رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران با بیان اینکه دلایل حجم انبوه واردات پیچ و مهره منطقی نیست، تصریح کرد: صنعت بر مبنای پیچ و مهره بنا شده است، این کالا در تمام دنیا بسیار اهمیت دارد، امّا متأسفانه دولت‌ها در ایران به زیرساخت‌ها توجه نمی‌کنند.

به گزارش نسیم سرخس نورالدین مهری رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران در گفتگو با خبرنگار «رازق»، اظهار کرد: پیچ و مهره در اذهان بسیاری از افراد، شاید فقط یک پیچ و مهره ساده باشد، در صورتی که اگر پیچ و مهره نباشد صنعتی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه هرجا صنعتی وجود دارد یا دو کالا بهم وصل شده‌اند، این کار توسط پیچ و مهره انجام شده است، اظهار کرد: با وجود اهمیت پیچ و مهره در صنعت، این کالای بسیار مهم و پرکاربرد بسیار مورد ظلم قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران تصریح کرد: صنعت بر مبنای پیچ و مهره بنا شده است، این کالا در تمام دنیا بسیار اهمیت دارد، امّا متأسفانه دولت‌ها در ایران به زیرساخت‌ها توجه نمی‌کنند.

مهری با بیان اینکه در ایران، سالانه نزدیک به ۸۰ هزار تن پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پیچ و مهره در تراشه‌های بسیارریز که حتی با چشم عادی هم نمی‌توان آنها را دید تا عروسک‌سازی، دوچرخه‌سازی، موتورسازی، اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

به گفته وی، متاسفانه تنها حدود ۲۵ درصد پیچ و مهره مصرفی ایران در داخل تولید می‌شود و ۷۵ درصد دیگر وارداتی است که اغلب از تایوان و چین وارد می‌شود.

مهری ادامه داد: دلیل حجم وسیع وارادت، بنا به نظر انجمن سازندگان پیچ و مهره این است که ما مفتول نداریم، باید آن را از کره وارد کنیم و این برای ما مقرون بصرفه نیست که با کره یا چین در این زمینه به رقابت بپردازیم.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران اظهار کرد: دلیل ذکر شده منطقی نیست، به این دلیل که در همه جای دنیا رقابت وجود دارد و حتی ما در داخل کشور نیز در زمینه تولید پیچ و مهره رقابت را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: روی سخن من با افرادی است که به بهانه وجود نداشتن مفتول در داخل کشور از رقابت در زمینه تولید پیچ و مهره امتناع می‌کنند و این افراد باید بیایند و به تولید مبادرت نمایند.

مهری گفت: در حال حاضر، خودروسازان نیاز خود را در زمینه پیچ و مهره از تولید کنندگان داخلی تامین می‌کنند، به این دلیل که آنها مکلف به انجام این کار هستند.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران اظهار کرد: متاسفانه دولت هیچگونه نظارتی بر عملکرد بخش تولید پیچ و مهره ندارد، مثلاً؛ تولیدکننده‌ای که فقط مجاز است پیچ و مهره بسازد، به تولید قطعه مبادرت می‌کند و از سویی دیگر، تولیدگان با هر قیمتی که بخواهند کالای خود را عرضه می‌کنند و نظارتی وجود ندارد.

مهری ادامه داد: معمولاً ۸۰ درصد تفاوت قیمت، بین آن چیزی که ما عرضه می‌کنیم با آنچه تولیدکنندگان به خودروسازان تحویل می‌دهند، وجود دارد.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران در پایان تصریح کرد: اینکه تولیدکنندگان پیچ و مهره به بهانه وجود نداشتن مفتول و عدم توانایی رقابت با چین و تایوان از تولید در این زمینه سر باز می‌زنند، منطقی نیست.

وی با اشاره به این موضوع که برای تولید پیچ و مهره در کشور راه چاره وجود دارد، گفت: بارها از انجمن تولیدکنندگان پیچ و مهره خواستیم که بیایند و طی جلساتی این مشکل را حل کنیم، لیکن در این زمینه تلاشی نمی‌کنند و به این ترتیب، ما مجبوریم که نیاز خود را از خارج از کشور تأمین کنیم.

مهری تصریح کرد: سازندگان پیچ و مهره به جای اینکه با اتحادیه پیچ و مهره کار کنند، بیشتر با خودروسازان کار می‌کنند و از سویی دیگر، با وجود اینکه؛ کارخانه‌های ایرانی بهترین و با کیفیت‌ترین پیچ و مهره را تولید می‌کنند، لیکن از تمام ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام/