کارگران کوره‌های آجرپزی سرخس در آستانه بیکاری
کارگران کوره‌های آجرپزی سرخس در آستانه بیکاری
کارگران کوره‌های آجرپزی سرخس یک هفته دیگر از کار بیکار می‌شوند و نانی که با آجرپزی داشتند تبدیل به آجر می‌شود آن هم به دلیل آنکه موانع قانونی به مسئولان شهرستان اجازه نمی‌دهد تا مشکل واحدهای تولید آجر حل شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، داستان کمبود آجر در سرخس از زمستان پارسال آغاز شد که در آن زمان علت اصلی کمبود آجر توسط رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سرخس اینگونه بیان شد که فقط یک کوره آجرپزی در حال تولید است و بقیه کوره‌های آجرپزی به دلیل اتمام خشت خام فعلا تولید و پخت آجر فشاری یا گَری ندارند.

علی اکبر اکبری تولید آن یک کوره را نیز فقط تا نوروز ۱۳۹۹ پیش بینی کرد و گفت که آن یک کوره آجرپزی نیز فقط تا عید خشت خام دارد و تمام آجرهای خود را تا عید پیش فروش کرده است و علت اصلی که در سرخس فروش آجر انجام نمی‌شود اتمام خشت خام و همچنین پیش فروش آجرهای در حال تولید است.

اما تمام داستان کوره‌های آجرپزی سرخس مسئله خشت خام نبود، آنها نسبت به قیمت پایین فروش آجر معترض هستند و می‌گویند که قیمت فروش آجر این کور‌ه‌ها مربوط به سال قبل است.

احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی و بیکار شدن ۲۰۰ کارگر

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران از احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی و بیکاری ۲۰۰ کارگر خبر داد و با تأکید بر اینکه کار اقتصاد و تولید دستوری نیست که یک مقام مسئول مثلاً برای نرخ‌گذاری آجر به کوره‌ها نامه بدهد که نرخ‌ها بر اساس سال گذشته باشد، اظهار کرد: با وجود مشکلات متعدد تولیدکنندگان در شهرستان سرخس اخیراً نامه‌ای به متصدیان کوره‌های آجر در سرخس ارسال شده که نرخ آجر بر اساس نرخ پارسال عرضه شود، اما تولیدکنندگان ما به این موضوع اعتراض دارند.

علی هراتی بیان کرد: درخواست مدیران واحدهای تولیدی این است که حداقل عرضه آجر در شهرستان به نرخ مشهد باشد، اما مسئولان شهرستان بر نرخ پارسال تأکید دارند و اگر همچنان این رویه ادامه داشته باشد، به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی امکان تعطیلی این واحدها وجود دارد.

هراتی تصریح کرد: واحدهای تولیدی آجر اعلام کردند تا آخر این ماه محصول پیش‌فروششان را تحویل مشتریان خواهند داد و اگر نرخ آجر افزایش پیدا نکند، تولیدشان را متوقف می‌کنند که با این اقدام حدود ۲۰۰ کارگری که در این واحدها اشتغال دارند، بیکار می‌شوند؛ ضمن اینکه شهروندان سرخسی نیز باید با قیمت‌های بالاتری آجر را از مشهد تهیه کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس با اشاره به اینکه هیچ اراده‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان در سرخس نیست، گفت: از مسئولان شهرستان تقاضا داریم ظرفیت پذیرش انتقاد را داشته باشند و حاضریم با مسئولان در حضور رسانه‌ها به‌عنوان نماینده افکار عمومی گفتگو کنیم تا مردم در این رابطه قضاوت کنند.

هزینه‌های کارگر زیاد شده است

تقی آجری، یکی از تولیدکنندگان در سرخس است که به قول خودش ۵ نسل است که در زمینه تولید آجر فعالیت دارند.

او درباره درخواست‌شان برای افزایش قیمت آجر اینگونه به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت تمام کالاها افزایش داشته است و درکنار آن هزینه کارگر نیز اضافه شده است ضمن اینکه هزینه و حق و حقوق کارگری که ما در سرخس داریم از مشهد بیشتر است اما قیمت فروش آجر در سرخس از مشهد پایین‌تر است.

