نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دولت یازدهم بایگانی شد
نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دولت یازدهم بایگانی شد
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بود، در دولت یازدهم به بایگانی سپرده شد.

سید محمد حسینی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به عملکرد فرهنگی دولت یازدهم اظهار کرد: یکی از تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری این است که دولت‌ها از نیروهای مؤمن، متدین، متعهد و از هنرمندان انقلابی و عناصری که در مسیر اهداف و آرمان‌های نظام و امام (ره) هستند، استفاده کرده و آنان را موردحمایت قرار دهند.

 

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دولت یازدهم در مواردی فرش قرمز زیر پای کسانی پهن شد که با ارزش‌ها و اصول انقلاب زاویه داشتند و آثاری ارائه کردند که در مسیر اهداف انقلاب اسلامی و مصالح مردم نبود.

 

 مطالبات رهبری در حوزه فرهنگ بر زمین مانده است

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز تعداد قابل‌توجهی از نیروهای انقلابی باوجوداینکه اقدامات ارزشمندی را می‌توانند انجام دهند و آثار ارزشمندی تولید کنند موردحمایت قرار نمی‌گیرند و مطالبات رهبری در این حوزه بر زمین مانده است.

 

حسینی ادامه داد: در زمینه‌های ایجابی دولت یازدهم کار چشمگیری انجام نداد، باوجوداینکه وعده‌های بسیار زیادی را در هنگام تبلیغات انتخاباتی مطرح کرد تا حمایت هنرمندان و مردم را جلب کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم اظهار داشت: کار قابل‌توجهی را از دولت یازدهم در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شاهد نبودیم؛ مثلاً زیرساخت‌های فرهنگ و هنر مثل مجتمع‌های فرهنگی و سالن‌های سینما افزایش محسوسی پیدا نکرد و بعضی از برنامه‌های فرهنگی مؤثر به‌تدریج به تعطیلی کشیده شد.

 

حسینی افزود: در زمینه فعالیت‌های نرم‌افزاری هم شماری از اقدامات ارزشمند ازجمله جشنواره‌ها، برنامه‌ها و رخدادها، تجلیل‌ها و تکریم‌ها و فعالیت‌های فرهنگی داخلی و خارجی به رخوت و رکود کشیده شده است.

 

اهداف و مأموریت‌های معاونت قرآنی عملیاتی نشد

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اقدامات معاونت قرآنی که در دوره قبل شکل گرفت، در دولت یازدهم در برپایی سالانه نمایشگاه‌ قرآنی خلاصه شد و اهداف و مأموریت‌هایی که برای این معاونت تعریف شده بود، عملیاتی و اجرایی نشد.

 

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب و هشدار ایشان درباره رخنه و نفوذ فرهنگی و ولنگاری فرهنگی اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در دولت یازدهم فقط در یک نمایشگاه کتاب حضور یافتند و در دو نمایشگاه دیگر حضور پیدا نکردند و خود این اقدام پیامی به دنبال دارد که باوجوداینکه رهبری این‌قدر به کتاب اهمیت می‌دهند، اما در مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه کتاب، شرکت نکردند.

 

حسینی با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر حضور جوانان باانگیزه و انقلابی در حوزه فرهنگ، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با عناصر مؤثر فرهنگی جلساتی دارند تا با انگیزه بیشتر فعال شوند و چرخ فرهنگ را با تولیدات فاخر بچرخانند.

 

 اراده‌ای برای تقویت فرهنگ و هنر انقلابی در دولت یازدهم وجود نداشت

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم تقسیم‌بندی میان هنر و هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی قائل نبود، عنوان کرد: بر این اساس دولت یازدهم احساس تعهدی نسبت به هنرمندان انقلابی و ارزشی نداشت و آن‌ها را مورد کم‌توجه‌ی قرار داد و در طرف مقابل کسانی که با نظام اسلامی زاویه دارند به آن‌ها بیشتر بها داده می‌شود، یعنی اراده‌ای برای تقویت فرهنگ و هنر انقلابی در دولت یازدهم وجود ندارد.

 

حسینی به وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: وعده‌های فرهنگی دولت هم مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و علم و فناوری محقق نشد و نتوانستند به اهدافی که مدنظرشان بود دست پیدا کنند و این را امروز مردم احساس می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: دولت شعار تعامل با دنیا را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور مطرح کرد و وعده داد که جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا را افزایش می‌دهد، اما در پایان چهار سال این وعده‌های رؤیایی تحقق پیدا نکرده است.

 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دولت یک امیدواری در دل اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد کرد که حمایت‌های گسترده‌ای از آنان به عمل خواهد آورد، درحالی‌که اتفاق مهمی در این عرصه رخ نداد.

 

رهبری نسبت به مقوله فرهنگ نگاهی درازمدت دارند

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ اشاره و عنوان کرد: رهبر حکیم انقلاب در شرایط فعلی اگر اقتصاد را اولویت می‌دانند، به دلیل معضلات حادی است که در کشور با آن مواجه هستیم ولی همواره اولویتشان با فرهنگ بوده است.

 

حسینی اظهار کرد: مقام معظم رهبری نسبت به مقوله فرهنگ نگاهی درازمدت دارند و دیگر مدیران ارشد کشور هم ضروری است که اهتمام ویژه به مسائل فرهنگی داشته باشند تا تحولی اساسی در این حوزه صورت گیرد.

 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به فرهنگ‌سازی در سطح جامعه توجه لازم صورت گیرد، بسیاری از مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی قابل‌پیشگیری و درمان است اما متأسفانه روسای جمهور غالباً چنین توجهی ندارند و سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه فرهنگ نمی‌کنند و فرهنگ در مظلومیت به سر می‌برد.

 

وی ادامه داد: البته یک دلیل عدم اهتمام کافی به مردم برمی‌گردد که این مسئله را در شمار مطالبات اساسی خود از دولت‌ها قرار نمی‌دهند.

 

نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دولت یازدهم بایگانی شد

حسینی تأکید کرد: شورای عالی سینما را در دوره گذشته پایه‌گذاری و راه‌اندازی کردیم که قطعاً استمرار آن ثمرات مبارکی به همراه داشت ولی مع الاسف در دولت یازدهم تعطیل شد و نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بود، در این دولت به بایگانی سپرده شد.

 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مسلماً رهبر معظم انقلاب انتظار دارند دولت آینده هم در بعد فعالیت‌های ایجابی و هم در ایفای وظیفه نظارتی و حمایتی که بر عهده وزارت ارشاد است، درست عمل کند و این مهم را یک دولت کارآمد، مکتبی و با عزم و اراده می‌تواند تحقق بخشد و دولت یازدهم عملاً ثابت کرده که این اراده و توان را ندارد!

 

وی تأکید کرد: همان‌طور که در امور نظامی فرمانده کل قوا رهبری هستند، در مسائل فرهنگی هم باید این نگاه حاکم باشد؛ با این باور در نقشه مهندسی فرهنگی کشور تصریح‌شده که فرهنگ از شئون ولی‌فقیه است یعنی به دولت محدود نشود، به‌ویژه با نوساناتی که در مدیریت‌های دولتی و رویکرد و نگرش آن‌ها شاهدیم؛ بنابراین باید هدایت و فرماندهی کلان این امر در اختیار رهبری باشد تا فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بارور شود.

 

حسینی در پایان تصریح کرد: روسای جمهور معمولاً به دنبال اهداف سیاسی و جذب آرا هستند و تبیین و ترویج فرهنگ و هنر متعالی دغدغه و اولویت آنان نیست!

انتهای پیام/