هشدارهای سایبری برای نوجوانان
هشدارهای سایبری برای نوجوانان
نوجوانان باید هشدارهای سایبری را جدی بگیرند.

۱) هرگز فایلی را بدون هماهنگی با والدین خود بر روی کامپیوتر دانلود نکنید.
۲) همواره مراقب باشید تا هیچگونه اطلاعاتی در مورد خود یا افراد خانواده خود را، هرگز بر روی اینترنت منتشر نکنید .
۳) اگر کسی به صورت آنلاین به شما ناسزا می‌گوید یا شما را آزار می‌دهد و یا  برای شما ایمیل‌های ناخواسته ارسال می‌کند سریعا به والدین خود اطلاع دهید.
۴) به خاطر داشته باشید که بر روی اینترنت ، مردم می‌توانند وانمود کنند که شخص دیگری هستند و با ایجاد ارتباط طولانی اینترنتی اعتماد شما را جلب کنند.هرگز حرفهای آنها را  باور نکنید.
۵) اگر شما از اتاق‌های گفتگو (Chat Rooms) استفاده می‌کنید ، از نام‌واقعی یا آدرس ایمیل خود استفاده نکنید و از نامهایی متفاوت از آنها استفاده کنید.
۶) به یاد داشته باشید ، دوستی اینترنتی ، روابط و گفتگوها هرگز نمی‌تواند مانند گفتگو با یک شخص واقعی باشد.اگر واقعاً نیاز به صحبت کردن دارید سعی کنید با دوستان واقعی خود و یا افرادخانواده‌ی خود صحبت کنید.
۷) در مورد کسانی که درباره‌ی اطلاعات شخصی شما پرسش می‌کنند بسیار مراقب باشید  و در صورت امکان سریعاً ارتباط را قطع کنید.
۸) به یاد داشته باشید ، هنگامی که در اینترنت هستید،ممکن است به صورت تصادفی با آدمهای بد صحبت کنید یا چیزهای بدی را ببینید.اما این موضوع اصلاً تقصیر شما نیست.اگر مطلبی خواندید  یا چیزی دیدید که شما را ناراحت کرده ، نگاه کردن به آن را متوقف کنید و سریعا به والدین خود اطلاع دهید.
۹) اگر شما احساس می‌کنید که کسی مانند شما وجود ندارد که به صحبت‌های شما گوش کند حتماً دراین مورد با پدر و مادر خود صحبت کنید.
۱۰) هرگز کالایی را بدون اجازه و هماهنگی با والدین خود به صورت آنلاین خرید نکنید.
۱۱) درصفحات عضویت در سایتهای گوناگون و مخصوصاً اتاق‌های گفتگو هرگز نام واقعی،تاریخ‌تولد آدرس خانه یا مدرسه و هرچیزی که ممکن است از آن سوءاستفاده شود را وارد نکنید.
۱۲) چیزهایی که در دنیای واقعی و جلوی دوستان و پدر و مادر خود به زبان نمی‌آورید را هرگز در اتاق‌های گفتگو مطرح نکنید.
۱۳) هرگز بدون حضور والدین وارد اتاق‌های گفتگوی شخصی (Private Room) نشوید .
۱۴) اگر به تازگی شروع به استفاده از اتاقهای گفتگو کرده‌اید و با شخصی به صورت آنلاین  آشنا شده‌اید ، حتماً والدین خود را مطلع کنید و از آنهاراهنمایی بخواهید.
۱۵) به یاد داشته باشید که هرگاه در هنگام گفتگو حس کردید که صحبتها عجیب شده و یا شما را ناراحت می‌کند ، بلافاصله صحبت را قطع کنید،از اتاق گفتگو خارج شوید و  هنگامیکه شخصی در هنگام گفتگو مسایل جنسی را با شما مطرح کرد ، سریعاً به والدین خود بگویید.
۱۶) هرگز با کسی که در اینترنت با او آشنا شده اید قرار رودررو نگذارید ، مگر اینکه  قبلاً به پدر و مادر خود اطلاع داده باشید و آنها نیز شما را همراهی کنند.
۱۷) هرگز فکر نکنید که آدمهایی که در اینترنت با آنها دوست می‌شوید ، مانند دوستان واقعی شما خواهند بود.این گونه دوستی ها معمولاً بدون اطلاع درست و بر پایه دروغ و فریب هستند.
۱۸) هرگز عکس‌های خصوصی خود را بر روی اینترنت قرار ندهید و هرگز عکس‌های خود را برای کسانی که نمی‌شناسید ایمیل نکنید.
۱۹) هرگز رمزهای عبور خود را به غریبه‌ها ندهید و مطمئن شوید رمز عبورتان  چیزی باشد که دیگران ندانند .
۲۰) با هدف وارد فضای مجازی شوید.
۲۱) در شبکه های اجتماعی مراقب به اطلاعات شخصی خود باشید
۲۲) مدت زمان استفاده از رایانه و اینترنت را در روز به میزان۱ الی ۲ ساعت قرار دهید.
۲۳) بین زندگی حقیقی و مجازی تعادل برقرار کنید.
۲۴) اعتیاد به کامپیوتر ، اینترنت و بازی های رایانه ای کشتن وقت-هزینه بالا-ایجاد تغییرات اجتماعی را بهمراه دارد.
۲۵) نگهداری اطلاعات حساس و محرمانه در حافظه های جانبی را بصورت رمزگذاری شده انجام دهید.
۲۶) آپدیت آنتی ویروس/فایروال برای جلوگیری از ورود نفوذگران مد نظر قرار دهید.
۲۷) استفاده از نکات امنیتی در نگهداری تلفن همراه
بلوتوث را پس از استفاده خاموش کنید –امنیت اینترنت وای فای خود را فراهم کنید – برای سیمکارت خود پین کد بگذارید-رم ها و حافظه های جانبی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید-اطلاعات محرمانه تلفن همراه خود را در حافظه های جانبی (هارد اکسترنال) ذخیره سازی کنید-آنتی ویروس گوشی خود را بروز کنید-رمزگذاری تلفن همراه را مدنظر قرار بدهید
۲۸) استفاده از رمزهای عبور قوی و غیرقابل حدس برای کامپیوتر و دنیای مجازی شامل:(اعداد+کاراکترهای ویژه+حروف).
۲۹) مراقب به وب کم خود باشید(امکان جاسوسی در حالت روشن و خاموش بسیار زیاد است).