۱۷ خانوار از تولید آجر در کوره من نان می‌خورند

آقای آجری که آجر را به وسیله دستگاه تولید می‌کند و ۱۷ خانوار و به عبارت دیگر ۵۰ نفر از تولید آجر در کوره او نان می‌خورند از مجبور شدن برای تعطیل کردن کوره‌اش می‌گوید: خانواده من پنج نسل در تولید آجر هستند اما امروز به دلیل اینکه با قیمت‌های فعلی، فروش آجر به ضرر ما است دیگر نمی‌توانیم کار تولید را ادامه بدهیم، در تمام شهرستان‌های خراسان رضوی قیمت آجر را اتحادیه مشخص کرده است و افزایش داشته اما در سرخس قیمت فروش ما با همه افزایش هزینه، هیچ تغییر نکرده است و دیگر نمی‌توانم حق کارگر را بدهم و با این قیمت ما در ضرر مالی قرار داریم.

او تاکید ‌می‌کند: قیمت آجر در مشهد بدون احتساب ۹ درصد ارزش افزوده و هزینه حمل بار، برای ده تُن، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که با درنظر گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده و حمل بار حدود ۲ میلیون تومان در هر ده تن است به عبارتی هر تُن ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که اگر یک سرخسی بخواهد این بار را از مشهد به سرخس بیاورد باید تقریبا ۸۵۰ هزار تومان کرایه بار بدهد.

او ادامه می‌دهد: اما اگر حتی با وجود هزینه بالای تولید در سرخس به نسبت مشهد، قیمت فروش سرخس با مشهد برابر هم باشد قیمت نهایی برای مردم خیلی کمتر از قیمت تمام شده خرید از مشهد خواهد بود چون دیگر به جای ۸۵۰ هزار تومان هزینه حمل بار فقط ۱۵۰ هزار تومان هزینه حمل بار پرداخت خواهد کرد.

بالاجبار به علت ضرردهی کوره را از اول مرداد ۹۹ تعطیل می‌کنیم

این تولیدکننده آجر می‌گوید: از سر اجبار کوره‌ها را باید تعطیل کنم وگرنه کدام تولیدکننده‌ای دوست دارد که واحد تولیدی‌اش تعطیل شود و کارگرانش و خانواده‌های آنان از کار بیکار شوند.

آقای آجری در نامه‌ای که به اداره صنعت، معدن و تجارت نوشته است و رونوشت به فرمانداری، اتحادیه مصالح فروشان و خانه صنعت، معدن و تجارت داده است گفته که با توجه به پیگیری‌ها و جلسات مکرر در آن اداره بابت نرخ آجر و به نتیجه نرسیدن آن و تفاوت فاحش قیمت آجر در شهرستان سرخس با دیگر شهرستان‌های همجوار و مشهد، متاسفانه خط تولید آجر کارگاه اینجانب بالاجبار به علت ضرردهی از تاریخ اول مرداد ماه ۹۹ تعطیل می‌شود.

مجبور شدم ۴۰ کارگرم را اخراج کنم

آقای فخر، یکی دیگر از تولیدکنندگان آجر در سرخس است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعیت کوره آجرپزی خود می‌گوید: در چند ماه اخیر مجبور شدم ۴۰ نفر از کارگرانم را بیرون کنم؛ هزینه‌های زندگی آنها سه برابر شده است و حقوقی که از من می‌گرفتند جوابگوی نیاز زندگی آنها نبود و در کنار آن من نیز با این قیمت آجر نمی‌توانستم حقوق بالاتری به آنها پرداخت کنم.

او به حدود ۴۰ کارگر دیگری که در این کارگاه کار می‌کند اشاره دارد و می‌گوید: در کنار این کارگران حدود ۲۰۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم از تولید آجر نان می‌خورند؛ آن راننده‌های کامیونی که آجر حمل می‌کنند آن کارگرانی که آجر را بار و تخلیه می‌کنند، آن بناها و کارگرانی که در ساخت و ساز منازل هستند به هر حال همه به صورت غیرمستقیم در این چرخه حضور دارند.

تعطیلی کوره‌ها هم به ضرر ما، هم به ضرر کارگر و هم به ضرر مردم است

این تولیدکننده آجر در سرخس به افزایش قیمت قطعات دستگاه‌های کوره‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: هزینه‌های ما از قبیل کارگر و قطعات تعمیراتی دستگاه افزایش پیدا کرده است اما با افزایش قیمت آجر در سرخس مخالفت می‌کنند و تعطیلی کوره‌ها هم به ضرر ما، هم به ضرر کارگر و هم به ضرر مردم شهرستان خواهد بود.

