توقف پروژه خط انتقال آب سد دوستی به سرخس بر اثر سهل‌انگاری یک پیمانکار!
توقف پروژه خط انتقال آب سد دوستی به سرخس بر اثر سهل‌انگاری یک پیمانکار!
محمدرضا عبادی نژاد گفت: اجرای فاز اول خط انتقال آب سد دوستی به سرخس آماده بهره‌برداری بود که متأسفانه در تقاطع جاده ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس، تیرهای بتنی عرشه پل ارتباطی این جاده باعث تخریب و خسارت به خط انتقال آب شد و عملاً پروژه‌ای که فقط چند کیلومتر آن باقی ‌مانده بود بر اثر سهل‌انگاری پیمانکار پروژه جاده ترانزیت متوقف شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدرضا عبادی نژاد عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان سرخس با تأکید بر اینکه هر سال به‌طور متوسط یک متر کاهش سطح آب را از دشت آبخوان سرخس داریم، اظهار کرد: بر اثر اضافه برداشت‌ها در سال‌های گذشته، ۵۳۵ میلیون مترمکعب از ظرفیت دشت آبخوان سرخس تاکنون نابود شده و این یک فاجعه است، ضمن اینکه سالانه به این میزان ۸۰ میلیون مترمکعب افزوده می‌شود.

انسداد ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان امسال در سرخس

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس افزود: ۷۸ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی شهرستان در سال آبی ۹۸-۹۷ در بخش چاه‌های مجاز کشاورزی داشتیم به این دلیل که اراضی تحت کشت متناسب با پروانه برداشت چاه‌ها نیست.

وی در ادامه با اشاره به مسئله حفاظت از منابع آب شهرستان عنوان کرد: در این رابطه از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ حلقه چاه غیرمجاز پر شده که حدود سه میلیون مترمکعب از برداشت غیرمجاز از دشت آبخوان سرخس جلوگیری شده است.

عبادی نژاد اضافه کرد: امسال ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان سرخس مسدود می‌شود که از این میزان مسدودی ۴۱ چاه دیگر در دستور کار است.

اختصاص ۵۰ میلیون مترمکعب حق آبه از سد دوستی به کشاورزان سرخس

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس به حق آبه کشاورزان سرخس از سد دوستی اشاره کرد و افزود: امسال حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد دوستی به کشاورزان شهرستان اختصاص دادیم درحالی‌که بر اساس سند حق آبه این میزان ۳۲ میلیون مترمکعب است؛ ضمن اینکه امسال برای کشت دانه‌های روغنی کلزا از سد دوستی ۵ میلیون مترمکعب آب اختصاص دادیم و این میزان در فروردین‌ماه ۹۹ نیز انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به لایروبی انهار سنتی و سر دهانه‌ها تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون برای لایروبی انهار سنتی و سردهانه‌ها که در نهایت مدیریت و کنترل سیلاب‌ها را در پی دارد، ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده و تا پایان سال ۲۵۰ میلیون تومان دیگر نیز هزینه می‌شود.

عبادی نژاد افزایش مشارکت عمومی برای حفاظت از منابع آب شهرستان را از سیاست‌های این اداره عنوان کرد و اظهار داشت: اعتقاد داریم در پشت درب‌های بسته نمی‌توان در بخش‌های سلبی و ایجابی تصمیم‌گیری کرد، مگر اینکه مشارکت مردم را داشته باشیم و وعده‌های فراتر از قانون هم به مردم ندهیم.

هوشمند سازی کامل چاه‌های کشاورزی سرخس با نصب ۲۰ کنتور دیگر

رئیس اداره منابع شهرستان سرخس بیان داشت: در رابطه با اخذ خسارات بخش کشاورزی، رفع تصرف از بستر رودخانه‌ها و تصمیم‌گیری برای انسداد چاه‌های غیرمجاز برای ما «قانون» ملاک است، هر چند در حوزه دریافت خسارات کشاورزی به این مسئله آگاه هستیم که کشاورزان ما امروز با مشکلات زیاد اقتصادی روبرو هستند.

وی درباره هوشمند سازی چاه‌های کشاورزی این شهرستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲۲۱ حلقه چاه مجاز در سطح شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند که با نصب ۲۰ کنتور دیگر شاهد هوشمند سازی ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزان شهرستان هستیم.

عبادی نژاد اضافه کرد: با نصب کنتورهای هوشمند از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون ۳۰ میلیون مترمکعب جلوی اضافه برداشت‌ها گرفته شده است.

تخریب پوشش گیاهی مهم‌ترین عامل سیلاب سال گذشته سرخس

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس در پاسخ به سؤال نسیم سرخس، درباره عامل سیلاب سال گذشته شهرستان یادآور شد: مهم‌ترین عامل سیلاب سال گذشته که در پی آن روستاهای چاله زرد، صمدآباد و برخی دیگر از روستاهای شهرستان خسارت دیدند، تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن بافت خاک بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در بالادست روستاهای یادشده به دلیل کشت اراضی و چرای بالای دام، پوشش گیاهی ظرفیت خود را از دست داده و با کوچک‌ترین بارش‌ها، احتمال سیلاب وجود دارد.

توقف پروژه خط انتقال آب سد دوستی به سرخس بر اثر سهل‌انگاری یک پیمانکار!

عبادی نژاد در ادامه درباره اجرای فاز اول انتقال آب از سد دوستی به سرخس اظهار داشت: اجرای فاز اول خط انتقال در مهرماه امسال طبق قولی که داده بودیم آماده بهره‌برداری بود که متأسفانه در تقاطع جاده ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس، تیرهای بتنی عرشه پل ارتباطی این جاده باعث تخریب و خسارت به خط انتقال آب شد و عملاً پروژه‌ای که فقط چند کیلومتر آن باقی ‌مانده بود بر اثر سهل‌انگاری پیمانکار پروژه جاده ترانزیت متوقف شد.

وی بیان کرد: در مهرماه مکاتبه کردیم و از آن‌ها خواستیم تا تیرهای بتنی را جابجا کنند و قرار شد در مدت ۱۵ روز این کار را انجام دهند، اما دو ماه از قول ۱۵ روزه گذشته و اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس در پایان عنوان کرد: با توجه به حضور پیمانکار خط انتقال آب سد دوستی در منطقه، در صورت جابجایی این تیرهای بتنی، در کمتر از دو هفته مشکل خط انتقال را بررسی و رفع می‌کنیم و این پروژه آماده بهره‌برداری می‌شود.
انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس