واجبات دینی هم حتی در زمان ضرورت تعطیل‌بردار است
واجبات دینی هم حتی در زمان ضرورت تعطیل‌بردار است
مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) سرخس با اشاره به تعطیلی موقت حرم‌های اهل‌بیت(ع) برای تأمین سلامت عمومی جامعه تأکید کرد: حتی اگر در زمان ضرورت تصمیم بر تعطیلی برخی واجبات دینی برای سلامت عمومی جامعه گرفته شود، «واجب الاتباع» است نه به خاطر تصمیم ستاد ملی بلکه خود دین این را امضا کرده است.

حجت‌الاسلام کاظم سالاری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به تعطیلی موقت حرم‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب خیلی به‌موقع و قبل از اتفاقات اخیر تأکید کردند که هر تصمیمی ستاد ملی مقابله با کرونا بگیرد، لازم‌الاجرا است.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس افزود: حضرت آقا قطعاً احساس کردند که چه مذهبی و غیرمذهبی و چه دولتی و غیردولتی ممکن است این مسئله را هنوز جدی نگرفتند و در پیامی که اخیراً به مردم و مسئولان کشور داشتند، دوباره تأکید فرمودند که تصمیمات ستاد ملی و حمایت از آن از سوی همه لازم‌الاجرا است.

وی تصریح کرد: بیان حضرت آقا چندجانبه است؛ یعنی هم باید حمایت‌های قانونی و هم باید حمایت‌های دینی از ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گیرد.

حجت‌الاسلام سالاری با تأکید بر اینکه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر بالاتر از هر تصمیمی از هر ارگانی در کشور است، عنوان کرد: بیانات حضرت آقا به‌عنوان ولی‌فقیه حتی تصمیمات مذهبی ستاد ملی مقابله با کرونا را بالاتر از هر ارگان مذهبی دیگر برد.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس با بیان اینکه تصمیمات ستاد در حال حاضر بیشتر بر تعطیلی مستحبات دینی بوده، تأکید کرد: حتی اگر ستاد تصمیم بگیرد که برخی از مراسم‌های واجب دینی هم به‌صورت موقت تعطیل شود، این تصمیم لازم‌الاجرا است و این موضوع از صدر اسلام تاکنون سابقه هم داشته است.

وی بیان کرد: این موضوع هم در زمان اهل‌بیت علیهم‌السلام و هم در زمان ولی‌فقیه بوده که به خاطر ضرورت زمان بر تعطیلی موقت حتی واجبات تأکید شده است و این موضوع در خود دین اسلام هم آمده است.

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: در زمان ضرورت نه‌تنها مستحبات حتی واجبات هم امکان دارد به‌طور موقت تعطیل شود و این به خاطر انعطافی است که دین اسلام دارد؛ مصداق این مسئله در زمان امام موسی کاظم علیه‌السلام اتفاق افتاد و «خمس» تعطیل شد و بارها در دوران دفاع مقدس نیز حضرت امام (ره) دستوراتی در زمان ضرورت داشتند.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس اظهار داشت: حتی اگر تصمیم گرفته شود به‌عنوان‌مثال نماز به هر دلیلی خوانده نشود و یا هر واجب دیگری که ضرورت ایجاب بکند برای سلامت عمومی جامعه تعطیل شود، واجب الاتباع است نه به خاطر تصمیم ستاد بلکه خود دین این را امضا کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرموده و تأکید رهبر معظم انقلاب در لازم‌الاجرا بودن تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا جنبه دینی آن  حتی مهم‌تر از جنبه قانونی‌اش است.

انتهای پیام/