او می‌گوید: قیمت‌های آجر در تمام شهرستان‌ها و مشهد اضافه شده است اما در سرخس تغییر نکرده است در حالیکه در سرخس هزینه کارگر بیشتر است اما در مشهد کارگر با قیمت پایین‌تری کار می‌کند و آنجا کارگران افغانی نیز هستند.

آقای فخر تاکید می‌کند: من نیز مانند آقای آجری نامه‌ای به اداره صنعت، معدن و تجارت زدم که هنوز آن را ارسال نکردم و اعلام کردم از ابتدای مرداد ماه مجبور به تعطیل کردن کارگاه تولید آجر هستم.

قیمت تمام شده خرید آجر از مشهد ۸۵۰ هزار تومان گران‌تر از سرخس است

او می‌گوید: افزایش قیمت باعث می‌شود ما بتوانیم هزینه‌های کارگر و قطعات را پرداخت کنیم و کوره‌ها فعال باشد و با ضرر کار نکند و همچنین از آن طرف با فعال بودن کوره‌ها دیگر مردم سرخس مجبور نیستند آجر را با هزینه بار ۸۵۰ هزار تومانی از مشهد به سرخس بیاورند.

این تولیدکننده آجر با تاکید بر اینکه خاموش کردن کوره‌ها به ضرر ما نیز است، می‌گوید: کدام تولیدکننده‌ای دوست دارد واحد تولیدی خود را تعطیل کند، ما نیز راضی به این کار نیستیم اما چون با ضرر داریم فعالیت می‌کنیم مجبور هستیم کوره‌ها را تعطیل کنیم.

قیمت‌گذاری جدید کمیته قیمت‌گذاری به جایی نرسید

برای توجه به درخواست تولیدکنندگان آجر کمیته قیمت‌گذاری تشکیل شد و هر چند مصوبه‌ای برای افزایش قیمت داشت اما نتیجه‌اش آن شد که بنا بر دستورالعمل آبان ۹۸ ستاد تنظیم بازار کشور که در بحبوحه موضوعات بنزینی مبنی بر «عدم افزایش هرگونه قیمت کالا و خدمات به بهانه افزایش قیمت بنزین» صادر شده بود، این افزایش قیمت تایید نشد اما از آنجایی که کوره‌های آجرپزی با مشکلات مختلفی مواجه بودند موضوع مجوز تعیین تکلیف قیمت‌های جدید از طریق فرمانداری و اداره صنعت، معدن و تجارت سرخس با ارسال نامه‌های متعدد از ۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ تاکنون در حال پیگیری است که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

تصمیم‌گیری منوط به تشکیل جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان است

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار سرخس در گفتگو با خبرنگار ما درباره افزایش قیمت آجر در سرخس می‌گوید: با توجه به شرایطی که موضوع آجر دارد ما مخالفتی با افزایش قیمت آجر نداریم اما طبق دستورالعمل‌های اعلامی، ما اجازه افزایش قیمت را نداریم و موانع قانونی برای افزایش قیمت داریم.

محسن بخشی تصمیم‌گیری در این باره را منوط به تشکیل جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان می‌داند و می‌گوید: کوره‌های آجرپزی باید آنالیز قیمت دقیق بیاورند.

هر چند فرمانداری از ابتدای خردادماه با استان در این زمینه مکاتبه داشته است اما سوالاتی در این بین مطرح شد که بی‌جواب مانده است. چرا شهرهای دیگر افزایش قیمت آجر را داشتند اما سرخس این اتفاق نیفتاده است؟ چرا با وجود گذشت حدود دو ماه از مکاتبات هیچ کمیسیون تنظیم بازاری تشکیل نشده است و حتی استان پاسخی به نامه‌ها نداده است؟ تعطیلی کوره‌ها ضرر به کل شهرستان خواهد بود، این ضرر از خود کوره گرفته تا کارگری که آنجا است و مردمی که مجبور خواهند بود از مشهد با قیمت‌های بالا آجر به سرخس بیاورند؛ آیا مسئولان به عواقب تعطیلی این واحدهای تولیدی در سال جهش تولید فکر کردند و تا کی می‌خواهند با مکاتبه موضوعات را پیگیری کنند؟ آیا عزم جدی برای جلوگیری از موضوع وجود دارد یا خیر؟

خبرنگار ما همچنان پیگیر موضوع کوره‌های آجرپزی سرخس است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : علیرضا علی صوفی