نمونه‌برداری از ۷۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی در سرخس/ ۲۴ نوع کالای غیراستاندارد در سرخس کشف شد
نمونه‌برداری از ۷۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی در سرخس/ ۲۴ نوع کالای غیراستاندارد در سرخس کشف شد
رئیس اداره استاندارد شهرستان سرخس گفت: از ابتدای امسال تاکنون، بیش از ۷۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی توسط اداره استاندارد شهرستان سرخس بازرسی و نمونه‌برداری شده است.

علی اکبر ولایتی، رئیس اداره استاندارد سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تاکید بر اینکه هدف اصلی این اداره ارتقای کیفیت کالاها و خدمات، برای تضمین سلامت و ایجاد جامعه ایمن است، اظهار کرد: در این راستا مسئولیت‌هایی برای این اداره تعریف شده که یکی از آن‌ها نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی است.

رئیس اداره استاندارد سرخس افرود: بر این اساس این اداره محموله‌های صادراتی و وارداتی را رصد می‌کند و بازرسان این اداره با  نمونه‌برداری از کالاها در محل گمرک و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه، کیفیت کالاها را ارزیابی می‌کنند.

نمونه‌برداری از ۷۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی توسط این اداره، بازرسی و نمونه‌برداری شده است.

ولایتی بیان کرد: همچنین در این مدت تعداد ۷۵۰ نمونه به آزمایشگاه‌های مربوطه برای انجام آزمون‌های مطابقت با استاندارد ارسال شده که از این تعداد ۴۵۰ مورد مربوط به فرآورده‌های نفتی و در راستای برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

رئیس اداره استاندارد سرخس نظارت بر کیفیت محصولات واحدهای تولیدی را از دیگر وظایف اداره استاندارد برشمرد و عنوان کرد: تمامی واحدهای تولیدی برای شروع به فعالیت، بایستی مجوزهای لازم را از ادارات مربوطه اخذ کنند و یکی از این مجوزها گواهینامه استاندارد است.

وی اضافه کرد: در این راستا محصولات واحدهای تولیدی توسط این اداره کنترل، بازرسی و کیفیت‌ سنجی می‌شوند و اگر مطابق با استانداردهای تدوین شده نباشد، برابر قانون اقدام می‌شود.

ولایتی تصریح کرد: در حال حاضر چندین واحد تولیدی در سطح شهرستان در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، پوشاک، لوازم الکترونیکی، محصولات نفتی و پتروشیمی و واحدهای کارگاهی در حوزه مصالح ساختمانی از جمله شن شویی، بتن آماده و سنگدانه تحت نظارت استاندارد فعالیت دارند.

رئیس اداره استاندارد سرخس بیان تاکید بر اینکه استفاده از مصالح استاندارد برای ساختمان‌سازی باید موردتوجه قرار گیرد، افرود: لازمه تحقق این امر کمک و همکاری همه همشهریان عزیز، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی در امر ساخت‌وساز است.

وی بیان کرد: مهندسان ناظر طرح‌ها و پروژه‌ها نباید اجازه دهند که مصالح ساختمانی غیراستاندارد وارد کارگاه‌های ساختمانی شود و در صورت مشاهده مراتب را به این اداره منعکس کنند.

ولایتی در ادامه بازرسی از کالاها و ترازوهای اصناف و باسکول‌های سنگین را از دیگر اقدامات نظارتی اداره استاندار عنوان و تصریح کرد: اداره استاندارد هرساله به اصنافی که دارای ترازو هستند مراجعه و برای صحت سنجی ترازوها اقدام می‌کند که از همه اصناف محترم تقاضا داریم همکاری لازم را با شرکت های بازرسی داشته باشند.

رئیس اداره استاندار سرخس اضافه کرد: تمامی باسکول‌های سنگین باید دارای گواهی استاندارد باشند و در فاصله‌های زمانی مشخص، مورد بازرسی و آزمون قرار بگیرند، که در سال جاری تعداد ۲۰ مورد  باسکول سنگین در سطح شهرستان از بخش‌های دولتی و خصوصی مورد آزمون قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین بررسی صحت عملکرد نازل‌های جایگاه‌های سوخت با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هر سال دو مرتبه در سطح شهرستان انجام می‌شود.

کشف و جمع‌آوری ۲۴ نوع کالای غیراستاندارد در سرخس

ولایتی در ادامه به اقدامات نظارتی اداره استاندارد در حوزه نظارت بر بازار و واحدهای تولیدی اشاره و عنوان کرد: در حوزه نظارت بر بازار و واحدهای تولیدی در نیمه اول امسال ۴۵۰ مورد بازرسی انجام شده که ۲۴ نوع کالای غیراستاندارد کشف و جمع‌آوری شده است؛ همچنین در طرح بازرسی عیدانه ۳۵ مورد بازرسی از هتل، رستوران و دیگر مراکز خدماتی  صورت گرفته است.

رئیس اداره استاندار سرخس گفت: موضوع  دیگری که تحت نظارت استاندارد قرار دارد نظارت بر ایمنی آسانسورها است؛ بهره‌برداری از آسانسورهای نصب شده در ساختمان‌ها مستلزم اخذ تاییدیه ایمنی است و اماکن دولتی و عمومی به‌صورت سالیانه باید نسبت به اخذ این تاییدیه اقدام کنند.

وی افزود: طبق قوانین و مقررات در صورت وقوع هرگونه حادثه‌، مالک و مدیر ساختمان و یا مدیر اداره دولتی مسئول حادثه شناخته می‌شود؛ همچنین برای ساختمان‌های دارای آسانسور فاقد گواهینامه استاندارد، پایان کار توسط شهرداری‌ها صادر نمی‌شود.

ولایتی عنوان کرد: از مالکان درخواست داریم از شرکت‌های مجاز برای نصب و نگهداری آسانسورها استفاده کنند تا علاوه بر تامین ایمنی و سلامت خود در زمان اخذ پایان کار و نقل و انتقال ملک با مشکل مواجه نشوند.

رئیس اداره استاندار سرخس بیان کرد: از دیگر حوزه‌های کاری این اداره نظارت بر تجهیزات تفریحی پارک‌ها و مهدکودک‌ها است که این امر مستلزم همکاری شهرداری‌ها و مدیران مهد کودک‌ها برای استانداردسازی وسایل بازی کودکان با توجه به اهمیت ایجاد فضای ایمن و سالم برای فرزندانمان است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و ترویج استاندارد، اقلام آموزشی و نوشت‌افزار شامل کیف، دفتر، قلم و دیگر لوازم، در مدارس مناطق کم‌برخوردار شهر و برخی روستاها در راستای طرح ترویج فرهنگ استاندارد با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان و هلال احمر به دست دانش آموزان عزیز رسیده است.

ولایتی یادآور شد: از مردم شریف شهرستان سرخس درخواست دارم که در خرید کالا دقت لازم را داشته باشند و حتما به علامت استاندارد و کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد توجه کنند و با ارسال این کد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت و صحت آن مطمئن شوند.

رئیس اداره استاندارد سرخس در پایان گفت: شهروندان گرامی می‌توانند در صورتی که در هر یک از حوزه‌های تحت نظارت استاندارد، شکایت یا پیشنهادی داشته باشند، با شماره تماس ۱۵۱۷ یا ۳۴۵۲۰۱۷۱ و یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ موارد مدنظر خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/