مشکلات اقتصادی مهم‌ترین عامل افزایش پرونده‌ها در دادگستری سرخس است/ میز خدمت را در هر نقطه سرخس نیاز باشد، فعال می‌کنیم
مشکلات اقتصادی مهم‌ترین عامل افزایش پرونده‌ها در دادگستری سرخس است/ میز خدمت را در هر نقطه سرخس نیاز باشد، فعال می‌کنیم
حجت‌الاسلام نجف زاده گفت: از سال 95 تا سال 99 حجم ورودی پرونده‌ها به دادگستری شهرستان سرخس افزایش 60 درصدی داشته که مهم‌ترین عامل این افزایش «مشکلات اقتصادی» است.

حجت‌الاسلام محمد نجف زاده، رئیس دادگستری شهرستان سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: اگر تلاش و روشنگری خبرنگاران در صحنه نبود، حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را شاهد نبودیم.

وی افزود: علیرغم بمباران فرهنگی دشمنان و نوکران داخلی آن‌ها و بی‌تدبیری‌ها در مدیریت کشور به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و معیشت مردم، شاهد حضور ۶۵ درصدی مردم ولایتمدار شهرستان سرخس در انتخابات ۲۸ خرداد بودیم.

حجت‌الاسلام نجف زاده با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و هفته قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خاص شهید بهشتی عدم ارتزاق ایشان از حقوق دستگاه قضایی بود؛ ایشان باوجوداینکه عالی‌ترین مقام دستگاه قضایی را داشتند، اما از حقوق این دستگاه هیچ‌گاه ارتزاق نکردند.

رئیس دادگستری شهرستان سرخس با اشاره به سند تحول قضایی کشور بیان کرد: آیت‌الله رئیسی از همان ابتدا با قول تحول در دستگاه قضایی وارد این قوه شدند و به‌صورت سامانمند این تحول در رگ‌های دستگاه قضایی به جریان افتاد.

راه‌اندازی شورای حفظ حقوق بیت‌المال در دادگستری سرخس

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف اصلی دستگاه قضایی است، افزود: در این راستا ضمن فعال بودن شورای پیشگیری از وقوع جرم، شورای حفظ حقوق بیت‌المال را هم در دادگستری شهرستان ایجاد کردیم؛ هرچند برخی از دستگاه‌های اجرایی همکاری نکردند که با قوه قهریه وارد شدیم.

حجت‌الاسلام نجف زاده با تأکید بر اینکه در رسیدگی به پرونده‌ها «فصل خصومت» را در نظر می‌گیریم، عنوان کرد: اگر این فصل خصومت باشد، شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری خواهیم بود.

رئیس دادگستری شهرستان سرخس با بیان اینکه اخیراً یک پرونده قتل در شهرستان با ورود امام‌جمعه، معتمدان و بزرگان و پیگیری مسئولان قضایی شهرستان منجر به صلح و سازش شد، تصریح کرد: ظرفیت صلح و سازش را با ایجاد یک شعبه شورای حل اختلاف در زندان سرخس هم ایجاد کردیم تا این موضوع در آنجا هم منجر به ‌اتفاقات خوب شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اخیراً طرحی را با مشارکت روحانیون در روستاها هم در دستور کار قرار دادیم که این بزرگواران با عنوان همیاران شوراهای حل اختلاف باشند؛ در این طرح هر پرونده‌ای را درخواست کنند که منجر به صلح و سازش ‌شود، دستور پیگیری می‌دهیم و پرونده را به آن‌ها ارجاع می‌دهیم.

میز خدمت را در هر نقطه سرخس نیاز باشد، فعال می‌کنیم

حجت‌الاسلام نجف زاده با اشاره به راه‌اندازی میز خدمت در دادگستری شهرستان سرخس افزود: به‌اتفاق تمام همکاران قضایی مشکلات مردم را در این میزهای خدمت پیگیری می‌کنیم و هرگاه قضات دستگاه قضایی در کنار مسئولان شهرستان نیازمند ببینند که پاسخگوی مردم باشند، میز خدمت را در هر نقطه شهرستان فعال می‌کنیم.

رئیس دادگستری شهرستان سرخس اضافه کرد: همچنین در راستای سند تحول قضایی هرکسی به‌واسطه گوشی هوشمند در هر نقطه کشور که باشد، از طریق ویدئوکنفرانس پرونده‌اش را در دادگستری شهرستان رسیدگی کند، هرچند اجرای این طرح خوب نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است.

حجت‌الاسلام نجف زاده در ادامه مهم‌ترین محدودیت دادگستری شهرستان سرخس را کمبود نیروی انسانی برشمرد و تصریح کرد: باوجود کمبود نیروی انسانی اما همکاران ما در مجموعه دادگستری شهرستان با مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی از استانداردها هم فعالیتشان بیشتر است درحالی‌که هیچ اضافه‌کاری هم ندارند و فقط بر اساس بهره‌وری ممکن است مبلغی به آن‌ها تعلق بگیرد.

مشکلات اقتصادی مهم‌ترین عامل افزایش پرونده‌ها در دادگستری سرخس است

وی مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین عامل افزایش پرونده‌ها در دستگاه قضایی دانست و تصریح کرد: از سال ۹۵ تا پارسال حجم ورودی پرونده‌ها به دادگستری شهرستان افزایش ۶۰ درصدی داشته که مهم‌ترین عامل این افزایش مشکلات اقتصادی است که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ هرچند به نسبت ورودی، خروجی پرونده‌ها هم افزایش یافته است.

رئیس دادگستری شهرستان سرخس در پایان با اشاره جدیت دستگاه قضایی برای فعال نگه‌داشتن واحدهای تولیدی گفت: نظارت جدی بر مناقصه‌ها و مزایده‌ها واحدهای تولیدی در شهرستان داریم و با ورود دادگستری شهرستان چندین پرونده واحدهای تولید که مشکلات میلیاردی هم داشتند سال گذشته مرتفع شد.

انتهای پیام/