیم سرخس، تامین نشدن اعتبار ساخت پروژه سد شوریجه سرخس در حالی است که پیش از این نماینده سرخس در مجلس از تامین اعتبار ساخت سد شوریجه از محل صندوق توسعه ملی خبر داده بود و مشخص نیست اعتبار ساخت آن چه موقع قرار است، تامین شود.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس در مجلس در ۲۸ مهر ۱۳۹۹ در گفت‌وگویی با خبرنگار ما با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه (۴ آبان ۱۴۰۰) وزیر نیرو با نمایندگان مجلس اظهار کرد: موضوعات مختلف مرتبط با این وزارتخانه در این جلسه مورد سؤال نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون انرژی مجلس، کمیسیون تخصصی حوزه آب و انرژی است، تصریح کرد: در این جلسه یکی از مسائلی که ما پیگیر آن هستیم این است، که وزیر نیرو به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب برای تکمیل «سد شوریجه سرخس» مورد سؤال قرار می‌گیرد.

نماینده مردم سرخس در مجلس بیان کرد: با توجه به اهمیت این سد و اینکه در پروژه مهار آب‌های مرزی قرار دارد، وزیر نیرو در این رابطه بایستی پاسخگو باشد.

مردادماه ۹۹ بود که پروژه سد شوریجه سرخس به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب و عدم پرداخت به‌موقع معوقات و مطالبات کارگران و برخی ماشین‌آلات اجاره‌ای عملاً متوقف شد.

حیدر جهانی، دادستان عمومی و انقلاب سرخس نیز در نهم مرداد ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تعطیلی سد شوریجه سرخس و معوقات کارگران این پروژه گفت: با توجه به اینکه پیمانکار سد شوریجه مجری طرحی ملی در خوزستان است و پروژه سد شوریجه نیز به دلیل اعتبارات فعلاً فعال نیست، این پیمانکار بخشی از ماشین‌آلات خود را برای اجرای پروژه اهواز از شهرستان خارج کرد که با اعتراض کارگران به دلیل معوقات حقوق مواجه شد.

دادستان سرخس تصریح کرد: برای بررسی بیشتر موضوع دستور توقیف ماشین‌آلات را دادیم که پس از بررسی و حضور نماینده حقوقی شرکت مقرر شد، سه ماه از معوقات کارگران توسط پیمانکار واریز شود و فقط ماشین‌آلاتی که برای اجرای پروژه ملی در اهواز نیاز دارد رفع توقیف شد و بقیه ماشین‌آلات این شرکت در محل پروژه سد شوریجه تا زمان پرداخت کامل مطالبات کارگران توقیف است.

وی تأکید کرد: ارزش ریالی ماشین‌آلات توقیف‌شده از میزان مطالبات کارگران بیشتر است.

لازم به ذکر است، پروژه سد شوریجه جزو پروژه‌ آب‌های مرزی و از پروژه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری است و پروژه‌ای است که ردیف‌های بودجه‌ای عمومی ندارد و بودجه آن از صندوق توسعه ملی تأمین و اعتبارت آن کاملاً مجزا است.

در اواخر سال ۹۵ این پروژه به پروژه‌های آب‌های مرزی ملحق شد تا بتواند از محل صندوق توسعه ملی اعتبار بگیرد.

سد مخزنی شوریجه سرخس با ظرفیت ذخیره ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب با هدف مهار سیلاب‌های رودخانه کشف رود، از نوع خاکی بوده و هدف از اجرای آن، تأمین آب شرب مشهد مقدس و تأمین آب کشاورزی منطقه است؛ این سد بر روی رودخانه کشف رود در ۲ کیلومتری روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد.

ساخت سد شوریجه سرخس یکی از اقتصادی‌ترین طرح‌های شهرستان سرخس است که به فراموشی سپرده شده و با تزریق بودجه‌های قطره‌چکانی نیز امیدی به تکمیل آن نیست.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی