وعده‌های دولت روستاهای «مرزداران سرخس» را از جوان تهی کرد
وعده‌های دولت روستاهای «مرزداران سرخس» را از جوان تهی کرد
بخش مرزداران شهرستان سرخس یکی از بخش‌های استان خراسان رضوی است که با مشکل خشکسالی مواجه است که این مسئله سبب مهاجرت بخشی از ساکنان روستاییان به‌ویژه جوانان این منطقه به شهرها شده است.

به گزارش نسیم سرخس، بخش مرزداران شهرستان سرخس یکی از بخش‌های استان خراسان رضوی است که دارای ۳۱ روستا بوده و با مشکل خشکسالی و کم‌آبی مواجه است که این مسئله سبب مهاجرت بخشی از ساکنان روستاییان به‌ویژه جوانان این منطقه به شهرها شده است.

 

عبدا… پاسیاران رئیس شورای اسلامی بخش مرزداران شهرستان سرخس درباره مشکلات کشاورزان و روستاییان در این منطقه، می‌گوید: آب سد دوستی به مشهد می‌رود و به باغات اینجا با وجود اینکه آب کمی مصرف می‌کنند و از لوله‌کشی قطره‌ای استفاده می‌کنند، آبی نمی‌رسد.

 

وی می‌افزاید: تقریباً جوانی در روستاهای مرزداران باقی نمانده و همه برای کار به طرقبه و شاندیز و حتی شهرهای دیگر نظیر یزد و کرمانشاه رفته‌اند.هرچه پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم در صورتی که در این منطقه اگر در راستای طرح‌های زودبازده اقدام شود می‌تواند موثر باشد.

 

پاسیاران با اشاره به مهاجرت بالا از روستا به شهر در این بخش، می‌گوید: بخش مرزداران یک هکتار هم زمین آبی ندارد اگر باغات تشنه سیراب شوند می‌توان از طریق کشت و تولید پسته درحد قابل توجه در این منطقه اشتغال‌زایی کرد.

 

علی نصیریان بخشدار بخش مرزداران نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حل مشکل کم‌آبی در این منطقه، می‌گوید: در دهستان پل خاتون با اعتباری بالغ بر ۵.۵ میلیارد تومان یک شبکه و سیستم جدید برنامه‌ریزی شده که ۶۰ درصد کار آن انجام شده است و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی می‌افزاید: در راستای خط انتقال آب از سد دوستی برای آب شرب و دام تعداد ۸-۷ مجوز برداشت برای برخی از روستاها داده شده و ۸ دستگاه تصفیه آب در تعدادی از روستاها نصب شده است.

 

بخشدار بخش مرزداران با بیان اینکه ۲۴ هزار راس دام در این منطقه وجود دارد، ادامه می‌دهد: دامداران از آب شرب برای دام استفاده می‌کنند که این امر به کمبود آب مردم در روستاها دامن زده است که با همکاری جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

 

نصیریان با بیان اینکه باغات بخش مرزداران از آب شرب استفاده می‌کنند، تصریح می‌کند: اگر به‌جای این کار روستاییان مجوز برداشت از رودخانه نظیر کشف‌رود داشته باشند این مورد هم آیتمی است که می‌تواند در این راستا موثر باشد.

 

وی درباره افزایش آمار مهاجرت ساکنان از این بخش، می‌افزاید: براساس آمار جمعیتی ما در مدت اخیر ۱۱۰۰ نفر افزایش جمعیت داشتیم و به عبارتی به دلیل بحث‌های خدماتی در زمینه آب، برق و غیره مهاجرت معکوس داشتیم.

 

بخشدار بخش مرزداران دامه می‌دهد: در راستای اشتغال برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم اما اکثر مردم این منطقه کشاورز و دامدار هستند و هرسال بارندگی بیشتر باشد و سرمایه‌گذاری انجام شود وضعیت اشتغال بهتر است اما در سال‌های که بارندگی کم و خشکسالی باشد مردم برای کار به مناطق دیگر می‌روند.

 

وی با اشاره به افتتاح آسفالت روستای معدن آق‌دربند می‌گوید: معدن ذغال سنگی که به دلیل تولیدش به ۲۰۰ تن در ماه رسیده بود با یاری کارگران و اقدامات انجام شده به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ماه رسید همچنین ۵.۵ ماه از حقوق کارگرانی که حدود ۱۳ ماه به تعویق افتاده بوده به حسابشان واریز شده است.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/