نگذارید تلفات بالای دام پارسال در بزنگان و روستاهای هم‌جوار تکرار شود/ پاسخ دامپزشکی به شورا؛ «فقط چشم»!
نگذارید تلفات بالای دام پارسال در بزنگان و روستاهای هم‌جوار تکرار شود/ پاسخ دامپزشکی به شورا؛ «فقط چشم»!
ایزدی نیا گفت: با توجه به اینکه از دو هفته پیش تاکنون، حدود 700 دام در روستای بزنگان سرخس و روستاهای هم‌جوار به علت بیماری آبله و تب برفکی تلف شدند، از مسئولان مربوطه انتظار داریم، نگذارند تلفات بالای سال گذشته دام‌ها تکرار شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، چند روزی است که خبر تلفات دام‌ها در روستای بزنگان و روستاهای هم‌جوارش که به ۱۲ تا ۱۳ روستا می‌رسد، به علت درگیر شدن با بیماری آبله و تب برفکی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

علت این موضوع نیز از سوی دامداران و مردم نبود دامپزشک مستقر در پست دامپزشکی بزنگان و عدم ارائه خدمات دارویی و عدم واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها از سوی شبکه دامپزشکی شهرستان عنوان شده است.

طبق بررسی‌های خبرنگار ما باوجود پیگیری و مطالبه شورای این روستا برای استقرار دامپزشک در پست دامپزشکی بزنگان نیز تاکنون پاسخی به این درخواست از شهرستان و استان داده نشده و به دلیل این سهل‌انگاری و کوتاهی دام مردم در حال از بین رفتن است.

نگذارید تلفات بالای دام پارسال تکرار شود

حسین ایزدی نیا، رئیس شورای اسلامی روستای بزنگان سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره تلفات دام‌های بزنگان در چند روز اخیر اظهار کرد: این تلفات به علت عدم واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها علیه بیماری آبله و تب برفکی از سوی شبکه دامپزشکی شهرستان اتفاق افتاده است.

وی افزود: متأسفانه باوجود مکاتبات و درخواست‌های مختلف شورای روستا از شبکه دامپزشکی شهرستان، در روستای بزنگان حدود ۸ ماه است که «دامپزشک» مستقر نداریم.

ایزدی نیا بیان کرد: قبلاً برای مدتی یک راننده و بعدازآن نیز یک نیروی طرح در پست دامپزشکی بزنگان فعالیت می‌کردند، اما به‌محض اتمام طرح، پست دامپزشکی دوباره خالی می‌شود و حتی خدمات دارویی نیز به دامداران ما داده نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای بزنگان عنوان کرد: در بزنگان و روستاهای هم‌جوارش حدود ۲۰ هزار رأس دام داریم و باوجوداینکه پست دامپزشکی در بزنگان با کلی هزینه ساخته شده، ولی متأسفانه نه دامپزشک داریم و نه خدمات دارویی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: دو روز پیش با مسئولان دامپزشکی استان هم تماس داشتیم و در پاسخ به مطالبه ما درباره حضور دامپزشک در پست بزنگان «فقط چشم» گفتند.

ایزدی نیا ادامه داد: از دو هفته پیش تاکنون، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دام در بزنگان و روستاهای هم‌جوار به علت بیماری آبله و تب برفکی تلف شدند و از مسئولان مربوطه انتظار داریم، نگذارند تلفات بالای سال گذشته دام‌ها در این روستا و روستاهای هم‌جوار بزنگان تکرار شود.

رئیس شورای اسلامی روستای بزنگان تصریح کرد: در این وضعیت اقتصادی سال گذشته فقط در روستای زالوغال ۱۰۰۰ رأس دام تلفات داشتیم؛ مسئولان اجازه ندهند این تلفات تکرار شود.

تصویری از تلفات دام‌ها در روستای بزنگان سرخس

پست دامپزشکی بزنگان از نیرو و دارو خالی است

وی بیان کرد: با مسئولان مربوطه و سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان چندین بار موضوع عدم حضور دامپزشک مستقر را مطرح کردیم، اما فقط چشم شنیدیم.

ایزدی نیا عنوان کرد: یک نفر را برای استقرار در پست دامپزشکی بزنگان به نام آقای سجادی فر پیشنهاد دادیم؛ وی قبلاً در پست دامپزشکی هم فعالیت داشته و اکنون در محیط زیست اشتغال دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای بزنگان اضافه کرد: وی تمایل هم دارد که در پشت دامپزشکی بزنگان مستقر شود، اما اداره محیط زیست بیان کرده که فقط با انتقال دائم موافقت می‌کند؛ دامپزشکی هم مطرح کرده که قانون کار ما موقت است، یعنی چند ماهی وی فعالیت داشته باشد، بعد نسبت به دائمی شدن اقدام کنیم.

وی در پایان گفت: نه‌تنها در حال حاضر دامپزشک مستقر در پست دامپزشکی بزنگان نداریم، بلکه خدمات دارویی هم دیگر داده نمی‌شود و عملاً پست این روستا از نیرو و دارو خالی است.

گزارش از احسان بابائی

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی